مدیرمجموعه تئاترشهر با اشاره به مسائل اقتصادی و علاقه مخاطبان برای دیدن تئاتر با وجود همه‌گیری کرونا گفت: با چنین متغیرها و ملاک‌هایی گروه‌ها نمی‌توانند هزینه سنگین تولید آثار بزرگ برای اجرا در سالن اصلی مجموعه را بدون توجه به بازگشت سرمایه تضمین کنند.

پایگاه خبری تئاتر: با پشت سر گذاشتن سی‌وهشتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بهمن سال ۱۳۹۸ شاهد آغاز سال جدید هنر تئاتر کشور از ابتدای اسفند ماه ۹۸ با اجراهای مختلف در تماشاخانه‌های سراسر کشور بودیم که شیوع ویروس کرونا بسیاری برنامه‌های اجرایی سالن‌های نمایشی را تغییر داد.

از قهوه قجری تا گالیله

ازجمله این آثار می‌توان به نمایش قهوه قجری به کارگردانی آتیلا پسیانی در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر با حضور هنرمندانی چون هوتن شکیبا و نوید محمدزاده با اقبال بالایی طی روزهای نخست اشاره کرد که با شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی فعالیت‌های آن بودیم.

همچنین با گذشت چهار ماه و از ابتدای تیرماه ۹۹ و فصل مجدد اجراهای آثار نمایشی در کشور تحت لوای شیوه‌نامه اجرایی و بهداشتی و استفاده کردن از ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌های میزبان آثار تئاتری، آتیلا پسیانی استفاده کردن از این ظرفیت را از جهت به‌صرفه بودن اجرا مفید ندانست و از ادامه اجرای قهوه قجری انصراف داد. همچنین حمیدرضا نعیمی دیگر نمایشنامه‌نویس و کارگردان شناخته‌شده که بنا بود بعد از اجرای آتیلا پسیانی نمایش فردریک را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه ببرد به سبب همان دلایل یعنی استفاده کردن ظرفیت ۵۰ درصدی سالن اصلی نسبت به سرمایه‌ای که برای تولید این اثر نمایشی گذاشته شده بود همچنین بیم و امید در راستای اقبال مخاطبان بعد از پشت سر گذاشتن چند ماه تعطیلی نیز از اجرا در سالن اصلی انصراف داد.

آخرین اثری که زمزمه‌های اجرای آن در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به گوش می‌رسید نمایش گالیله به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور بود که این اثر نیز در تقویم اجرایی سالن اصلی مجموعه تئاترشهر قرار داشت؛ اما به دلیل شرایط عنوان شده در گام‌های نخستین تولید و اجرای عمومی به خواسته کارگرداناز ادامه فعالیت بازماند و انصراف آن‌ها به مدیریت مجموعه اعلام شد.

همین مساله موجب شد با وجود آغاز فعالیت‌های نمایشی از ابتدای تیر ۹۹ مهم‌ترین سالن تئاتر کشور یعنی سالن اصلی مجموعه تئاترشهر تا تاریخ تنظیم این گزارش میزبان هیچ گروه نمایشی نباشد. هرچند طی چند روز اخیر شاهد برنامه تماشاخانه‌ها و تالارهای اقماری مجموعه تئاترشهر از جمله بازگشت نمایش بچه به کارگردانی افسانه ماهیان با بازی فاطمه معتمدآریا برای گرم‌تر شدن تنور اجراهای عمومی هستیم اما برای مشخص شدن وضعیت اجرایی سالن اصلی و دیگر فعالیت‌های صورت‌گرفته در مجموعه تئاترشهر با دکتر سعید اسدی گفت‌وگو کرده‌ایم.

