هادی مرزبان معتقد است در شرایط کرونایی موجود، تولید و پخش تله‌تئاتر می‌تواند علاوه‌ بر اشتغال‌زایی برای هنرمندان تئاتر، رابطه مخاطبان با این هنر را نیز حفظ کند.

پایگاه خبری تئاتر: هادی مرزبان کارگردان باسابقه تئاتر که پس از بالغ‌بر یک دهه پیگیری، سال گذشته موفق به اخذ مجوز و آغاز تولید نمایش «دکتر نون» برای اجرا در تالار وحدت شده بود، درباره سرانجام تولید این اثر نمایشی با توجه به شرایط کرونایی ایجاد شده و توقف تمرین‌ها گفت: حدود ۱۲ سال است به دنبال اجرای «دکتر نون» هستم. حتی زمانی با زنده‌یاد جمشید مشایخی نمایش را تمرین می‌کردیم. ولی در آن زمان به دلیل شرایط مالی و وضعیت اجتماعی، تولید نمایش اتفاق نیفتاد. خوشبختانه سال گذشته بعد از ۱۲ سال امکانات اجرا مهیا شد و با بازیگران بسیار خوبی از جمله آقای رضا کیانیان تمرین‌های «دکتر نون» را شروع و ۳ ماه ادامه دادیم.

وی ادامه داد: قرار بود «دکتر نون» را اسفند ۹۸ در تالار وحدت روی صحنه ببریم که این بار ویروس کرونا به عنوان بلایی ناگهانی در جهان همه امور را به هم ریخت و در ایران نیز به همه صنوف به ویژه صنوف هنری لطمه بسیاری زد. این شرایط باعث شد تا ما هم نتوانیم تولید «دکتر نون» را ادامه دهیم.

هیچ وقت در زندگی مأیوس نبوده‌ام

مرزبان با بیان اینکه وقتی کاری را شروع می‌کنم حتماً باید آن را به پایان برسانم، اظهار کرد: «دکتر نون» قطعاً در اولین فرصتی که پیش بیاید روی صحنه خواهم برد. من هیچوقت فرد مأیوسی در زندگی نبوده و همیشه امیدوار هستم زیرا انسان بدون امید باید بمیرد. روزی این ابر تیره از زندگی انسان‌ها عبور می‌کند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه نمایشنامه دیگری را هم برای تولید و اجرا بعد از به اجرا رسیدن «دکتر نون» مدنظر دارد، یادآور شد: من با امید به آینده نگاه می‌کنم اما ما هنرمندان ۵۰ درصد ماجرا هستیم و ۵۰ درصد دیگر مدیران، مسئولان و تصمیم‌گیرندگانی هستند که باید با هنرمندان همراهی و از آن‌ها حمایت کنند.

کارگردان نمایش «شب روی سنگفرش خیس» درباره چشم‌انداز خود برای تئاتر در سال ۹۹ با توجه شرایط اقتصادی ایجاد شده و کم‌توجهی مدیران و مسئولان تصمیم‌گیرنده به هنر تئاتر، تأکید کرد: نمی‌دانم چرا با وجود اینکه تئاتر هنر مادر و پیشرو است، در همه امور مغفول واقع می‌شود و در زمانی که بودجه‌های هنری تعیین می‌شود، تصمیم‌گیرندگان ناچیزترین بودجه را برای تئاتر در نظر می‌گیرند. نمی‌دانم چرا مسئولان کم توجهی به تئاتر می‌کنند.

مرزبان یادآور شد: زمانی که آقای حسن روحانی کاندیدای ریاست جمهوری شده بود، من و بسیاری از هنرمندان برای رئیس جمهور شدن ایشان سینه چاک دادیم زیرا تصور می‌کردیم برای هنر و به ویژه تئاتر اتفاقات خوبی رخ می‌دهد، ولی حالا بعد از گذشت ۷ سال می‌بینیم آقای روحانی از همه صنوف اسم می‌برد و نامی از تئاتر به زبان نمی‌آورد. به چه دلیل تئاتر باید اینقدر مظلوم واقع شود.

بازیگر شناخته‌شده‌ای که پول کرایه تاکسی ندارد!

