مجموع تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی تهران دارای 8000 صندلی است که این روزها امکان آن وجود دارد که نیمی از این تعداد در اختیار مخاطبان تئاتر قرار گیرد.

پایگاه خبری تئاتر: پس از پایان سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تماشاخانه‌های تهران آماده اجرای آثار نمایشی در آخرین ماه سال 1398 بودند که با ورود ویروس کرونا به کشور برنامه‌ریزی آن‌ها دستخوش تغییرات ناگهانی شد و با اعلام وزارت بهداشت، ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی فعالیت‌های فرهنگی هنری از سوم اسفندماه متوقف شد. این تعطیلی با اعلام از سرگیری فعالیت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی این دو وزارتخانه و ستاد ملی مبارزه به کرونا طی دستورالعملی اواسط خرداد ماه خاتمه یافت و  امکان بازگشایی تالارهای نمایشی پایتخت از اول تیرماه فراهم شد. با وجود آغاز به فعالیت‌ تماشاخانه‌ها با استفاده از 50 درصد ظرفیت صندلی‌ها و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از ابتدای تابستان، شاهد آن بودیم که اکثر سالن‌های تئاتر با گذشت حدود یک ماه از آغاز فعالیت به دلیل انصراف گروه‌های نمایشی از اجرا در این شرایط به علل گوناگون فعالیت خود را آغاز نکردند و یا اینکه کار خود را شروع کردند اما دوباره تعطیل شدند، هرچند که در این میان برخی از تماشاخانه‌ها با اجرای آثار نمایشی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مجموع تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی تهران دارای 8000 صندلی در هر اجرا است که این روزها امکان آن وجود دارد که 4000 صندلی در اختیار مخاطبان قرار گیرد. اما در یک ماه گذشته شاهد اجرای تعداد اندکی نمایش بر صحنه بوده‌ایم و تقریبا 1250 صندلی در سایت‌های فروش بلیت تئاتر فعال بودند. این در حالی است که برخی از آن‌ها نیز به دلیل نبود استقبال از سوی مخاطبان به اجراهای خود پایان دادند. این موضوع نشان دهند عمق زیانی است که شیوع ویروس کرونا به بدنه تئاتر کشور زده است.

در ادامه نگاهی داریم بر ظرفیت کلی تماشاخانه‌های تهران پیش از کرونا و صندلی‌هایی که این روزها در تالارهای نمایشی میزبان مخاطبان این هنر هستند:

 

مجموعه تئاتر شهر

مجموعه تئاتر شهر با 5 سالن نمایشی فعال در مدت یک ماه گذشته میزبان نمایش "یه گاز کوچولو" در سالن سایه بوده است و از امروز نیز نمایش "کوکاکولا" در تالار قشقایی این مجموعه روی صحنه خواهد آمد. همچنین نمایش "سه‌شنبه‌های لعنتی" از اول مردادماه در سالن سایه اجرا خواهد شد. سالن‌های اصلی، چهارسو و کارگاه نمایش این مجموعه پس از بازگشایی تعطیل بوده‌اند. سالن اصلی تئاتر شهر دارای 579 نفر، سالن چهارسو 122 نفر، سالن قشقایی 96 نفر، سالن سایه 72 نفر و کارگاه نمایش 26 نفر ظرفیت دارند. در مجموع این مجموعه با احتساب آنکه روزانه میزبان یک نمایش در تالارهای خود باشد، دارای 895 ظرفیت است. به دستور مدیر مجموعه تئاتر شهر کارگاه نمایش به دلیل محدودیت فضا امکان اجرای نمایشی در این روزها را ندارد بنابراین در صورت فعالیت تمام سالن‌ها به جز کارگاه نمایش به صورت تک اجرایی با بهره‌مندی از 50 درصد ظرفیت امکان آن را دارد تا طی این ایام روزانه پذیرای 434 مخاطب باشد.  

تالار وحدت

تالار وحدت به عنوان یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین تالارهای موسیقی و تئاتر ایران حدود 723 نفر ظرفیت تماشاگر دارد. "مری پاپینز" آخرین نمایشی بوده که دی‌ماه سال گذشته در این تماشاخانه اجرا شده است و تاکنون هیچ نمایشی در این مجموعه روی صحنه نیامده است. این تالار با احتساب 50 درصد ظرفیت در شرایط کنونی امکان آن را دارد تا میزبان 360 تماشاگر باشد.  

تالار حافظ

این تماشاخانه نیز دارای 175 صندلی است و آخرین بار در بهمن‌ماه سال گذشته دو نمایش " آقای اسمیت، آقای ایوانف و یک خانواده کم اهمیت آفریقایی" و "من یه زنم، صدامو میشنوین؟" در این تماشاخانه روی صحنه آمده است. چند ماهی است که این تالار نمایشی در اختیار گروهی به منظور تولید ماسک قرار گرفته است. این سالن تئاتر پس از بازگشایی تالارهای نمایش، میزبان نمایشی نبوده است در حالی‌که با در نظر گرفتن نیمی از ظرفیت سالن، امکان میزبانی از 87 مخاطب تئاتر را دارد. در صورتی‌که به روال اکثر مواقع دو نمایش در این تماشاخانه روی صحنه باشند این تالار روزانه 350 نفر ظرفیت دارد که در این روزها 174 صندلی آن قابل استفاده است.