توفیق نمایش یه گاز کوچولو؛ هنرمندان را امیدوارتر کرد

سعید اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه نمایش یه گاز کوچولو به کارگردانی فقیهه سلطانی آغازگر فصل اجراهای عمومی در مجموعه تئاتر شهر بود که در تالار سایه به صحنه رفت گفت: سلطانی برای بالا بردن اطمینان مخاطبان پیش از اجرای این اثر تمام بازیگران و عوامل اجرایی خود را از جهت ابتلا به کرونا آزمایش کرد که در رسانه‌ها هم مطرح شد. درنهایت اجراهای خود را از دهم تیرماه ۹۹ با ظرفیت ۵۰ درصدی تالار سایه آغاز کرد.

وی ادامه داد: هم‌زمان با پایان یافتن اجراهای این اثر در نهایت ۴۳۹ مخاطب طی ۲۰ شب اجرای این اثر از این نمایش دیدن کردند و توفیق اجرای این اثر و رضایت مخاطبان از رعایت شیوه‌نامه‌های دقیق بهداشتی و اجرایی خاص مجموعه تئاترشهر باعث شد رویکرد هنرمندان برای اجرای آثار در این مجموعه با اقبال بیشتری مواجه شود. به زودی اجرای دو نمایش بچه با کارگردانی افسانه ماهیان و سه‌شنبه‌های لعنتی به کارگردانی محمدمهدی خاتمی در تالارهای اقماری مجموعه تئاتر شهر آغاز می شود.

اسدی در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر دلایل اجرا نشدن اثر در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر، با تاکید بر این که تولید و اجرا در این سالن با دیگر سالن‌ها از نظر رویکرد و نگاه اقتصادی متفاوت است گفت: باید شرایط اقتصادی موجود در کشورهمچنین میزان علاقه و اقبال مخاطبان برای حضور در سالن‌ها مانند پیش از دوران کرونا را در نظر گرفت. با چنین متغیرها و ملاک‌هایی گروه‌ها نمی‌توانند هزینه سنگین تولید آثار بزرگ برای اجرا در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر را بدون توجه به بازگشت سرمایه و تنها با تکیه بر فروش گیشه تضمین و تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی برای سالن‌های کوچک‌تر مجموعه تئاترشهر چنین دل نگرانی وجود ندارد خاطرنشان کرد: هرچند آن آثار نیز نیازمند هزینه تولید هستند باتوجه به آنکه برای مختصات سالن‌های کوچک‌تر تولید می شوند میزان هزینه‌کرد تهیه‌کنندگان و کارگردانان این آثار نسبت به سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به‌ مراتب کمتر است.

وی افزود: همچنین بخشی از هزینه‌های آن‌ها می‌تواند با پرداخت کمک هزینه‌های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نهایت جبران شود ولی این امر در مورد سالن اصلی مجموعه تئاترشهر با وجود هزینه‌های هنگفت تولید در کنار کمک‌هزینه‌های محدود و فروش گیشه محدودتر، کمتر مورد وثوق کارگردانان است.

تولید و اجرا در سالن اصلی تئاترشهر تابع شرایط متغیر و پیچیده است

مدیر مجموعه تئاترشهر یادآور شد: سالن اصلی مجموعه تئاترشهر از مهم‌ترین و از مورد اقبال‌ترین سالن‌ها برای هنرمندان کشور به‌شمار می رود و بسیاری گروه‌ها برای تولید اثر و اجرا در این سالن نمایشی تمایل فراوانی دارند؛ اما مهم‌ترین مسئله یعنی دغدغه مسائل مالی و اقتصادی باعث انصراف چند گروه با وجود حضور در تقویم اجرایی این سالن شده است. آنچنانکه می‌دانید جایگزین کردن اثر جدید برای برای تولید و اجرا در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر کاری بسیار سخت، پیچیده و نیازمند برنامه‌ریزی مدون و زمان‌بر خواهد بود.

اسدی گفت: برنامه‌ریزی‌های بیشتر و مدون‌تری از سوی مسئولان و متولیان امر فرهنگ و هنر و همچنین خانواده تئاتر باید صورت گیرد تا از این شرایط پیچیده رهایی پیدا کنیم و بار دیگر آرام آرام شاهد بازگشت جریان آرام به عرصه تئاتر کشور باشیم.


منبع: خبرگزاری ایرنا