اعضای بدن هنرمندان بیمه می‌شود. این بخشی از برنامه‌ای است که توسط شرکت تعاونی هنرمندان و بانک و بیمه ‌کارآفرین قرار است اجرا شود. بیمه اعضای بدن هنرمندان یکی از مهم‌ترین بیمه‌هایی است که در سراسر دنیا نیز معمول است و براساس آن عضوی از بدن هنرمند که در خلق اثر هنری‌اش دخالت دارد مانند حنجره خوانندگان و دست‌های نقاشان را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند

پایگاه خبری تئاتر:  این بیمه، تضمینی برای هنرمند است که در صورت وقوع بیماری و حادثه می‌تواند هزینه‌هایش را تامین کند. اما این بیمه در ایران مختص ورزشکاران و بخصوص ساق پای فوتبالیست‌ها بود که ارزش زیادی داشت. حالا به نظر می‌رسد شرکت تعاونی هنرمندان پارس که قصد دارد موضوع اقتصاد هنر را جدی دنبال کند قرار است به عرصه هنری نیز روی بیاورد. مهدی نادعلی‌زاده، مدیرعامل تعاونی بیمه پارس روز یکشنبه در نشست خبری که با هدف تشریح و تکوین وعده خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت در بخش فرهنگ و هنر با معرفی بسته بیمه هنر و هنر کارت شرکت کرده بود، بخش‌هایی از اقدامات این شرکت تعاونی را تشریح کرد و از این گفت که هنرمندان در گذشته هیچ‌گاه دارای نظام صنفی مشخصی نبوده‌اند و همیشه نگاهشان به دولت بوده: «به همین دلیل تعاونی هنرمندان شکل گرفت تا در سه ماموریت استیفای حقوق صنفی هنرمندان، رابط بین دیگر بخش‌ها همچون سیاسی، اقتصادی و... و حضور جدی در عرصه‌های اقتصاد هنر به ایفای نقش بپردازد. هم‌اکنون بیش از 156هزار هنرمند در کشور هستند که با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»
او با بیان اینکه، امروز پایه‌گذار نهضت جدید و نوینی در عرصه اقتصاد و فرهنگ هستیم، افزود: «این اقدام سبب توسعه فعالیت‌های هنری و نیز نقش توسعه فعالیت‌های هنری در ایجاد قدرت نرم و پایدار و تاثیر فرهنگ در اقتصاد ملی خواهد شد.»همچنین در ادامه امیر روشن معاون تعاونی هنرمندان درباره بیمه هنرمندان و هنر کارت صحبت کرد و گفت: «در بخش هنرکارت مایحتاج عمومی هنرمندان را با هدف توزیع عادلانه ثروت تامین خواهد کرد و در عرصه بیمه هنر نیز تمامی آثار هنرمندان را بیمه خواهد کرد. هرچند مشابه هنرکارت در گذشته نیز بوده اما زیرساخت‌هایی که امروز تعاونی هنرمندان ایجاد کرده فقط جنبه رفاهی و تامین مایحتاج عمومی نیست بلکه شبکه‌ای ایجاد کرده تا هنرمندان را هرچه بیشتر در تمامی عرصه‌ها یاری دهد. بر همین اساس 20مرداد امسال به صدنفر از هنرمندان در مجموعه فرهنگی سعدآباد هنرکارت اعطا خواهد شد.»
به گفته معاون شرکت تعاونی هنرمندان بیمه آثار هنری یکی از موضوعاتی است که در پیوند هنر ایران به بازارهای جهانی کمک زیادی می‌تواند کند: «در حال حاضر هنرمندان ایرانی در بازار جهانی حضور خوبی دارند و در حراج‌های جهانی معتبر سهم 17درصدی دارند. اما سهم کمی از این مبلغ به هنرمندان می‌رسد. همچنین برای انتقال این آثار لازم است که آثار، بیمه شوند و وثیقه‌ای به بانک سپرده شود که با توجه به ارزش بالای برخی از آثار هنری هیچ بیمه‌ای چنین ضمانتی را قبول نمی‌کند.» روشن با بیان اینکه تنها بیمه‌ای که با ارزش افزوده بالا آثار را بیمه می‌کند بیمه لویدز در انگلستان است و افزود: «امیدواریم که با قدمی که بانک و بیمه کارآفرین در این راه برداشته، موضوع بیمه آثار هنری حل شود.»
او بیمه دوم را بیمه اعضای بدن هنرمندان دانست که یکی از بیمه‌هایی است که به هنرمندان این تضمین را می‌دهد که درباره آینده‌شان نگرانی نداشته باشند و آثار هنریشان را خلق کنند. این مجموعه بسته بیمه‌ای و کارت هنر با همراهی بانک و بیمه کارآفرین قرار است رونمایی شود.
فضل‌الله معظمی، مدیرعامل بانک کارآفرین هم با اشاره به اینکه فرهنگ و تمدن ایران براساس هنر بنا شده و در این زمینه یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا به‌شمار می‌رویم؛ ‌افزود: «هنر جهت‌دهنده فرهنگ، تفکر و فکر کشورهاست و تاثیر بسزایی در آینده جوامع دارد و بر همین اساس نیز بانک کارآفرین در زمینه حمایت از هنرمندان پیشگام شده است.»
معظمی با بیان اینکه از اصناف دیگر همچون پزشکان، مهندسان و... نیز در آینده نزدیک با همین شیوه حمایت خواهیم کرد، یادآور شد: بسترسازی برای توسعه جهانی‌شدن از اهداف این پروژه است.
عبدالمحمود ضرابی، مدیر عامل شرکت بیمه کارآفرین نیز با بیان اینکه ایران هویت ملی خودش را مدیون خطاطان، نویسندگان، دانشمندان و هنرمندان است، گفت: «در بسیاری از کشورهایی که در گذشته تحت استعمار قرار گرفته‌اند زبان و هنرشان تغییر کرده اما با وجود حملات بی‌شمار در طول تاریخ به این سرزمین، ایرانیان هنر خودشان را حفظ کردند. متاسفانه با داشتن چنین تاریخی هم‌اکنون جایگاه شایسته‌ای در جهان نداریم و باید بیش از گذشته در راستای معرفی فرهنگ و هنر این سرزمین برای جذب گردشگر تلاش کنیم.»
او با ابراز تاسف از اینکه دوران بازنشستگی بسیاری از هنرمندان کشور نامناسب و نامطلوب است، گفت: «افرادی که در زمینه اقتصاد کار می‌کنند وظیفه دارند تا از هنرمندان حمایت کنند. بیمه می‌تواند هنرمندان را کارآمدتر و آثارشان را سازنده‌تر کند.»
وی افزود: «بیمه کارآفرین بر همین اساس علاوه بر عقد قرارداد با تعاونی هنرمندان با فرهنگستان هنر نیز در حال رایزنی است تا بیش از پنج‌هزار هنرمند را زیر پوشش هنر کارت قرار دهد.»