کارگردان نمایش «ننه دلاور و فرزندان او» با اشاره به بسته نشدن قرارداد اجرا با گروه و همچنین حمایت نشدن از تولید و اجرای این اثر نمایشی خطاب به مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: اگر سال جاری مدیرکل تئاتر نداشتیم چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا وضع‌مان بدتر از این می‌شد؟

پایگاه خبری تئاتر: زهرا صبری کارگردان نمایش «ننه دلاور و فرزندان او» که قرار است از اول مردادماه در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرای عمومی خود را آغاز کند، درباره وضعیت قرارداد و تولید و اجرای اثر خود و خطاب به حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: آقای طاهری گمان نکنید که کارتان نتیجه داده و تئاتری‌ها چه حمایت بشوند و چه نشوند، کار خود را روی صحنه می‌برند. نکته اینجاست که ما همیشه پای تئاتر ایستاده‌ایم و عمر و زندگی‌مان را برای این هنر گذاشته‌ایم.

وی متذکر شد: مدیران باید متوجه باشند که مهمان ما هستند و ما میزبان آن‌هاییم، پس باید با خاطره‌ای خوش بیایند و بروند. از سال 93 تا به امروز 5 ماه گذشته و 7 ماه باقی مانده است. خاطراه‌ای که من از آقای طاهری دارم این است که برای سال 94 برنامه ریزی کرده‌اید و به راحتی سال 93 را نادیده گرفته‌اید که این اصلا خاطره خوبی نیست. امیدوارم این 7 ماه باقیمانده از سال جاری را مدیریت کنید.

سرپرست گروه «یاس تمام» با اشاره به اینکه گروه تنها به احترام مخاطبان تئاتر نمایش «ننه دلاور و فرزندان او» را روی صحنه می‌برد، خطاب به مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: آقای طاهری ما به شما وام آبرو دادیم و شما باید آن را به گروه بازگردانید. ما را به از بین بردن حمایت‌ها محک نزنید. ما از شما گونی گونی پول نمی‌خواهیم که از مجلس یا جای دیگری بیاورید، ما از شما مدیریت می‌خواهیم تا بتوانیم با آرامش فکر و کار کنیم. آقای طاهری آیا از دغدغه‌های یک گروه تئاتری برای تولید و اجرای اثری نمایشی مطلع هستید؟

صبری با اشاره به حضور هنرمندان حرفه‌ای و همچنین هنرمندان جوان در تولید و اجرای نمایش «ننه دلاور» ادامه داد: آقای طاهری شنیده‌ام که برای تماشای تئاتر بلیت می‌خرید، این کار خوبی است که آن را به دیگر مدیران هم پیشنهاد می‌کنم اما من جواب طراحان و فعالان جوانی را که در نمایش «ننه دلاور» هستند چگونه بدهم و بگویم که دستمزدشان چند درصد از فروش گیشه نمایش است؟

کارگردان نمایش «زمین و چرخ» تصریح کرد: آقای طاهری شاید شما من را نشناسید ولی من یک کارمند ساده خود شما هستم و ماهی یک میلیون تومان حقوق می‌گیرم. هنوز هزینه‌ای که برای تولید و اجرای نمایش «ننه دلاور» در گذشته صرف کردم به من داده نشده است. اما با همه این‌ها من پای مدیریت تئاتر خودم ایستاده‌ام پس شما هم پای مدیریت تئاتر بایستید. ما با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنیم پس پیش خود نگویید که تئاتری‌ها با حمایت یا بی حمایت کار خود را اجرا می‌کنند.

این کارگردان با سابقه تئاتر عروسکی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تئاتری‌ها به دیر گرفتن حق و حقوق خود عادت کرده‌اند، افزود: اما ما به سوخت و سوز نسبت به حق‌مان عادت داریم پس ما را محک نزنید. من سراغ شما نیامدم چون شنیدم باید رزومه کاری خود را ارائه دهم. آقای طاهری قرارداد اجرای «ننه دلاور و فرزندان او» را بنویسید و سال 94 تسویه کنید ولی به گونه‌ای رفتار نکنید که با گروه‌ها قرارداد نبندید.

صبری در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت فعلی تئاتر را شبیه به وضعیت بالکن منازل ایرانی توصیف و توضیح داد: در خانه‌های اکثر ایرانی‌ها بالکن وجود دارد که بلافاصله با حصیر، پرده یا ایرانیت آن را مسدود و تبدیل به انباری می‌کنیم. نمی‌دانم چرا طراحان ساختمان‌ها و مهندسان معمار به این نکته توجه نمی‌کنند که ما فرهنگ بالکن داشتن، نداریم. وقتی به بالکن‌ها نگاه می‌کنم یاد تئاتر می‌افتم که به هر طریقی سعی می‌شود جلوی دیده شدنش گرفته شود.

کارگردان نمایش «تا یک بشمار» خطاب به مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: آقای طاهری اگر تئاتر نمی‌خواهید این موضوع را اعلام کنید. چگونه به راحتی سال 93 را حذف کردید؟ می‌خواهم بدانم اگر ما سال جاری در تئاتر مدیرکل نداشتیم چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا شرایط بدتر از این می‌شد؟ پای مدیریت خود بایستید و برای ماه‌های باقیمانده سال 93 برنامه ریزی کنید.

وی در پایان سخنان خود گفت: من اینجا از تک تک اعضای گروه، از بازیگران، طراحان، عروسک سازان، از هنرمندان با سابقه، از کسانی که بیرون از گروه فعال هستند، تشکر می‌کنم. از خانواده اعضای گروهم نیز تشکر می‌کنم. آقای طاهری شما حالا عضوی از خانواده تئاتر هستند و از قدیم می‌گویند که قدم نو رسیده باید مبارک باشد.