سامان خلیلیان گفت: عنوانی که برای تئاتر خیابانی گذاشته شده در اصل همان برگزاری تئاتر خیابان مریوان است.

پایگاه خبری تئاتر: فراخوان جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان ۲۵ تیرماه ۱۳۹۹ منتشر شد. برنامه «خیابان تئاتر ایران» با توجه به برگزار نشدن جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به شکل مرسوم در سال جاری به دلیل تبعات شیوع ویروس کرونا، توسط اداره‌کل هنر‌های نمایشی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با همراهی انجمن هنر‌های نمایشی ایران و انجمن هنر‌های نمایشی استان کردستان برگزار می‌شود. به همین مناسبت با سامان خلیلیان مدیر خیابان تئاتر ایران مصاحبه کردیم.

سامان خلیلیان مدیر خیابان تئاتر ایران درباره این جشنواره گفت: عنوانی که برای این برنامه گذاشته شده در اصل همان برگزاری تئاتر خیابان مریوان است. اما با توجه به شرایط به وجود آمده از کرونا، قرارشد امسال همان عنوان را به خاطر اینکه وقفه‌ای نیفتد و شکل و شمایل اجرایی جشنواره هم تغییرکند، بگذارند.

هر گروهی در شهر خود اجرا می‌کند

وی افزود: تئاتر خیابانی از همه گروه‌ها دعوت کرده و پس از انتخاب آثار، گروه‌های نمایشی کارهایشان را در شهر محل برگزاری خودشان اجرا می کنند. امسال دیگر تمرکز همه گروه‌ها فقط در شهر مریوان نیست. افراد در حال اجرای تمرین برای انجام اجرای خوب هستند.

خلیلیان درباره اهداف خیابان تئاتر ایران گفت: اهداف در راستای جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان است. این جشنواره، مرجع‌ترین جشنواره تخصصی تئاتر خیابانی ایران است. تمام گروه‌های حرفه‌ای که در حال کار روی تئاتر خیابانی هستند، برآیند تلاش‌های یک سال خود را سعی می‌کنند در تئاتر خیابانی مریوان به نمایش بگذارند. تئاتر خیابانی مریوان، بخش‌های متفاوت و تخصصی دارد، در حوزه تئاتر خیابانی به صورت ویژه به آن پرداخته می‌شود. بخش پژوهش‌محوری به صورت تخصصی در پژوهش‌های تئاتر خیابانی ورود می‌کند. وُرک‌شاپ‌های آموزشی و پژوهشی به صورت داخلی و بین‌المللی از طریق فضای مجازی، با تمرکز روی تئاتر‌های خارج از سالن برگزار می‌شود. در این ورک‌شاپ‌ها، از اساتید معتبر داخلی و خارجی استفاده می‌شود. حتی در تئاتر فجر این ورک شاپ‌ها با رویکرد تئاتر‌های داخل سالن است.

وی ادامه داد: توجهی که جشنواره به برگزیدگان تئاتر خیابانی کرده، خاص است. این یک رقابتی برای برگزیدگان طرح‌های تئاتر خیابانی است؛ وجود بخش‌های مختلف، به علت تنوعی است که در این جشنواره به حوزه‌های مختلف شده است.

او در خصوص تعیین داور‌های جشنواره گفت: فعلاً داور انتخاب نشده است. ما در اداره کل هنر‌های نمایشی، بحث حمایت و برنامه‌ریزی‌هایشان را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان پیش می‌بریم، به نوعی دربحث اجرایی تئاتر خیابان ایران، اداره کل هنر‌های نمایشی مشاور مشورتی است. عموم کار‌های اجرایی را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان برنامه‌ریزی می‌کند.

تامین اعتبار مالی جشنواره پنجاه پنجاه است

خلیلیان درباره بودجه جشنواره می‎گوید: بخشی از تعهدات ریالی جشنواره خیابان تئاتر ایران با اداره کل هنر‌های نمایشی است و بخشی نیز با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و استانداری و نهاد‌ها و ادارات کل استان است. یعنی نیمی از تعهدات مالی با اداره کل هنر‌های نمایشی و نیمی دیگر با استان کردستان است.

