تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بهت» معتقد است که سینمای ایران سال‌ها دچار مافیا شده است و این امر به اکران صدمه می‌زند.

پایگاه خبری تئاتر: محمد نشاط تهیه کننده فیلم سینمایی «بهت» درباره علت وقفه‌ای که از زمان تولید این فیلم تا اکران آن به صورت اینترنتی پیش آمده است، گفت: سال‌های زیادی است که اکران در سینمای ایران دچار مافیا شده است. ما همیشه از این مشکل گفته‌ایم و متاسفانه کسی زورش نمی‌رسد به این دلیل که آن‌ها سینما دارند، پخش دارند و… در این شرایط فیلم‌های خودشان را اکران می‌کنند و جایی برای ما نمی‌ماند. اینکه می‌گویند فیلم باید بازیگر چهره داشته باشد، قصه خاصی داشته باشد تا بفروشد همه بیهوده است به این دلیل که در این سال‌ها فیلم خوب کم نبوده که اکران درستی نداشته و دیده نشده است. پس ما هم دچار چنین مشکلاتی شده‌ایم.

وی درباره پیش‌بینی قاچاق فیلم «بهت» به‌فاصله اندکی پس از اکران اینترنتی آن بیان کرد: ما هم پیش بینی قاچاق «بهت» را کرده بودیم و فکر می‌کنم دولت می‌تواند جلوی این اتفاق را بگیرد، اما نمی‌دانم چرا این کار را نمی‌کند!؟ به هر حال تکلیف سینما و بازگشایی آن به خاطر وضعیت کرونا نامشخص است و معلوم نیست چه فیلم‌هایی می‌توانند اکران بگیرند به این دلیل که قرار است برای اکران قرعه کشی کنند بنابراین ما باید برای اکران «بهت» اقدامی می‌کردیم.

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: با صحبت‌هایی که با داریوش رفیعی سرمایه‌گذار فیلم و عباس رفیعی کارگردان داشتیم تصمیم گروهی ما این شد که فیلم آنلاین اکران شود. معمولاً در کارهایم با مرتضی شایسته مشورت می‌کنم طی صحبت با او هم تصمیم گروهی ما در مورد فیلم «بهت» اکران آنلاین شد.

تهیه‌کننده «این سیب هم برای تو» ادامه داد: واقعیت این است که ماجرای سینمای ایران پیچیده است. باندبازی، گران‌سازی و پخش ناعادلانه در سینما توسط انحصارطلبان نظم سیستم را بهم می‌زند. بعد از سی و چند سال کار در سینما افرادی به عنوان بازیگر مدعی هستند که حتی آن‌ها را نمی‌شناسم و دستمزدهایی برای کار تقاضا می‌کنند که منطقی نیست البته که آن‌ها از همان منابع نادرست دستمزدهای کلانشان را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: عده‌ای صرفاً با داشتن پول دزدی و سرمایه‌ای که متعلق به خودشان نیست وارد سینما شده‌اند و بی‌دلیل دستمزدها و هزینه‌ها را گران کرده‌اند و به همین خاطر عده‌ای از تهیه‌کننده‌ها بیکار و ورشکسته شده‌اند و نمی‌توانند کار کنند و مثل هر چیز دیگر در کشور، قیمت‌ها دیگر پایین نمی‌آید و عوامل پشت صحنه که زحمت زیادی می‌کشند دستمزدشان اندک باقی می‌ماند. این عوامل به ساختار تولید در سینما آسیب می‌زنند. فیلم‌ها باید سه برابر بفروشند تا تازه هزینه اولیه برگردد، اما با این وضعی که ساخته‌اند همه چیز بهم ریخته است. باید نگاه جامع‌تری در سینما داشت و علاوه بر پرداخت به موضوعات تازه جلوی قاچاق و انحصار از جانب پلتفرم‌ها گرفته شود.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که به عنوان یکی از صاحبان فیلم «بهت» دوست دارد چه چیزی از این اثر در ذهن مخاطبانش بماند، گفت: فکر می‌کنم گذشت و تلاش دو زن برای ادامه زندگی‌شان چیزی است که از فیلم «بهت» در ذهن بیننده باقی می‌ماند. این دو زن، از دو قشر متوسط و بالا، هر کاری می‌کنند تا زندگی‌شان بقا پیدا کند البته هر دو اشتباهاتی کرده‌اند که در نهایت باعث نابودی‌شان می‌شود.

تهیه کننده «پرتقال خونی» در مورد تفاوت و تاثیرات اکران آنلاین و غیر آنلاین بر فیلم «بهت» توضیح داد: کیفیت فیلم اهمیت زیادی دارد و همین نکته عامل مهمی در موفقیت اکران آن است، اما نکته دیگر این است که آیا در اکران در سینما شرایط برای همه یکسان است؟ اگر تعداد سینماها و تبلیغات برای همه فیلم‌ها برابر باشد، آن زمان موفقیت یک اثر سینمایی در اکران بستگی به کیفیت آن دارد.

نشاط در پایان گفت: در مورد ما هم همین وضع حاکم است و اگر در سینماها روی پرده می‌رفتیم علاوه بر کیفیت فیلم بحث برابری شرایط اکران هم مطرح بود و در نهایت می‌شد در مورد موفقیت یا عدم موفقیت فیلم در اکران حرف زد. هر کالایی در هر بستری که عرضه شود، تبلیغات درست سرنوشتش را تغییر می‌دهد و در کنار کیفیت کالا شیوه ارائه موفقیت آن را تعیین می‌کند. پس در اکران آنلاین و غیر آنلاین تفاوت موفق شدن یا نشدن فیلم به نحوه عرضه مرتبط است.

یادآور می‌شود، فیلم سینمایی «بهت» به کارگردانی عباس رافعی و تهیه کنندگی محمد نشاط در شرایط تعطیلی سینماها ناشی از تداوم شیوع کرونا بعد از وقفه‌ای سه ساله به صورت آنلاین اکران شد. مهتاب کرامتی، رعنا آزادی ور، علیرضا آقاخانی و محمدرضا رهبری از جمله بازیگران این فیلم هستند.


منبع: خبرگزاری مهر