نادر برهانی مرند: دوست دارم نمایشنامه "کمپ 13" را بالاخره اجرا کنم، منتها باید شرایط مهیا باشد، مهمتر بازیگرانی باشند که وقت کافی برای تمرین زیاد و پرداختن به جزئیات و کمال کار داشته باشند.

پایگاه خبری تئاتر: نادر برهانی‌مرند نویسنده و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: قرنطینه کرونا و خانه‌نشینی ناخواسته این دوران که همچنان برای من ادامه دارد، فرصت بسیار مغتنمی بود و هست تا من به کارهای نکرده، نیمه‌کاره و معوق خودم برسم. خواندنی و نوشتنی‌های بسیار، از جمله اتمام یا بازنویسی چندین نمایشنامه خودم که نیمه‌کاره رها کرده بودم، مثل نمایشنامه "کمپ 13"  که نوشتن آن هنوز به پایان نرسیده است، ولی به سفارش یکی از دوستان برای خواندن رمانی که فضای مشابهی دارد بار دیگر به سراغش رفتم و امیدوارم که نگارش آن زودتر به پایان برسد.

این کارگردان در پاسخ این سوال که آیا قصد دارد امسال نمایشی را روی صحنه ببرد، تصریح کرد: دوست دارم نمایشنامه "کمپ 13" را بالاخره اجرا کنم، منتها باید شرایط مهیا باشد، مهمتر بازیگرانی باشند که وقت کافی برای تمرین زیاد و پرداختن به جزئیات و کمال کار داشته باشند. من در طول عمر نمایشنامه‌نویسی‌ام هیچ نمایشنامه‌ای را سراغ ندارم که نقطه پایان آن را در خلوت گذاشته باشم. عموماً نمایشنامه‌های من در تمرینات شکل می‌گیرند و سر اجراها تکمیل می‌شود. این رویکرد بازیگران صبور و مولفی می‌خواهد که این روزها کمتر می‌شود سراغ داشت.

برهانی‌مرند ادامه داد: علاوه‌ بر خواندن کتاب‌هایی که همیشه دلم می‌خواست آن‌ها را بخوانم و یا فیلم‌ها و سریال‌هایی که دوست داشتم ‌آن‌ها را ببینم، مهمترین کاری که این روزها انجام دادم و برای خودم جذاب بود، بازنویسی و تکمیل همه نمایشنامه‌هایم برای نشرشان بود. تاکنون در چاپ این آثار مردد بودم و با خودم عهد کرده بودم که در 50 سالگی این کار را انجام بدهم، این سن علی‌الاصول پخته‌ترین سن هر نویسنده و شاید بهترین زمان برای بازنگری نهایی و سپردن آثار به دست ناشر می‌تواند باشد.

این نویسنده تئاتر با اشاره به اینکه آثارش قرار است در نشر ورا به چاپ برسد، اظهار داشت: ما قرار گذاشته‌ایم ابتدا نمایشنامه‌هایی که تاکنون چاپ نکرده بودم را در طول سال منتشر کنیم و بعد مجموعه همه نمایشنامه‌هایم منتشر شود. اولین نمایشنامه‌ام به نام "باران اگر بخواهد" نیز در همین هفته منتشر خواهد شد. من این نمایشنامه را سال‌ها پیش نوشته بودم و الان آن را بازنویسی اساسی کرده‌ام. خودم آن را خیلی دوست دارم. یک نمایشنامه دیگرم هم به زودی در نشر گستره چاپ خواهد شد و درحال ویراش نهایی آن هستم. دو طرح فیلمنامه هم آماده‌ کرده‌ام که پس از فارغ شدن از نمایشنامه‌ها به طور جدی سراغ آن‌ها خواهم رفت. خدا را چه دیدید شاید شانس ساخت‌شان را هم پیدا کردم.

برهانی‌مرند عنوان کرد: من دوست دارم اگر شرایط آرمانی تمرین و اجرا فراهم باشد، مشخصاً نمایش "کمپ 13" را اجرا کنم. این نمایشنامه تم مهاجرت دارد و قصه آن در یک پناهگاه کاملاً خیالی می‌گذرد. با اصرار دوستان به اجرای مجدد نمایشنامه "رومولوس کبیر" هم فکر می‌کنم، منتهی رومولوس پروژه سنگین و پرهزینه‌ای است. البته باید دید که کرونا برای ما چه خوابی دیده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا موافق باز شدن سالن‌های نمایش در این شرایط هست، گفت: این ماجرای کرونا همه ما را در یک شرایط ناشناخته‌ و مبهمی قرار داده است. از آنجایی که قبلاً شرایط مشابهی را تجربه نکرده‌ایم،  نمی‌توانیم سریع برای آن نسخه بپیچیم. چالش غریبی است. فقط می‌توانم آرزو کنم کرونا به زودی پایان یابد و اجراها از سر گرفته شود، اما اگر ماجرا ادامه‌دار شود باید به اشکال جدید تن داد. حالا ممکن است ایده‌آل ما هم نباشد ولی تئاتر باید به حیات خودش ادامه بدهد. من فکر می‌کنم شاید تقدیر این باشد که ناگزیر دست به تجربه‌ها و شیوه‌های جدید تولید بزنیم. البته واقعیت این است که هیچ‌ کدام از روش‌ها جایگزین تئاتر زنده نمی‌شود، ولی گمان می‌کنم ما به این شکل عادت کرده‌ایم و دست تقدیر دارد ما را به جایی می‌کشاند که کم کم عادات‌مان را عوض کنیم و بیاموزیم که می‌توانیم فضاهای جدیدتر را تجربه کنیم و مسیر خلاقیت‌مان را ادامه بدهیم. 

برهانی‌مرند با اشاره به اینکه در این سال‌ها کمتر به تدریس تن داده‌ است، بیان کرد: معتقد هستم وقتی خودم  هنوز در مسیر تجربه و آزمون و خطا هستم و احتمالا اندوخته نظری و عملی کمتری دارم، شاید بهتر باشد معلمی را به دوستان با معرفت‌تری واگذار کنم که از این بابت خیال‌شان آسوده است. البته این روزها اساسا بازار آموزش به شدت آشفته است و پرداختن به آن مجال فراخ‌تری طلب می‌کند، ولی باید تدبیر جدی در مورد آن کرد. از طرفی معلمی خیلی با روحیه من سازگار نیست. معلمی یک حوصله‌ و عشق و بردباری سرشاری می‌خواهد که من آن را در خودم کمتر می‌بینم. برای همین عموما پیشنهادهای مختلف مراکز آموزشی را در این سال‌ها نپذیرفته‌ام. شاید در پایان میانسالی کم کم به تدریس و انتقال تجربیات خودم به دوستان علاقه‌مند بیفتم. البته شاید!


منبع: هنرآنلاین