عاطفه نوری: تعطیل کردن راه درستی برای نشان دادن اندوه نیست، بلکه باید بتوانیم گونه‌های هنری را به خدمت بگیریم./ نیما رئیسی: تئاتر از غافله دیگر هنرها جدا نیست و می‌توانیم متناسب با روزهای شهادت برنامه‌هایی را برای تماشاگران درنظر بگیریم.

پایگاه خبری تئاتر: احسان کرمی درباره فعال بودن سالن‌های نمایش مانند تئاترشهر در روزهای تعطیل مناسبتی اظهار داشت: اولین حسن چنین اتفاقی این است که موجب می‌شود تئاتر تعطیل نشود. یعنی در تئاترشهر باز باشد و با توجه به ظرفیت عظیم موجود برنامه‌ریزی‌هایی برای روزهای دیگر جز این روزها که به ضربت خوردن حضرت امیر(ع) اختصاص دارد مانند عاشورا و تاسوعا اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: ما نمایش‌نامه‌های فوق‌العاده‌ای در ارتباط با واقعه عاشورا داریم که حتی می‌تواند هم‌زمان با این روزها نه تنها نمایش‌نامه خوانی بلکه اجرای صحنه‌ای شود. این اتفاق تاثیر بسیار خوبی دارد و به نظرم به مرور می‌تواند مخاطبان مناسبتی خاص خود را هم پیدا کند.

کرمی که در جمع خوانش‌گران نمایش‌نامه «زمان سکوت برای زندگان» به کارگردانی عباس غفاری حضور داشت؛ در ارتباط با همکاری هنرمندان در تمرین‌های بیشتر برای اجرای با کیفیت چنین برنامه‌هایی بیان کرد: در این ارتباط فقط یک مسئله وجود دارد و آن هم استفاده از چهره‌ها در نمایش‌نامه خوانی برای جذب مخاطب بیشتر است. در این شرایط مشغله زیاد چهره‌ها امکان تمرین‌های منظم را از گروه می‌گیرد، اما به طور کل موافقم که نباید نمایش‌نامه خوانی را جدای از اجرا دید و به تمرین‌های منظم نیاز دارد.

نیما رئیسی: تئاتر می‌تواند متناسب با تقویم پیش برود

نیما رئیسی یکی دیگر از اعضای گروه نمایش‌نامه خوانی «زمان سکوت برای زندگان» در همین رابطه بیان کرد: بدیهی است بسیار با چنین کاری موافقم و با کمال میل برای حضور در اجرای نمایش‌نامه خوانی اعلام آمادگی کردم. همینکه چراغ تئاترشهر روشن است اتفاق ارزشمندی افتاده و به نظرم برنامه‌های هنری از این دست هیچ منافاتی با مراسم سوگواری ندارد.

وی افزود: همواره شاهد هستیم به احترام این روزها آثار سینمایی و تلویزیونی به نمایش گذاشته می‌شود و موسیقی متناسب هم برای مخاطبان پخش می‌شود؛ هنر تئاتر نیز از این غافله جدا نیست و می‌توانیم متناسب با روزهای شهادت برنامه‌هایی را برای تماشاگران در نظر بگیریم و چراغ تئاتر را روشن نگهداریم.

این هنرمند که آخرین بار در نمایشی به کارگردانی منیژه محامدی روی صحنه رفته بود؛ درباره فاصله گرفتن از تئاتر وبرنامه‌های آینده خود گفت: شاید در مقایسه با بچه‌هایی که همواره در آثار نمایشی روی صحنه هستند کم‌کار جلوه کنم اما حضور در همین نمایش‌نامه خوانی هم نصف‌العیش است و لذتبخش است. اما تا چندی دیگر در نمایش‌نامه خوانی متنی به قلم محمد یعقوبی و کارگردانی الهه حسینی در باغ موزه قصر حضور خواهم داشت.

عاطفه نوری: تعطیل کردن تئاتر راه درست نیست، باید به خدمت بگیریم

عاطفه نوری از بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون با تاکید بر اهمیت فعال بودن سالن‌های نمایش حتی در روزهای عزاداری گفت: ما نمایش‌نامه «زمان سکوت برای زندگان» نوشته محمد چرمشیر را برای مخاطبان خوانش کردیم و فکر می‌کنم یکی از مبارک‌ترین اتفاق‌های ممکن فعال بودن تئاترشهر در روزهایی است که معمولا عادت داریم سالن‌ تعطیل باشد. فراموش نکنیم که ما گونه‌های تئاتر مذهبی داریم و هنر نمایش در خصوص جنگ، عشق، مذهب و بسیاری دیگر از مسائل صحبت دارد.

این بازیگر با بیان اینکه تعطیل کردن راه درستی برای نشان دادن اندوه نیست، بلکه باید بتوانیم گونه‌های هنری را به خدمت بگیریم؛ خاطرنشان کرد: خوشحالم جزو اولین‌ها بودیم و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد چون تردید ندارم هنرمندان به دلیل علاقه مذهبی و در کنار آن تعهد حرفه‌ای پی‌گیر حضور در برنامه‌های فرهنگی مشابه هستند.

افشین هاشمی در پایان اظهار نظر گروه خوانش‌گران «زمان سکوت برای زندگان» درباره فعالیت‌ سالن‌های نمایشی در روزهای عزا و شهادت گفت: هر اتفاقی که موجب شود تئاتر زنده بماند و به فعالیت ادامه دهد به ویژه در شرایطی که قصد تعطیل کردن وجود داشته باشد اتفاق مثبت و سازنده‌ای است.