داریوش نصیری با اشاره به این که اکثر سالن‌های خصوصی تئاتر استاندار نمایشی ندارند، گفت: متاسفانه بسیاری از سالن‌های خصوصی تئاتر در مواردی مانند «جایگاه تماشاچی» و «موضوعات ایمنی و آتش‌سوزی» و «پروتکل‌های بهداشتی» ضعف دارند.

پایگاه خبری تئاتر: برنامه پرده آخر با موضوع سالن‌های خصوصی تئاتر، در ارتباط تلفنی با داریوش نصیری (کارگردان، دبیر یکی از بخش‌های تئاتر مقاومت و استاد دانشگاه) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

داریوش نصیری در مصاحبه تلفنی با برنامه «پرده آخر» گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا، رشد قارچ‌گونه سالن‌های خصوصی تئاتر، به تئاتر ضربه وارد کرد.

وی افزود: بسیاری از سالن‌های خصوصی تئاتر از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با مناسبات اقتصادی فقط دخمه‌هایی را ایجاد کرده‌اند و فقط به پول و سود کسب فکر می‌کنند.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: برخی از سالن‌های خصوصی تئاتر بدون توجه به موضوعیت تئاتر و فعالیت فرهنگی، فقط به فکر چرخاندن بنگاه‌های اقتصاد خود هستند.

وی با اشاره به این که قبل از بحران کرونا هر شب در تهران ۱۰۰ اجرای تئاتر به روی صحنه می‌رفت، عنوان کرد: آمار اجراهای تئاتر از نظر کمی خوب است، اما از نظر کیفی شاید ۱۰ تا ۱۵ اجرا به استاندارد مطلوب دست پیدا می‌کنند.

داریوش نصیری با بیان این که اکثر سالن‌های خصوصی تئاتر استاندار نمایشی ندارند، ‌ توضیح داد: متاسفانه بسیاری از سالن‌های خصوصی تئاتر در مواردی مانند «جایگاه تماشاچی» و «موضوعات ایمنی و آتش‌سوزی» و «پروتکل‌های بهداشتی» ضعف دارند.

وی با اشاره به این که اقتصاد بخش مهمی از تئاتر را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: من مخالف کسب درآمد از تئاتر یا فعالیت سالن‌های خصوصی نیستم، فقط دوست ندارم که در این حوزه با فاجعه‌های مختلف مواجه شویم.

این فعال تئاتر افزود: بسیاری از سالن‌های خصوصی تئاتر، به اشتباه سالن شده‌اند و نباید فعالیت تئاتری داشته باشند و اگر مجوزی را گرفته‌اند به اشتباه گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد که سالن‌های تئاتر توسط تیم‌های متخصص بازرسی شوند، اکثر سالن‌های خصوصی نمره قبولی را نمی‌گیرند، چرا که سالن‌های غیر استاندارد، پس از اخذ مجوز، موارد لازم برای احداث سالن تئاتر را فراموش کرده‌اند.

نصیری ادامه داد: به خاطر دارم چند ماه پیش به تماشای تئاتر در سالنی – واقع در محدوده پارک وی – دعوت شدم و دیدم که این سالن در طبقه دوم یک مجتمع مسکونی فعالیت می‌کند و به تبع این موضوع همه کارها باید در سکوت انجام شوند.

وی با اشاره به نقش فعالان تئاتر در دوران شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: الان بهترین زمان است تا فعالان تئاتر به رسالت واقعی خودشان عمل کنند و با اهتمام به راه‌های مختلف فضای خوبی را برای مردم ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که تئاتر فقط تئاتر صحنه‌ای نیست، توضیح داد: تئاتر انواع و گونه‌های متعددی دارد و ما باید به طور یکسان به همه آن‌ها توجه کنیم.

داریوش نصیری ادامه داد: با توجه به این‌ که تئاترهای خیابانی در فضای باز اجرا می‌شوند در شرایط کنونی می‌توانند گزینه خوبی باشند و در عین رعایت فاصله فیزیکی ارتباط مردم را با تئاتر حفظ کنند.