جشنواره تئاتر خیابان ایران به دلیل کرونا به صورت متمرکز در مریوان برگزار نمی‌شود

ما با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و مسائل مورد تایید ستاد مقابله با کرونا تایید گذاری کرده کار را انجام دادیم. در غیر این صورت اگر قرار به اجرای جشنواره به صورت متمرکز بود مسائلی وجود داشت. یکی مسئله سفر گروه‌های تئاتر در استان‌های دیگر بود که اگر قرار به سفر به استان مریوان بود، خود این سفر، امکان انجام غربالگری از مبدا را سلب می‌کند. مسئله دیگر تجمع مردم هنگام اجرای گروه‌های تئاتر خیابانی بود. اسکان و اقامت عزیزان نیز خود مسئله‌ای بود. طبق مصوبات ستاد کرونا ما مجبور به تهیه اتاق جداگانه برای هر یک نفر می‌شدیم. نزدیک حدود ۳۰۰ نفر از گروه‌های نمایشی عازم مریوان می‌شدند. همه این‌ها مسائلی بود که بررسی کردیم. اما در نهایت تصمیم بر آن شد که تجمع گروه‌های نمایشی در یک نقطه متمرکز در مریوان نباشد و هر گروهی در شهر خودش تحت لوای جشنواره تئاتر بین المللی به اسم رویداد خیابان تئاتر ایران برگزار شود.

تئاتر خیابان ایران یک رویکرد تخصصی محور است

مدیر اداره کل هنر‌های نمایشی درباره رویکرد جشنواره افزود: تخصصی‌ترین رویکرد تئاتر خیابانی نه تنها در ایران، بلکه در حوزه منطقه تئاتر خیابانی مریوان، نگاه فستیوالی در حوزه تئاتر خیابانی در دنیا است. این فقط ادعا نیست. خروجی‌های جشنواره باعث تقویت پایه‌های تخصصی تئاتر خیابانی می‌شود. تئاتر خیابان ایران نگاه علمی و آکادمیک به حوزه تئاتر خیابانی دارد. عموماً به عنوان صدر اتفاق غیر از اینکه جشنواره‌های دیگر یک نگاه رقابتی به تئاتر خیابانی دارند، کار‌های قابل پذیرش در جشنواره باید اورجینال باشد. یعنی در جشنواره‌های دیگر اجرا نشده باشد. رویکرد این تئاتر بحث تولید محوری است، یعنی بدنه جامعه تئاتر خیابانی کشور به لحاظ تولید آثار خدمت می‌کند. یکی از خروجی‌های اصلی آن این است که تمام فعالان تئاتر خیابانی تمرکزشان بر تولید آثار جدید است. در کنار آن، بحث پژوهشی است که به صورت تخصصی در هیچ جشنواره دیگر یا در هیچ رویداد دیگری جایزه تخصصی تئاتر خیابانی نداریم. در حوزه تولید اندیشه و مقالات پژوهشی هیچ رویکرد دیگری نداریم؛این اتفاق فقط در تئاتر مریوان می‌افتد.

وی ادامه داد: امسال با وجود شیوع کرونا، حضورگروه‌های بین المللی است که با نگاه تخصصی حضور پیدا خواهند کرد. حالا ما درصدد این حضور هستیم تا گروه‌های خارجی به صورت آنلاین در ارتباط باشیم. امسال، چون اجرای گروه‌های بین المللی به صورت غیر حضوری غیر قابل برنامه ریزی است.

هر گروه باید حداقل ۴ اجرا در شهر خود داشته باشد

مدیر تئاتر خیابان ایران درباره تعداد آثار منتخب گفت: در حوزه تئاتر آیینی و سنتی، ۷ اثر و در حوزه تئاتر کودک و نوجوان، ۱۲ اثر و در بخش‌های دیگر بنا بر کیفیت آثار ارسالی، بین ۱۸ تا ۲۴ اثر انتخاب می‌شود که بنا به انتخاب هیئت‌های کارشناسی و داوران متخصص در حوزه خود، انتخاب می‌شوند؛ هر گروه باید حداقل ۴ اجرا در شهر خود داشته باشد.

او در خصوص استقبال از جشنواره تئاتر خیابان ایران افزود: افرادی که در تئاتر خیابانی کار می‌کنند، معمولا پیش قراول اتفاقات و رویداد‌ها هستند. افراد منفعلی نیستند، افرادی پویایی هستند که در حال تکاپو هستند. استارت تئاتر خیابانی امسال با تئاتر خیابانی «رویداد من، تو و ما» اتفاق افتاد. همزمان در تهران و ۵ استان اجرا کردند. تئاتر خیابانی و هنرمندانش به هرحال نقطه ایجابی و ایجازی کارهایشان هستند، قطعا حضور پیدا می‌کنند و استقبالشان را از جشنواره به خوبی انجام می‌دهند. زیرا اعتبار سنجی گروه‌های تئاتر خیابانی، حتی بیشتر از جشنواره تئاتر فجر در تئاتر خیابانی مریوان اتفاق می‌افتد.
مهلت ارسال آثار برای حضور در بخش «اجرا» با زیرمجموعه‌های «آزاد»، «نمایش‌های آیینی و سنتی» و «نمایش‌های کودک و نوجوان» تا چهارشنبه (۹ مهر) و برای حضور در بخش «مسابقه طرح و ایده» تا یکشنبه (۲۰ مهر) تعیین شده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا