نظارت خاص و قانونی بر روند تعیین قیمت‌ها در «اکران آنلاین» وجود ندارد و هر تهیه‌کننده‌ای از سر اختیار و فشار بر مخاطب علاقه‌مند به سینما دست به قیمت‌گذاری متغیر می‌زند.

پایگاه خبری تئاتر: با شیوع اپیدمی کرونا در کشور و بسته شدن سالن‌های سینمایی، یکی از بهترین ایده‌ها برای فعالیت حداقلی صاحبان فیلم‌ها و البته تماشای فیلم برای مخاطبان راه‌اندازی «اکران آنلاین» بود.

این طرح با فیلم‌ قابل تأملی همچون «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز شد و با «طلا» پرویز شهبازی ادامه یافت و لااقل برای این دو فیلم نیز فروش چندمیلیاری به همراه داشت. هرچند با آغاز به کار سینما، برخی فیلمسازان نیز با احتیاط بیشتر از عرضه فیلم‌های خود در این فضا دست کشیدند. با این حال با رکود دوباره سینماها به نظر کم‌کم بتوان روی ایده جدیت بیشتری به خرج داد.

با این وجود در کنار دانلود و یا ضبط غیرقانونی از فیلم‌های ارائه شده در پلتفرم‌های اینترنتی، شاید این بی‌قاعدگی قیمت‌گذاری تماشای فیلم‌هاست که هم‌اکنون مورد سوال جدی مخاطبان «سینمای آنلاین» است!

«خروج» با قیمت ۱۲ هزار تومان و «طلا» با ۱۵ هزار تومان از نسخه خود در سامانه‌های VOD  رونمایی کرده بودند و این اتفاق را بدون هرگونه نمایشی از قبل انجام دادند. بنابراین مخاطب به یکباره شاهد تماشای نسخه‌های اولیه فیلم در این فضا بودند.

بعدتر نیز فیلم‌های دیگری ادامه اکرانشان را در این طرح دنبال کردند که از جمله می‌توان به «زیر نظر» اشاره کرد. «مهمانخانه ماه نو»، «تیغ و ترمه»، «کشتارگاه» و یا این روزها فیلم «پسرکشی» از دیگر آثاری هستند که سامانه‌های اکران آنلاین را بر اکران عمومی روی پرده ترجیح دادند.

نکته عجیب ماجرا اما به قیمت‌گذاری فیلم‌های حاضر در این طرح برمی‌گردد که مشخص نیست بر چه اساس و مجوزی اینگونه متغیر است. همچنان که دو سامانه فیلیمو و نماوا فیلم تازه رونمایی شده «پسرکشی» را با قیمت ۱۵ هزار تومان نمایش می‌دهند اما «خوب، بد، جلف ۲» که چندماهی روی پرده بوده و این روزها وارد پلتفرم‌ها شده است را با نرخ ۲۰ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار داده‌اند!

به نظر نظارت خاص و قانونی بر روند این تعیین قیمت‌ها وجود ندارد و احتمالا صرفا برحسب توافقات صاحبان آثار و سامانه‌های پخش اکران آنلاین است که هر تهیه‌کننده‌ای از سر اختیار و فشار بر مخاطب علاقه‌مند به سینما چنین قیمت‌گذاری می‌کند.

بنابراین در شرایطی که پرده عمومی سینما و سالن‌ها هم‌اکنون با رکودی عجیب مواجه‌اند، لازم است لااقل سازمان سینمایی برنامه‌ریزی شفاف‌تری درباره «اکران آنلاین» داشته باشد تا مخاطب با تصمیمات اختیاری و دل‌بخواهی صاحبان فیلم مواجه نشود. 


منبع: خبرگزاری آنا