محمدمهدی طباطبایی‌نژاد درباره امکان اکران فیلم‌های توقیفی در سینمای آنلاین گفت: ما بنایی برای تغییر رویه خود در پخش آنلاین نداریم. در واقع هرکدام از فیلم‌های توقیفی به علتی برای اکران خود با مشکل مواجه شدند که آن مشکل برای اکران باید رفع شود. گرچه همواره سعی کردیم وجهه ممیزانه آخرین مسئله ما باشد.

پایگاه خبری تئاتر: سینمای ایران هیچگاه اجازه اکران همه فیلم‌های سینمایی را پیدا نکرده و برخی آثار به دلایل مختلف تا مدت‌ها در توقیف باقی مانده‌اند. فیلم‌های «صدسال به این سال‌ها» ساخته سامان مقدم، «گزارش یک جشن» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری، «ارادتمند، نازنین، بهاره و تینا» ساخته عبدالرضا کاهانی ازجمله فیلم‌هایی هستند که تاکنون اجازه اکران در سینماهای کشور را پیدا نکرده‌اند. سازندگان این آثار با راه افتادن سینمای آنلاین به اکران فیلم‌های خود در وی‌او‌دی‌ها امیدوار شدند و هنوز هم خبرهایی برای اکران برخی از این آثار به گوش می‌رسد.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) در پاسخ به این پرسش که آیا اکران آنلاین می‌تواند امکان اکران فیلم‌هایی که در سال‌های گذشته توقیف بوده‌اند را فراهم کند گفت: من در مورد تک تک فیلم‌ها صحبت نمی‌کنم اما هر کدام از فیلم‌های توقیفی، یک جنسی از مسئله و مشکل را دارا هستند. یعنی این نیست که مشکل همه آنها یکسان بوده و به یک دلیل توقیف شده باشند. ممکن است یکی به خاطر موضوع، دیگری به خاطر مسئله حجاب، یکی دیگر رویکردش به مسئله مطرح شده در فیلم و دیگری محدودیت اکران مانع از پخش فیلم شده باشد.

وی ادامه داد: اجمالا باید بگویم در حوزه پخش آنلاین، ما بنایی برای تغییر رویه خود در شرایط کنونی نداریم یعنی مثلا اینکه بگوییم این فیلم که اکران نمی‌شود، چون آنلاین است اکران شود، خیر، همچین قراری نداریم.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در ادامه بیان کرد: در این ایام شایعه شده بود که سازمان سینمایی و مدیران سینمایی می‌خواهند از فرصت پخش اکران آنلاین استفاده کنند و فیلم‌های توقیفی را نمایش دهند. باید بگویم ما از توقیف هیچ فیلمی راضی نیستیم و دل‌مان نمی‌خواهد هیچ فیلمی متوقف باشد ولی برای اینکه فیلم به نمایش عمومی دربیاید، اگر محذوریتی وجود داشته باشد، باید رفع شود. حال چه در حوزه آنلاین و چه در حوزه غیرآنلاین.

طباطبایی‌نژاد همچنین درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای اعلام مشکل هریک از فیلم‌های توقیفی وجود دارد، اظهار داشت: بیان مشکل هرکدام از این آثار ممکن است وقت خیلی مبسوطی بخواهد. اما توقیف هر کدام از فیلم‌ها دلایلی دارد و ممکن است مدیران وقت برای توقیف هرکدام از فیلم‌ها توضیحاتی داده باشند.

وی در پاسخ به واکنش برخی از سازندگان فیلم‌ها که از دلیل توقیف فیلم خود ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند، بیان کرد: درباره فیلم‌های مختلف که برای اکران آنها مشکلی به وجود آمده، هم به تهیه‌کننده و هم کارگردان محترم توضیحاتی داده شده و دلایل توقیف فیلم اعلام شده است. باید بگویم بنده هم قبل از اینکه معاون نظارت باشم، معاون ارزشیابی هستم یعنی اینکه سابقه ارزشی اثر را بفهمم و درک کنم و از آن حمایت کنم، در الویت قرار دارد. در واقع همواره هم سعی کردیم که نگاه ممیزی آخرین مسئولیت و وجهه ممیزانه آخرین مسئله ما باشد.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ادامه داد: مهمترین مسئله ما حمایت از سینما، اکران فیلم‌ها، حمایت از محتوای آثار و تقویت محتوای آثار ارزشمند و مفید برای خانواده ایرانی است. این تلاش ما بوده و ممکن است خیلی از این فیلم‌ها نیز دارای ارزش‌های محتوایی ارزشمندی باشند، ولی مواردی در آنها باشد که با مصالح اکران سینمای ما و نمایش آن حداقل در شرایط فعلی همراه نباشد و ناگزیر باشیم توقف‌هایی در اکران آنها ایجاد کنیم.

طباطبایی‌نژاد در پایان گفت: لزوما این توقف‌ها به معنای توقیف مادام‌العمر یک فیلم نیست. ممکن است یک فیلم امسال قابل اکران نباشد ولی سال بعد مسئله آن حل شود یا ما گفتگویی با فیلمساز داشته باشیم و اگر موارد قابل اصلاحی داشته باشد، اصلاحات و تعدیل‌های آن را انجام دهیم تا مشکلات برطرف شود. گاهی اوقات نیز ممکن است زمان یک موضوع را حل کند. بنابراین مسئله خیلی از این فیلم‌ها ممکن است با گذشت زمان کم‌رنگ یا مرتفع شود. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که مثلا ممکن است یک فیلمی برای نمایش عمومی و سراسری مجاز نباشد ولی در گروه هنر و تجربه و گروه‌های خاص یا مراکز خاص ما مجاز باشد.


منبع: خبرگزاری ایلنا