بعد از گذشت ۲ سال از رسانه‌ای شدن خبر تلاش «خانه سینما» برای طراحی یک سایت فروش بلیت، هنوز مشخص نیست این سایت راه‌اندازی می‌شود یا خیر و آیا «سمفا» در آینده عضو تازه‌ای خواهد داشت؟

پایگاه خبری تئاتر: از ابتدای تیرماه و با آغاز مجدد فعالیت سالن‌های سینمایی، سامانه «سمفا» متشکل از ۴ درگاه فروش آنلاین فروش بلیت، تحت نظارت سازمان سینمایی و به‌منظور شکستن انحصاری که پیش از این در اختیار یک سامانه بود، راه‌اندازی شد.

«سمفا» از سوی مسئولان سینمایی به‌عنوان ترمینالی برای ارائه خدمات آنلاین به مخاطبان، سینماداران و صاحبان آثار معرفی شده است که در ذیل این سامانه جامع، درگاه‌های مختلف بلیت‌فروشی می‌توانند با ایده‌های رقابتی سهم خود از گردش مالی گیشه سینماها را مشخص کنند.

هرچند درباره چهار سامانه «سینماتیکت»، «ایران‌تیک»، «سینمابلیط» و «آپ» هنوز ابهامات بسیاری به‌خصوص درباره فراهم بودن زیرساخت‌های فنی برخی برای ارائه خدمات درخور، وجود دارد اما با اعلام مؤسسه «بهمن سبز» از هفته گذشته درگاه اینترنتی «گیشه ۷» هم وارد میدان شد تا این مجموعه تحت مدیریت حوزه هنری هم در بازار رقابتی فروش آنلاین بلیت سینماها، نماینده‌ای رسمی داشته باشد.

نکته جالب اینکه هرچند اخذ ۴ درصد خدمات آنلاین به‌تازگی در فرآیند قیمت‌گذاری یکی از این سامانه‌ها، تا حدودی خبرساز شده اما همچنان نگاه غالب برای ادامه فعالیت سامانه‌های بلیت‌فروشی، پذیرفتن حداقل انتفاع مالی و به تعبیری ارائه خدمات رایگان به مخاطبان با هدف جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت بلیت است و مشخص نیست با این انتفاع حداقلی، دلیل تعدد تقاضا برای راه‌اندازی سامانه‌های متنوع چیست؟ تعددی که بیش از هر چیز مخاطبان را سردرگم و مهمتر از آن ارائه آمار تجمیعی و قابل استناد در حوزه اکران را دشوارتر و پیچیده‌تر می‌کند.

در این شرایط بازخوانی یک طرح بر زمین‌مانده در «خانه سینما» قابل توجه است؛ در سال ۱۳۹۷ خانه سینما اعلام کرد که به دنبال راه‌اندازی سایتی برای فروش بلیت سینما است، سایتی که قرار بود برای کمک به تأمین بودجه و نیازهای مادی خانه سینما به نوعی درآمدزایی هم داشته باشد.

برای راه‌اندازی این سایت اهداف بسیاری تعریف شده بود که مهمترین آن ایجاد یک «منبع درآمد ثابت» برای ارائه خدمات بهتر برای اعضای خانه سینما بود. خانه سینما در تلاش بود تا با راه‌اندازی این سایت خدمات بهتری را برای مخاطبان در نظر بگیرد و وارد یک رقابت سالم با تنها سامانه اینترنتی فروش بلیت آن زمان یعنی سینماتیکت شود.

روانبخش صادقی یکی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما همان‌زمان اعلام کرده بود: «اگر بتوانیم سایت فعال و گسترده‌تری ایجاد کنیم بی شک فروش فیلم‌ها بالا می‌رود و تأثیرات مثبتی بر چرخه اقتصادی سینما خواهد داشت. تمام این اهداف سبب شده تا برای طراحی این سایت همه جوانب و خط مشی‌های خانه سینما مورد توجه قرار گیرد.»

خانه سینما همچنین در تلاش بود تا نقص سایت‌های فروش بلیت فیلم در این سایت برطرف شود. این اخبار در زمانی منتشر شد که خانه سینما اعلام کرده بود به زودی از این سایت رونمایی می‌شود و حتی زمزمه‌هایی درباره واگذاری بلیت‌فروشی جشنواره فیلم فجر به این سایت به گوش می‌رسید اما بعد از گذشت ۲ سال از انتشار این ایده‌ها، هنوز هیچ خبری از رونمایی و یا آغاز به فعالیت این سایت منتشر نشده است.

با توجه به فعالیت «سمفا» و ورود پررنگ‌تر رقبای تازه‌نفس به میدان عرضه اینترنتی بلیت سینماها، باید دید آیا راه‌اندازی سایت فروش بلیت هنوز در دستور کار مدیران خانه سینما قرار دارد یا به‌واسطه شکسته شدن انحصار «سینماتیکت» که انگیزه اولیه مدیران «خانه سینما» بود، پرونده ایده راه‌اندازی این سایت برای همیشه مختومه شده است.


منبع: خبرگزاری مهر