بسیاری از فیلم‌های اکران شده در سینما آنلاین حدود ۱ میلیارد تومان فروش داشتند و با این میزان از فروش نمی‌توان صفت «موفقیت» را به اکران نسبت داد.

پایگاه خبری تئاتر: رضا اورنگ در برنامه «سینما معیار» با اشاره به این که اکران آنلاین یک ظرفیت جدید است، گفت: شرکت نتفلیکس پس از مدت‌ها تحقیق و بررسی به نتیجه رسید که سینما آنلاین می‌تواند عملکرد موفقی را در حوزه سینما داشته باشد.

وی افزود: شرکت‌های دیزنی و آمازون با این‌که موفقیت‌های خوبی را در پرده نقره‌ای کسب کرده‌اند، از ظرفیت اکران آنلاین صرف نظر نمی‌کنند و به طور مستمر و جدی پیگیر این فضا هستند.

این کارشناس سینما با بیان این که اکران آنلاین در ایران با تعجیل شکل گرفت، توضیح داد: ما قبل از شکل‌گیری و بهره‌برداری از سینما آنلاین، ظرفیت‌ها و کارکردهای این حوزه را به مردم شرح نداده بودیم.

وی اضافه کرد: افراد علاقه‌مند به سینما – فیلم‌بین – از طریق سامانه‌هایی مانند نتفلیکس با ساز و کار اکران آنلاین آشنایی دارند، اما مردم عادی با این فضا غریبه هستند.

رضا اورنگ با اشاره به این که ساختار فیلم‌های سینما آنلاین متفاوت از فیلم‌های سینمایی هستند، اظهار داشت: برخی از فیلم‌های سینمایی فقط برای پرده نقره‌ای ساخته می‌شوند و بهترین شرایط تماشای آن فیلم‌ها در سالن سینما ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به این که در بدو شروع شیوع کرونا ما هیچ فکری برای سینمای کشور نداشتیم، پرسید: چرا ما برای روزهای بحرانی فکر و ایده نداریم؟

این منتقد سینما با بیان این که فیلم‌های حاضر در اکران آنلاین ایران شکست خورده‌اند، عنوان کرد: شکست فیلم‌های کنونی در سینما آنلاین، به معنی شکست خوردن این حوزه نیست و ما باید منتظر عملکرد سینما آنلاین در آینده باشیم و ببینیم که سازمان سینمایی و فیلم‌سازان چه برنامه‌ای برای اکران آنلاین می‌چینند.

وی با بیان این که فیلم سینمایی «خروج» در اکران آنلاین شکست خورد، توضیح داد: ‌ در بدو اکران این فیلم عده‌ای مدعی شدند که «خروج» موفقیت خوبی را در سینما آنلاین کسب کرده است، اما با گذشت زمان و اعلام آمارها دیدیم که این‌گونه نیست و فیلم شکست خورده است.

رضا اورنگ ادامه داد: بسیاری از فیلم‌های اکران شده در سینما آنلاین حدود ۱ میلیارد تومان فروش داشتند و با این میزان از فروش نمی‌توان صفت «موفقیت» را به اکران نسبت داد.

وی تاکید داشت: مقداری زمان می‌برد تا مردم با مقوله اکران آنلاین آشنا شوند و این حوزه را بپذیرند.

این کارشناس سینما اضافه کرد: اکران آنلاین به فیلم‌های منحصر به خودش نیاز دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از زوایای فیلم‌های پرهزینه در قالب اکران آنلاین دیده نمی‌شوند و مخاطب باید این دست از فیلم‌ها را فقط روی پرده نقره‌ای تماشا کند.

رضا اورنگ با اشاره به فعالیت شرکت نتفلیکس در دوران کرونا، اظهار داشت: سهام این شرکت در چند ماه گذشته رشد چند برابری کرده است و این موضوع نشان می‌دهد که دست‌اندرکاران این شرکت برای روزهای بحران طرح و برنامه داشته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «سینما معیار» گفت: عدم حضور افراد متخصص در بدنه مدیریتی سینما از جمله ضعف‌های این حوزه است.

این کارشناس سینما اضافه کرد: بسیاری از افراد متخصص می‌توانند بدون داشتن منصب دولتی، به عنوان مشاور در کنار مدیران کار کنند و هدایت‌گران سینما را از آسیب‌ها و فرصت‌های این حوزه مطلع کنند.

وی افزود: هر مدیری در شرایط عادی می‌تواند ساز و کارهای مختلف را تنظیم کند و کار را پیش ببرد، اما مدیری موفق است که در شرایط بحرانی بهترین تصمیم را بگیرد.

به گفته اورنگ، مدیران سینمایی ایران از ظرفیت متخصصان حوزه سینما استفاده نمی‌کنند.

وی با اشاره به موضوع قاچاق فیلم‌های سینمایی، تاکید داشت: متاسفانه ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری در حوزه جلوگیری از قاچاق فیلم‌های سینمایی عملکرد مطلوب از خود نشان نداده است.

این منتقد سینما ادامه داد: شرکت‌های بزرگ اکران آنلاین مانند نتفلیکس نگران معضل قاچاق نیستند، چرا که قبل از راه‌اندازی اکران آنلاین به این موضوع فکر کرده‌اند و راه قاچاق را به همراهی دولت سد کرده‌اند.

وی اضافه کرد: دستگیر کردن چند دست‌فروش فیلم به معنای مبارزه با قاچاق نیست، قاچاق زمانی سخت و ناممکن می‌شود که افراد بالادست ضربه بخورند.