تماشاخانه ایرانشهر

این مجموعه دارای دو سالن نمایشی استاد ناظرزاده کرمانی و استاد سمندریان است که به ترتیب هر یک 212 و 150 نفر ظرفیت مخاطب دارند. با درنظر گرفتن استفاده از نیمی از ظرفیت سالن در صورتی‌که این دو تالار نمایشی روزانه میزبان یک نمایش باشند، امکان آن وجود دارد این مجموعه به صورت روزانه پذیرای 287 مخاطب باشند. در صورتی‌که همواره و در اغلب موارد هر سالن این مجموعه میزبان دو نمایش بودند. این تماشاخانه نیز در این روزها تعطیل بوده و نمایشی در آن به صحنه نیامده است.

تماشاخانه سنگلج

این تالار نمایشی نیز حدود 235 نفر ظرفیت تماشاگر دارد که با احتساب 50 درصد ظرفیت سالن براساس پروتکل‌های بهداشتی، امکان آن وجود دارد تا این تالار نمایشی روزانه میزبان 117 مخاطب در صورت تک اجرا بودن تماشاخانه باشد. از تیرماه سال جاری دو نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" و "عجیب‌السلطنه" در این مجموعه روی صحنه آمده است.

تالار هنر

این مجموعه تئاتر کودک و نوجوان نیز دارای حدود 240 صندلی است که براساس دستورالعمل‌های بهداشتی 120 صندلی آن در شرایط کنونی قابل استفاده است. از ابتدای تابستان تاکنون دو نمایش "دنیای شگفت‌انگیز اکو و تاکو" و "افسانه پری دریایی" در این تماشاخانه روی صحنه آمده است. این تالار نمایشی با دو اجرا روزانه امکان آن را دارد تا میزبان 240 مخاطب تئاتر باشد.

تالار محراب

همچنین این تماشاخانه از ظرفیت صندلی 260 نفره برخوردار است و این مجموعه با در نظر گرفتن 50 درصد ظرفیت می‌تواند روزانه در هر اجرا پذیرای 130 مخاطب تئاتر باشد. از اول تیرماه تاکنون نمایش "به دنبال بخت" در این تالار نمایشی به صحنه آمده است.

سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان

این تالار نمایشی نیز دارای 60 نفر ظرفیت تماشاگر است که این روزها با توجه به شرایط امکان استفاده از نیمی از این ظرفیت وجود دارد. سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان در سال جاری تاکنون میزبان هیچ نمایشی نبوده است.

سالن استاد جوانمرد خانه تئاتر

این تالار نمایشی 84 نفر ظرفیت تماشاگر دارد که این روزها استفاده از 42 صندلی در این تماشاخانه امکان‌پذیر است. در سال جاری هیچ نمایشی در این سالن نمایشی به صحنه نیامده است.

تئاتر مولوی

این مجموعه با دو سالن نمایشی دارای 230 نفر ظرفیت است که تعداد 115 صندلی از این مجموعه با احتساب پنجاه درصد ظرفیت سالن در هر اجرا قابل استفاده است. این تماشاخانه از اوایل تیر ماه میزبان نمایش‌های "ابر شلوارپوش"، "پنهان خانه پنج در" و "همیشه پاییز" شده است و اکنون نمایشی در این مجموعه به صحنه نیست.

تماشاخانه سرو

این تالار نمایشی نیز دارای 150 تعداد صندلی است که در صورت استفاده پنجاه درصدی، 75 مخاطب امکان حضور در سالن نمایش را دارند. این تماشاخانه سال جاری میزبان نمایش "برگشتن" شده است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

این مجموعه تئاتر کودک و نوجوان با دو سالن نمایشی بوستان و گلستان دارای 200 صندلی است که براساس در نظر گرفتن 50 درصد ظرفیت سالن امکان استفاده از 100 صندلی آن به صورت روزانه وجود دارد. در سال جاری نمایش "دنیای خیال انگیز من" در این مجموعه به صحنه آمده است.  

حوزه هنری

حوزه هنری دارای دو سالن نمایشی است که مجموع ظرفیت آن‌ها حدود 800 صندلی است و اکنون امکان استفاده از 400 صندلی در هر اجرای این مجموعه میسر است. حوزه هنری در سال جاری پذیرای نمایشی نبوده است.

پردیس تئاتر تهران

این مجموعه دارای 3 سالن با ظرفیت کلی 720 صندلی است. در این روزها امکان آن است تا 360 صندلی از این مجموعه در اختیار مخاطبان تئاتر قرار گیرد. اماامسال هیچ نمایشی در این مجموعه اجرا نشده است.

فرهنگسرای نیاوران

این مجموعه با دو سالن نمایشی اصلی و گوشه دارای 370 ظرفیت است که با در نظر گرفتن استفاده از نیمی از صندلی‌ها 185 نفر امکان حضور در سالن‌های نمایش این فرهنگسرا را دارند. این فرهنگسرا در سال جاری میزبان نمایشی نبوده است.

