فیلم مستند بلند «اِکسُدوس» ساخته بهمن کیارستمی، به جشنواره حقوق بشر تایوان راه پیدا کرد.

پایگاه خبری تئاتر: در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی حقوق بشر تایوان که در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ توسط موزه ملی حقوق بشر این کشور برگزار خواهد شد، مستند «اِکسُدوس» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهمن کیارستمی به نمایش گذاشته می‌شود.

در این رویداد موضوعی، فیلم‌هایی از کشورهای ایران، هنگ‌کنگ، اتریش، فرانسه، تایوان، دانمارک، گواتمالا، آلمان و کامبوج حضور دارند.

در این دوره‌ جشنواره تایوان، جلسه پرسش و پاسخ با فیلمسازان به خاطر شیوع بیماری کرونا به صورت غیرحضوری و با مصاحبه‌های ویدیویی انجام خواهد گرفت.

موضوع «اِکسُدوس» درباره‌ مرکز بازگشت مهاجران افغان است که توسط اداره اتباع خارجی وزارت کشور گردانده می‌شود. این مرکز مسئولیت ثبت‌نام و اعزام مهاجران افغان را که به صورت غیرقانونی وارد ایران شده‌اند، بر عهده دارد ... .

این فیلم تاکنون برنده‌ «جایزه بزرگ» بخش مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، «جایزه تعالی» Award of Excellence بخش «جریان‌های نو آسیا» شانزدهمین جشنواره «یاماگاتا» ژاپن و «جایزه ویژه» هیات داوران سی‌اُمین جشنواره فیلم «نیواورلئان» آمریکا شده و در جشنواره معتبر «هات‌داکس» کانادا نیز به نمایش درآمده است.

عوامل تولید «اِکسُدوس» عبارتند از پژوهشگر، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: بهمن کیارستمی، فیلمبردار: داود ملکی، صدابردار: علی علوی، صداگذار: امیرحسین قاسمی، مدیر تولید: کامبیز صفاری

پخش بین‌المللی مستند «اِکسُدوس» بر عهده‌ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.