وی افزود: همیشه خوب به تئاتر نگاه نشده و تئاتری‌ها همیشه مظلوم بوده‌اند. جرم تئاتری‌ها عشقشان است و به همین دلیل بدون حمایت مالی مناسب و در هر شرایطی فعالیت کرده‌اند. تئاتری‌ها با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند. بازیگری دارم که همه او را می‌شناسند، روزی به من گفت حتی بهای کرایه تاکسی را ندارد.

این هنرمند باسابقه تئاتر متذکر شد: چرا مدیران و مسئولان حتی به تئاتری‌ها دل‌خوشی هم نمی‌دهند تا نشان دهند که متوجه شرایط سخت هنرمندان تئاتر هستند. بچه‌های تئاتر با دست خالی تئاتر را ساخته‌اند ولی چرا هیچ‌کدام از مسئولان به فکر تئاتر نیستند! بخش اصلی فرهنگ جامعه ما به دوش تئاتری‌ها است، چرا آقای روحانی حتی نامی از تئاتر به زبان نمی‌آورد؟

مرزبان معتقد است تئاتری‌ها آنقدر در کار خود استوار هستند که کارشان را انجام می‌دهند و اظهار امیدواری می‌کند تصمیم‌گیرندگان نیز برای این بزرگواری تئاتری‌ها ارزش قائل شوند.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیا در نبود حمایت مناسب دولتی از تئاتر و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، بالا رفتن بهای بلیت اجراها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود یا نه و چه تأثیراتی را به همراه خواهد داشت؟ توضیح داد: ما از سیاست‌گذاران فرهنگ و هنر به ویژه تئاتر این است که در چنین شرایطی برای بهبود شرایط تئاتر فکر کنند. وظیفه سیاست‌گذاران در شرایط بحرانی و خاص یافتن راهکار برای بهبود شرایط است. سالن‌های تئاتر باز شده ولی به دلیل ترس از کرونا با افت مخاطب مواجه شده‌ایم.

 تله‌تئاتر؛ تنها راه برون‌رفت از شرایط بحرانی

کارگردان «لبخند با شکوه آقای گیل» با تأکید بر اینکه اگر شرایط اینگونه ادامه پیدا کند تئاتر ایران فراموش خواهد شد و نسل‌های آینده تنها در کتاب‌ها نام تئاتر ایران را خواهند شنید، اظهار کرد: برای بهبود شرایط اقتصادی و کاری هنرمندان تئاتر پیشنهادی را به آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی دادم. به نظر من بهترین راه برای برون رفت از این شرایط این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما با هم به تفاهم برسند و همکاری کنند تا هنرمندان به تولید تله تئاتر بپردازند تا پخش شوند.

مرزبان ادامه داد: امیدوارم تلویزیون عناد خود با تئاتر را فراموش کند. سال‌ها است که تلویزیون تئاتر را رها کرده است. نمی‌دانم چرا مدیران سازمان صدا و سیما به این باور نمی‌رسند که تئاتر می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی و معضلات جوانان را حل کند.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: اگر این تعامل و همکاری صورت گیرد، به طور مرتب می‌توانیم تئاتر داشته باشیم. بیشترین آشنایی مردم با تئاتر به دلیل تله‌تئاترهایی است که آقایانی چون علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، جعفر والی و عزت‌الله انتظامی در تلویزیون تولید و اجرا می‌کردند. در شرایط فعلی نیز می‌توان هفته‌ای ۲ تله تئاتر از تلویزیون پخش کرد تا ضمن اینکه هنرمندان تئاتر فعال می‌شوند، خانواده‌ها همچون گذشته امکان تماشای تله تئاتر از تلویزیون را داشته باشند. در شرایط کرونایی تولید و پخش تله تئاتر یکی از بهترین اقداماتی است که می‌تواند از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما حمایت شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: مدیران و مسئولان اجازه ندهند که تئاتر بمیرد و از بین برود زیرا در تئاتر ایران ما آدم‌ها عاشق فراوانی داریم که بدون هیچ داشته‌ای تئاتر ایران را زنده نگه داشته‌اند. بچه‌های تئاتر از معدود هنرمندانی هستند که در هنگام دعوت به کار، مسائل مالی جزو اولویت‌های آخرشان است. راحت‌ترین کار برای مدیران و مسئولان در شرایط کرونایی این است که بگویند تئاتر تعطیل، در این شرایط باید به دنبال راهکارهای درست برای اشتغال‌زایی و ادامه فعالیت تئاتری‌ها باشند.


منبع: خبرگزاری مهر