خانه موزه استاد انتظامی

این تالار نمایشی دارای 120 صندلی است که در شرایط کنونی 60 صندلی از این مجموعه قابل استفاده است. این تالار نمایشی امسال میزبان نمایشی نبوده است.

پردیس تئاتر شهرزاد

این مجموعه تئاتر خصوصی دارای سه سالن نمایشی با ظرفیت حدود 680 صندلی است. پیش از تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری این مجموعه به عنوان فعال‌ترین تماشاخانه در بخش خصوصی روزانه میزبان دو تا سه نمایش در هر یک از سالن‌های خود بوده است. در حالی‌که پردیس تئاتر شهرزاده طی این ایام امکان آن را دارد تا پذیرای خدود 340 مخاطب در روز در صورت تک اجرا بودن هر سالن نمایشی باشد اما این تالار نیز همچون بسیاری از تماشاخانه‌ها در سال جدید اجرایی نداشته است.  

تئاتر مستقل تهران

این تماشاخانه نیز از پرکارترین تالارهای نمایش خصوصی در تهران محسوب می‌شود با یک سالن نمایش دارای 163 صندلی است. در اکثر مواقع این تماشاخانه میزبان دو تا سه نمایش در روز بوده است. تئاتر مستقل تهران طی این ایام امکان استفاده از 81 صندلی در هر اجرا را دارد. این تالار نمایشی از اوایل تیرماه میزبان سه نمایش "است"، "یازده جزیحه روح" و "باب اسفنجی کرگدن" شده است و به زودی نیز نمایش "کوریولانوس" در این تماشاخانه به صحنه خواهد آمد.  

خانه نمایش مهرگان

خانه نمایش مهرگان با دو سالن نمایشی مجموعاً دارای 200 صندلی است که با احتساب پنجاه درصد ظرفیت روزانه این امکان را دارد تا در صورت تک اجرا بودن هر سالن پذیرای 100 مخاطب باشد. این تماشاخانه از اوایل تابستان میزبان نمایش "آگوست در اوسیج کانتی" بوده است و به زودی نمایش "درد و داد" در این تالار نمایشی به صحنه خواهد آمد.

عمارت نوفل لوشاتو

این تالار نمایشی با دو سالن اجرا مجموعاً دارای 230 نفر ظرفیت صندلی است که طی این ایام استفاده از 115 صندلی از این تالار نمایشی در صورت تک اجرا بودن هر سالن امکان‌پذیر است. در سال جاری دو نمایش "آزادی از قید تعلق" و "ښځه (زن) شزه" در این تماشاخانه به صحنه آمده است.

تماشاخانه سپند

این مجموعه نیز با دو سالن نمایشی دارای ظرفیت 400 نفر است که این روزها با احتساب 50 درصد ظرفیت سالن می‌تواند پذیرای 200 مخاطب در صورت تک اجرا بودن هر سالن باشد. این تماشاخانه نیز در سال جدید میزبان نمایشی نبوده است.

تماشاخانه شانو

این تالار نمایشی نیز حدود 100 صندلی دارد که این روزها 50 صندلی‌ آن می‌تواند در هر اجرا مورد استفاده قرار گیرد. این سالن نمایش از اوایل تیرماه میزبان نمایش "آکواریوم" و اجراخوانی "مرد فیل‌نما" بوده است.

تئاتر هامون

این تماشاخانه نیز دارای 125 صندلی است که با در نظر گرفتن نیمی از ظرفیت امکان استفاده از 63 صندلی در هر اجرا در این مجموعه امکان‌پذیر است. این تالار نمایشی نیز در سال جدید میزبان نمایشی نبوده است.

تماشاخانه دیوار چهارم

دیوار چهارم نیز با یک سالن نمایشی دارای ظرفیت 130 نفر است که در شرایط کنونی امکان استفاده از 65 صندلی آن در هر اجرا امکان‌پذیر است. این تالار نمایشی در سال جاری تاکنون پذیرای نمایشی نبوده است.  

تئاتر ملک

این تالار نمایشی 190 صندلی دارد که در شرایط موجود امکان استفاده از 95 صندلی آن وجود دارد. در سال جاری این تماشاخانه میزبان نمایش "با من حرف بزن" شده است.

عمارت روبرو

این تالار دارای حدود 60 نفر ظرفیت است که با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی 30 صندلی آن امکان استفاده دارد. نمایش "فقرات بی ستون" تیر ماه در این مجموعه به صحنه آمده است.

تماشاخانه سیمرغ

این تالار نمایشی دارای حدود 80 صندلی است که با احتساب 50 درصد ظرفیت این امکان وجود دارد 40 صندلی این تالار نمایشی در اختیار مخاطبان قرار گیرد. نمایش "پسر" تیرماه در این مجموعه به صحنه آمده است.

تماشاخانه استاد مشایخی

تالار استاد مشایخی نیز دارای 65 صندلی است و امکان استفاده از 32 صندلی آن در شرایط کنونی مهیاست. این تماشاخانه سال جاری میزبان نمایش "اتفاق" بوده است.


منبع: هنرآنلاین