سازمان سینمایی در ادامه سیاست شفاف‌سازی فهرست گواهی مالکیت‌های فیلم‌های سینمایی و غیر سینمایی را منتشر کرد.

پایگاه خبری تئاتر: فهرست گواهی مالکیت‌های فیلم‌های سینمایی و غیر سینمایی شامل ۱۰۲۹ عنوان فیلم منتشر شد. این فهرست به همراه اطلاعیه‌ای درباره گواهی مالکیت فیلم سینمایی و غیر سینمایی به شرح ذیل اعلام می‌شود.

۱- از تاریخ اول مرداد ماه سال جاری، گواهی مالکیت به صورت دائمی صادر می‌شود که اصالت و اعتبار آن از طریق رمزینه (بارکد) و یا مراجعه به سامانه سازمان سینمایی قابل راستی آزمایی است. بدیهی است در صورتی که مالکیت اثر تغییر کند، گواهی جدیدی صادر و گواهی قبلی از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

۲- مشخصات مالکیتی حدود ۱۰۲۹ اثر در فایل زیر قابل مشاهده است. پیشتر برای این آثار، گواهی مالکیت مدت دار، صادر و تحویل شده است اما مالکان این آثار، در عین حال می‌توانند با مراجعه به سامانه و ثبت نام، گواهی جدید مالکیتی (دائمی) را چاپ بگیرند. همچنان که قبلاً اعلام شده، مجوزها و گواهی‌های سازمان سینمایی به دلیل نصب رمزینه و قابلیت اصالت سنجی و اعتبار سنجی نیاز به امضا ندارد ولی اگر متقاضی، تمایل به اخذ امضا دارد می‌تواند برای اخذ امضا روی همان نسخه چاپی به دفتر مدیر مربوط مراجعه کند و یا از دفتر مدیر بخواهد.

۳- مالکان آثاری که در فهرست زیر نیستند می‌توانند با مراجعه به سامانه و بارگذاری اسناد مربوط، تقاضای صدور گواهی مالکیت دائمی کنند.

آثار جدید نیز مشمول همین قاعده است. مطابق گردش کار، تمام مالکانی که از سوی تهیه کننده یا یکی از مالکان معرفی می‌شوند با مراجعه به سامانه، میزان سهم اعلامی را تایید می‌کنند و صرفاً پس از تایید همه آنان، پیام «تکمیل مدارک» روی حساب‌های کاربری آنان درج و فرایند صدور گواهی مالکیت آغاز می‌شود. پس از تکمیل مدارک، اطلاع رسانی صورت می‌پذیرد تا اگر ادعایی درباره مالکیت اثر وجود دارد رسیدگی شود و پس از یک ماه، گواهی مالکیت دائمی صادر می‌شود. چنانچه بعضی از حقوق این اثر به‌صورت مدت‌دار واگذار شده باشد در گواهی مالکیت صادره، مشخص است.

۴- هر زمان که با پیگیری مدعیان، برای سازمان سینمایی محرز شود که گواهی صادره نادرست بوده است، رمزینه نامعتبر می‌شود و صدور گواهی جدید، مستلزم گردشکار جدید است.

۵- در صورتی که در آینده، سهام فیلم یا حقوق نمایش خانگی، تلویزیونی و… تغییر کند به روش فوق، تقاضای گواهی مالکیت جدید در سامانه سازمان سینمایی ثبت و گواهی مالکیت جدید صادر و گواهی قبلی به صورت خودکار باطل می‌شود.

فهرست گواهی‌های صادره در اینجا قابل مشاهده است.