رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران معتقد است که صنوف خانه سینما باید به وزارت ارشاد بازگشته و به‌جای وزارت کار در این وزارتخانه ثبت شوند.

پایگاه خبری تئاتر: سید ضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان درباره ثبت صنوف در وزارت کار گفت: خانه سینما هم اینک ۳۱ صنف عضو دارد که به دلیل همسو شدن با سیاست‌های دولت، صنوف را به عضویت در وزارت کار ترغیب کرده است اما نکته حایز اهمیت این است که صنوف هر کدام دارای تفاوت حقوقی و حتی تضاد منافع با یکدیگرند. به عنوان مثال صنف‌هایی چون کارگردانان و فیلمبرداران یا صنف‌های مشابه را که می‌توان کلاً نیروی کارگزار خواند، دستمزد بگیرند و تهیه‌کنندگان که سرمایه‌گذار یا نماینده سرمایه در عرصه سینما هستند، دستمزد دهنده‌اند.

وی ادامه داد: در این میان در یک گروه سینمایی دستمزدبگیران و دستمزددهندگان در کنار یکدیگر فیلم را تولید می‌کنند و مکمل یکدیگرند چگونه این صنوف بدون توجه به وضعیت آن‌ها می‌توانند در وزارت کار که اساساً سیستم آن به صورت کارفرما و کارگزار تعریف شده قرار بگیرند و به‌عنوان کارگران فصلی ثبت شوند.

این تهیه کننده سینما تاکید کرد: در دولت دهم وزیر علاقمند به سینما این پیشنهاد را به روسای سازمان سینمایی وقت و خانه سینما ارائه داد و این عزیزان هم برای اینکه هرچه سریع‌تر بتوانند در معادلات دولت قرار بگیرند آن را بی چون و چرا پذیرفتند.

 وی بیان کرد: این در حالی است مرجع قانونی صنوف مرتبط با سینما و هنرهای نمایشی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی به شماره ۵۲۰ و در مورخ ۱۳۸۲/۴/۱۰ به این مساله اشاره شده است. هیچ تردیدی نیست که وزارت ارشاد به عنوان مرجع فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور می‌تواند مرجع اصلی فعالیت صنوف باشد. متاسفم که هیات مدیره خانه سینما صنوف را ترغیب به ثبت در وزارت کار کرد. حال دلیل این اصرار چه بود؟ دلیل این اصرار را مرور کنیم: سازمان ثبت شرکت‌ها مجمع عمومی خانه سینما را با اعضای حقوقی که شماره ثبت ندارند، ثبت نمی‌کند. در نتیجه انتخابات خانه سینما و مدیریت آن رسمیت پیدا نمی‌کند. با این اوصاف برخی از صنوف برای آنکه بتوانند در مجمع عمومی حاضر شوند به وزارت کار مراجعه کرده و ثبت شدند اما این کار کاملاً با خاستگاه صنوف و نوع فعالیت وزارت کار مغایرت دارد.

هاشمی درباره اینکه در حال حاضر چه می‌توان کرد گفت: راهکار اساسی در این خصوص این است که صنوف دوباره به وزارت ارشاد به استناد مفاد مصوب در شورایعالی انقلاب فرهنگی بازگردند و در اسرع وقت خود را در وزارت ارشاد که مرجعی فرهنگی و هنری کشور است، ثبت کنند.

رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با اشاره به تشکیل مجمع عمومی خانه سینما و تغییرات احتمالی پیش‌نویس اساسنامه گفت: خانه سینما با هدف جمع شدن تمام صنوف سینمایی و ارائه خدمات رفاهی تاسیس شد، با تاسیس خانه سینما نیروهای علاقه‌مند به خدمات صنفی، توانستند از طریق این خانه امکاناتی برای اهالی سینما فراهم کنند اما خانه سینما نتوانست با اصلاح مناسبات درون صنفی، اصناف سینما را به یکی از ارکان سینمای ایران تبدیل کند و از ارتباط متقابل با دولت در عرصه سینما بازماند. خانه سینما هیچ گاه نتوانست با مجلس به‌عنوان قانون‌گذار ارتباط برقرار کند و موقعیت اصناف را مستحکم کند همچنین هیچ گاه حقی برای صنوف به دست نیاورد که بتواند طرحی برای احقاق آن به مجلس ارائه دهد.

وی تاکید کرد: متاسفانه هر بار تنها تلاش شد تا اوامر دولت را اجابت کرده تا بتواند به حیات خود ادامه دهد. در حالی که خانه سینما قدرت خود را از صنف می‌گیرد اما صنوف را به خواسته دولت ترغیب و مجاب به عضویت در وزارت کار کرد.

این تهیه‌کننده سینما توضیح داد: حال خانه سینما با همه فراز و نشیب‌ها مجمع عمومی را پیش رو دارد. که در این مجمع باید هیات مدیره و به تبع آن مدیرعامل خانه سینما تعیین شود. این مجمع نباید تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار گیرد و باید به هر صورت که شده برگزار شود اما نکته حایز اهمیت این است که صنوف تلاش کنند تا برای رسیدن به اهداف صنفی از جوانان و افکار خلاق بهره ببرند تا عملکرد هیات مدیره خانه سینما را در دوره‌های پیشین مورد ارزیابی قرار دهند و تلاش کنند از نیروهای مبدع در ترکیب هیات مدیره بهره گیرند.

وی تاکید کرد: اگر روندی صعودی و موثر در امور صنفی خانه سینما دیده نمی‌شود به دلیل به مسند رساندن افرادی است که سال‌ها در این مناصب بوده و امتحان خود را پس داده‌اند. بهتر است نیروهای تازه نفس به هیات مدیره خانه سینما اضافه شوند تا امید فعالیت صنفی و رفاهی برای همه صنوف را شاهد باشیم.

هاشمی درباره تغییر احتمالی پیش‌نویس اساسنامه خانه سینما گفت: خانه سینما به دلیل دریافت بودجه از دولت، باید مدیرعامل آنکه در واقع کارگزار هیات مدیره است مانند رییس دولت ۲ دوره امکان ریاست داشته باشد اینکه با اضافه کردن تبصره به یکی از ماده‌های اساسنامه (ماده ۳۵) محدودیت انتخاب برای هر فرد در سمت مدیرعامل را برداریم کار پسندیده‌ای نیست اگر قرار است شاهد تحول و نوآوری در امور صنفی باشیم بهتر است از نیروهای کار آمد و خلاق بهره ببریم و راه را برای فعالیت آنها باز کنیم اینکه افراد توان دست‌یابی به یک پست به صورت مادام‌العمر داشته باشند دور از خرد است.

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان در ادامه گفت: بندهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ از ماده ۳ اساسنامه که خانه سینما را مجاز به انعقاد قراردادهای مالی می‌کند در واقع خانه سینما را از مرکز فعالیت صنفی به یک بنگاه اقتصادی تبدیل می‌کند که برای امور صنفی کاملاً مضر بوده و بنگاه‌های اقتصادی با اصول صنفی مغایرت داشته و ایجاد پارادوکس می‌کند.

هاشمی در خاتمه تاکید کرد: بهتر است همه صنوف تلاش کنیم تا با حضور در مجمع عمومی و انتخاب افراد خلاق و کار بلد جان تازه‌ای به خانه سینما و به تبع آن سینما بدهیم و از بی تکلیفی در این امور فاصله بگیریم.


منبع: خبرگزاری مهر