یکی از دغدغه‌های این روزهای تئاتر، برپایی یا عدم برپایی جشنواره فجر است که گمانه‌زنی‌ها نشان از اهتمام به برپایی تئاتر فجر و انتخاب دبیر جشنواره در روزهای آتی دارد.

پایگاه خبری تئاتر: برپایی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در سال 99 با چالش‌های زیادی علاوه بر سایر چالش‌های سال‌های گذشته به مدیریت قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی و به دلیل شیوع ویروس کرونا همراه شده است.

در حال حاضر در سراسر جهان فستیوال‌ها، کارناوال ها و جشنواره‌های بزرگ فیلم و تئاتر بلاتکلیف شده  و تاریخشان به زمانی نامعلوم در آینده کشیده شده است درحالیکه برخی از جشنواره‌های تئاتری ما هم امسال چون تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره تئاتر کودک و برخی دیگر از جشنواره‌های استانی هنرهای نمایشی یا لغو شده و یا قرار است با هم ادغام یا به زمان دیگری موکول شده است اما در اداره کل هنرهای نمایشی اهتمام ویژه‌ای برای برپایی جشنواره تئاتر فجر وجود دارد.

از همان ابتدای شروع فعالیت مجدد قادر آشنا به عنوان مدیر کل هنرهای نمایشی در انتهای سال گذشته و پس از اتمام قرارداد شهرام کرمی و کناره‌گیری‌اش از این مسئولیت با همه چالش‌هایی که جشنواره‌ سال‌ گذشته داشت و مشکلاتی که در ارتباطات بین‌المللی صورت گرفته بود اما آشنا همت خود را در برپایی تئاتر فجر گذاشته است.

جشنواره تئاتر فجر هر سال به عنوان یکی از برندهای انقلاب اسلامی و جشن پیروزی انقلاب در بهمن ماه پیش یا پس از 22 بهمن برگزار می‌شود و تا این وقت سال همیشه دبیر و دبیرخانه آن برای فعالیت‌ها و ثبت نام از گروه‌ها و انتخاب آثار مشخص شده بود اما هنوز به دلیل شک در برپایی جشنواره و شرایط محیطی  و اجرایی آثار و نگرانی از سلامتی عمومی و حتی تعطیلی رسمی دولت در این زمینه تعلل از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد وجود دارد.

 حال شنیده‌ها حاکی از آن است که با همه تعلل‌ها، تا هفته آتی دبیر جشنواره مشخص می‌شود و باز هم این انتخاب دبیر از بین تعدادی چهار تا پنج نفر نهایی از افرادی که براساس تجربیات و شایستگی‌ها کاندید شده‌اند،‌ صورت خواهد گرفت و هنوز جمع بندی نهایی با مشورت سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی برای انتخاب نهایی و معرفی دبیر صورت نگرفته است.

همین همت اداره کل نشان می‌دهد که جشنواره قرار است با رعایت موازینی البته هر چند با همه دغدغه‌ها و رعایت پروتکل‌ها برگزار شود حال باید منتظر بود و دید که دبیر جشنواره چه کسی خواهد بود و همینطور فراخوان کی اعلام خواهد شد.  «قادر آشنا» اردیبهشت ماه به فارس خبر داده بود که به زودی دبیر جشنواره انتخاب خواهد شد و حال منتظر هستیم ببینیم پس از گذشت یک ماه از این زمان آیا هفته آتی دبیر انتخاب می‌شود یا خیر.

در حال حاضر از ابتدای تیر ماه سال‌های نمایش به روی عموم بازگشایی شده و تک به تک اجراها برای تمرین و به صحنه رفتن آماده می‌شوند همه این مسائل قرار است با رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی در سالن‌ها ، لابی‌ها و سایر مکانهای مرتبط با اجرا صورت بگیرد کمااینکه امروز شاهد بودیم نخستین اجرای سنگلج با گذاشتن تصاویر پیشکسوتان تئاتر با 50 درصد پر شدن سالن به صحنه رفت.

تمام دغدغه‌ها و مشکلاتی که برای پر کردن سالن‌ها و اعتمادسازی مخاطبان در این ایام هنرمندان و مسئولان با آن مواجه هستند ممکن است برای جشنواره فجر نیز رخ بدهد که البته هم طبیعی است و انتظار می‌رود که با معرفی دبیر و تشکیل دبیرخانه برای انتخاب فراخوان شرایط و مفادی در فراخوان رعایت شود که به نفع سلامتی مردم و هنرمندان باشد چرا که چیزی که در ابتدا اهمیت و اولویت باید داشته باشد سلامت مردم برای برپایی جشن انقلاب هنرمندانه است.

نکته دیگر نیز توجه به بخش بین‌الملل جشنواره با توجه به نوسانات زیاد بازار ارز است اینکه امسال مسئولان جشنواره می‌توانند به طور بخش بین‌الملل را در جشنواره اعمال کنند یا خیر نیز یکی از مباحث مهم است. چرا که هر ساله یکی از اهتمام‌های جشنواره‌های فجر حضور مخاطب خارجی برای آموزش تا دیدن اجراها و ارتباطات بین‌المللی بوده است سال گذشته نادر برهانی مرند تلاش زیادی برای حضور مخاطبان خارجی و هنرمندان کرد اما در واقع کم رونقی این بخش در عرصه بین الملل مشخص و شفاف بود.

مسئله دیگر هم این است که با انتخاب دبیر می‌بایست به سرعت فراخوان تهیه شود تا هنرمندان بتوانند از زمان باقی مانده برای انتخاب آثار یا ارسال اثر استفاده کنند با توجه به تعطیلی چند ماهه تئاتر می‌بایست دید که ویترین اجراهای امسال به چه صورتی خواهد شد چرا که ارائه آثار بخش مرور مطمئنا در این چند ماه بیکاری ، رونقی نداشته و احتمال این می‌رود که جدول اجراها مثل سال گذشته رونقی نداشته باشد.

از ابتدای وقوع کرونا خیلی‌ها اعتقاد داشتند که جشنواره فجر امسال نمی‌بایست برگزار شود و هزینه‌اش خرج مسائل دیگر مربوط به هنرمندان شود اما واقعیت این است که این بودجه، مخصوص جشنواره است  و مطمئنا برای بخش دیگری هزینه نخواهد شد و حال می‌بایست ببینیم که آیا مسئولان جشنواره امسال می‌توانند اهتمامی برای یک جشنواره کیفی با رعایت مسائل و مباحث مربوط به سلامتی مردم و البته هنرمندان در این اندک زمان داشته باشند یا خیر.


منبع: خبرگزاری فارس