در روزهای گذشته سازمان سینمایی با برگزاری یک کارگاه آموزشی برای سینمادارها و کارکنان آنها آموزش‌های جدید را برای بازگشایی سینماها در دوران کرونا در اختیار این افراد قرار داد. مهم‌ترین آنها اجباری بودن استفاده از ماسک و دستکش برای همه کارکنان سینماهاست و البته قوانین سفت و سخت برای ضدعفونی صندلی‌ها بعد از پایان هر سانس.

پایگاه خبری تئاتر: تماشاگران روی صندلی‌ها می‌نشینند، سالن، تاریک می‌شود و ناگهان زندگی روی پرده سینما آغاز خواهد شد. دوباره همه‌‌چیز رنگ فراموشی می‌گیرد و روزگار می‌شود همان روز و شب جهان فیلم و کولاک کرونا و هرم آفتاب تابستان با اتمسفر مطبوع هنر و صنعت قابل تحمل خواهد شد.تماشاگران روی صندلی‌ها می‌نشینند، سالن، تاریک می‌شود و ناگهان زندگی روی پرده سینما آغاز خواهد شد. دوباره همه‌‌چیز رنگ فراموشی می‌گیرد و روزگار می‌شود همان روز و شب جهان فیلم و کولاک کرونا و هرم آفتاب تابستان با اتمسفر مطبوع هنر و صنعت قابل تحمل خواهد شد.

کرونا و سینما
باید ادامه داد و زندگی را هنرمندانه پیش برد و حالا در سال سخت پایان قرن چهاردهم خورشیدی، فصل دوم سال، فصل محبوب مردم و سینما خواهد بود. بازگشایی سینماها بعد از وقفه‌ای حدود 100 روزه حالا با شرایطی متفاوت رقم خواهد خورد و البته باید اعتماد کرد به حرف آن اندیشمندانی که گفتند: زندگی ما دیگر هیچ‌وقت به روزگار قبل از کرونا باز نخواهد گشت. لاجرم فیلم دیدن هم در عصر جدید آداب جدید دارد و اینگونه است که دیگر برای ورود به سالن سینما باید قید در گوشی‌های 2 نفره حین تماشای فیلم را فاکتور گرفت و پذیرفت که به‌جای چک کردن بلیت، سنجش دمای بدن برای کنترلچی‌های سالن اهمیت بیشتری دارد.
سینما در عصر جدید حکایت تقلا و تلاش برای ادامه رفاقت با هنر هفتم است ولو با دشواری و هراس. حکایت ادامه زندگی فیلم و سالن و تماشاگر عاشق است در روزهای بی‌ازدحام و قرنطینه‌های ناخواستنی.

آداب بازگشایی
توقف چند روزه یا چند ماهه فعالیت یک سینما معمولا به‌خاطر مشکلات اقتصادی، جابه‌جایی‌های مالکیتی یا در نهایت امور عمرانی و بازسازی‌های مرتبط با آن در ذهن ما تعریف شده بود. بازگشایی بعد از این توقف‌ها هم معمولا ختم می‌شد به رفع مانع اصلی و بعد هم ادامه فعالیت با تنظیم قرارداد نمایش و احیانا یک نظافت سریع برای رفع خاطره روزهای بی‌تماشاگری و خاک خوردن سالن‌ها. این روزها اما کرونا سبب شد بازگشایی سینماها آداب و مقدمات خاصی داشته باشد. نمونه‌اش اینکه در یک قلم مامورهای آتش‌نشان و واحدهای مرتبط با سلامت، سالن‌های سینما را با تجهیزات جدید و ابزار عجیب خودشان کاملا ضدعفونی کردند. مردانی با لباس‌های ویژه تلاش می‌کنند تا سالن‌ها، از باجه فروش بلیت تا صندلی‌های سالن‌ها، از لوث وجود ویروس پاک شوند؛ مبادا تماشاگری در دلش نگرانی راه یابد و به‌جای تمرکز بر حضور خلوت انس با سینما به دغدغه‌های کرونایی متصل شود.

آیین جدید فیلم دیدن
کنار هم بنشینیم؟ نه. این سؤال و جواب را بگذارید در مختصات سالن سینما و کلام 2 یا چند نفری که می‌خواهند با هم به تماشای یک فیلم بنشینند. دیگر بی‌خیال شوید و با 2 صندلی فاصله از کنار دستی‌تان فیلم را ببینید. البته اگر با افرادی به سینما می‌روید که از سلامت‌شان مطمئن هستید، می‌توانید کنار هم بلیت بگیرید اما فراموش نکنید که میان شما و همراهان شما با 2 یا چند نفر دیگری که می‌خواهند با شرایط مشابه شما فیلم ببینند 2 صندلی فاصله خواهد بود.قبل از ورود به سالن سینما شما تب‌سنجی خواهید شد و اگر احیانا اوضاع مساعد نباشد و دمای بدنتان عدد استانداردی را نشان ندهد، نمی‌توانید به سالن وارد شوید.

پروتکل سالنی
در روزهای گذشته سازمان سینمایی با برگزاری یک کارگاه آموزشی برای سینمادارها و کارکنان آنها آموزش‌های جدید را برای بازگشایی سینماها در دوران کرونا در اختیار این افراد قرار داد. مهم‌ترین آنها اجباری بودن استفاده از ماسک و دستکش برای همه کارکنان سینماهاست و البته قوانین سفت و سخت برای ضدعفونی صندلی‌ها بعد از پایان هر سانس. با اجرای این دستورالعمل‌ها دیگر فاصله میان سانس‌ها حدود 10 دقیقه نیست و 30دقیقه زمان برای خروج تماشاگران از سالن، ضدعفونی کردن صندلی‌ها و ورود تماشاگران سانس بعد در نظر گرفته شده است.


منبع: همشهری