کارگردان نمایش «پروانه الجزایری» با انتقاد از اینکه صدور مجوز فیلم تئاترش دچار مشکل شده است، گفت: اگر در این دوره سخت مرکز هنرهای نمایشی پولی برای حمایت از تئاتری‌ها ندارد، دست کم مشکلی بر مشکلات‌مان اضافه نکند.

پایگاه خبری تئاتر: سعید حسن‌لو که سال گذشته نمایش «پروانه الجزایری» را در تماشاخانه «هامون» روی صحنه برده بود، قصد داشت مانند برخی دیگر از همکاران خود در دوره کرونایی، فیلم نمایشش را منتشر کند اما بعد از مدتی گویا متوجه شده است مجوز فیلم تئاترش دچار مشکل شده است.
او در این زمینه گفت: چند ماه پیش که بحث نمایش‌های آنلاین و انتشار فیلم تئاترها در فضای مجازی مطرح شد، ما نیز فیلم نمایش‌مان را به سایت تیوال ارایه کردیم و مدتی بعد از این سایت پیگیر شدم که فیلم نمایش ما چه زمانی ارایه می‌شود، ولی آنان اعلام کردند ظاهرا فیلم تئاتر شما توقیف شده اما جزییات بیشتری نمی‌دانیم.
این هنرمند تئاتر افزود: بعد از آن به شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی مراجعه کردم ولی رییس این شورا، آقای فخر موسوی گفت شما برای دریافت مجوز درخواستی به ما نداده‌اید و ما به سایت نمایش دهنده فیلم پاسخگو خواهیم بود.
حسن لو یادآوری کرد: نمایش ما با مجوز مرکز هنرهای نمایشی به مدت 30 شب در تئاتر «هامون» اجرا شده است. نمایشنامه آن که در جشنواره تئاتر فجر دوره دبیری اقای سعید اسدی جایزه بخش تولید متون نمایشی را گرفته است، از سوی انتشارات "نمایش" منتشر شده و واقعا نمی‌دانم چرا مجوز فیلم آن با مشکل رو به رو شده است.

او خاطرنشان کرد: بار اولی نیست که تئاتر کار می‌کنم و با موضوع مجوز و ممیزی رو به رو شده‌ام. ممیزی همیشه بوده ولی نه این اندازه خارج از اصول و قاعده. اگر با بخشی از کار مشکل دارند، خب بگویند تا ما آن را انجام دهیم اما مساله این است که هیچ کس پاسخی به ما نمی‌دهد تا دست کم بفهمیم مشکل‌مان چیست و بعد درباره حل شدن آن گفتگو کنیم.

او درباره ارجاع دادن این مشکل به سایت نمایش دهنده فیلم توضیح داد: این وضعیت، نشان‌گر شانه خالی کردن از مسئولیت و واگذاری مساله به این سایت است. سایت‌های نمایش دهنده فیلم قطعا در صدد فروش آثار هستند چون با آن درآمد به دست می‌آورند. در جایگاهی هم نیستند که برای مجوز اثری، تصمیم‌گیری کنند.

حسن‌لو با ابراز تاسف از پاسخگو نبودن مدیران تئاتر متذکر شد: مسئولان مرکز هنرهای نمایشی برای انجام امور تئاتر و پاسخگو بودن به هنرمندان این حوزه دستمزد می‌گیرند. این نمایش با مجوز همین مرکز و در سالن رسمی تئاتر اجرا شده، چگونه می‌توانند از پاسخگویی به ما سر باز بزنند.

او با ابراز تاسف از شرایط دشوار هنرمندان تئاتر در دوران کرونا ادامه داد: هیچ یک از مدیران به این فکر نمی‌کنند که هنرمندان بویژه تئاتری‌ها در این دوره چقدر رنج دیده‌اند و دچار آسیب روانی شده‌اند. اگر بودجه‌ای ندارید که از ما حمایت مالی کنید، دست‌کم کارمان را تسهیل کنید تا دل‌مان کمی خوش شود اما نه تنها هیچ حمایتی نکرده‌اند، بلکه مشکل‌سازی هم می‌کنند.

حسن لو که این روزها با طراحی صحنه فیلم «شنای پروانه» در سینما حضور دارد، اضافه کرد: همه هنرمندان آسیب دیده‌اند ولی سازمان سینمایی حمایت‌هایی از سینماگران انجام داد. آنها سه هفته اول اکران فیلم‌ها را به حساب نیاوردند و با تبلیغات، از فیلم‌هایی که در روزهای کرونایی اکران شده‌اند، حمایت کردند . مرکز هنرهای نمایشی هم اگر پولی برای حمایت از تئاتری‌ها ندارد، دست‌کم با شهرداری رایزینی کند و برای نمایش‌هایی که در این روزهای سخت روی صحنه هستند، دو تا بیلبورد بگیرد یا از تبلیغ فیلم تئاترها حمایت کند.

او یادآوری کرد: اوایل سال با چه افتخاری گفتند کمک‌هزینه‌های گروه‌های نمایشی را پرداخت کرده‌ایم. گویی عملی انقلابی بوده است. در حالیکه انجام وظیفه قانونی است که تازه بعد از یک سال انجام شده است و به آدم بر می‌خورد که چنین چیزی را خبررسانی می‌کنند.

سعید حسن‌لو در پایان گفت: برای انتشار فیلم تئاترم دنبال پول نبودم ولی دوست داشتم فیلم کارم بخصوص در خارج از تهران دیده شود. کاش در این دوره سخت که هنرمندان هزار و یک دغدغه فکری و معیشتی دارند، دست‌کم با آسان‌تر کردن کارها، قدری با آنان همراهی می‌شد.


منبع: خبرگزاری ایسنا