با اظهارنظر رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، احتمال بازگشت برنامه «۹۰» به آنتن قوت گرفته است.

پایگاه خبری تئاتر: رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی به تازگی از ورود احتمالی مجلس به پخش مجدد برنامه «۹۰» صحبت کرده است. پیش از بازگشت این برنامه که یکی از پربیننده‌ترین‌های رسانه ملی در سال‌های گذشته بود، بازخوانی پرونده حذف پرماجرای آن لازم به نظر می‌رسد.

نخستین اختلافات میان مجری و تهیه‌کننده برنامه «۹۰» و مدیریت شبکه سه در پاییز سال ۹۷ بروز کرد. ریشه اختلاف روشن نبود و حتی در ابتدا به نظر می‌رسید مشکل چندان حاد نیست، اما اختلاف نظر بر سر پخش شدن یا نشدن این برنامه که با چند مسابقه خارجی فوتبال در زمستان همان سال همزمان شده بود، این اختلافات را رسانه‌ای کرد.

در واپسین روزهای اسفند ۹۷، برنامه «۹۰» برای آخرین بار روی آنتن رفت. در تعطیلات نوروزی برای نخستین بار خبر تعطیلی کامل برنامه اعلام و با اعتراضاتی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.
فوتبال برتر جایگزین شد

شامگاه ۱۱ فروردین ۹۸ برای نخستین بار برنامه تلویزیونی «فوتبال برتر» به تهیه‌کنندگی مهدی هاشمی، در ساعتی غیر از زمان پخش زنده مسابقه فوتبال روی آنتن شبکه سه رفت تا به طور غیررسمی به عنوان جایگزین «۹۰» معرفی شده باشد. زمان پخش این برنامه دوشنبه‌شب‌ها انتخاب شد که نزدیک به دو دهه، در اختیار «۹۰» بود. این برنامه در پاییز و زمستان ۹۷، با پخش بعضی آیتم‌ها از جمله خلاصه مسابقات و کارشناسی داوری، شباهت‌هایی واضح به «۹۰» پیدا کرده بود.

محمدحسین میثاقی مجری تازه برنامه به دلیل آن که با تهیه گزارش و گفت‌وگو در برنامه «۹۰»، به نوعی به عنوان پیرو و دستیار عادل فردوسی‌پور شناخته می‌شد، پس از جایگزینی وی در این برنامه، با انتقادات فراوانی مواجه شد. بسیاری از علاقمندان فوتبال معتقد بودند ولی نباید اجرای مجله تحلیلی هفتگی شبکه سه با موضوع فوتبال ایران را می‌پذیرفت.

«فوتبال برتر» در یک سال و ۴ ماه اخیر که با پخش هفتگی، هویتی تازه یافته، به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده و با شکست‌هایی نیز مواجه شده است. با این حال سایه «۹۰»، هیچ‌گاه «فوتبال برتر» را رها نکرده و این دو برنامه همواره با یکدیگر قیاس می‌شوند.

در این مدت بعضی از مهمانان «فوتبال برتر» روی آنتن زنده، اشاراتی به جایگزینی این برنامه با «۹۰» کرده‌اند که همواره با بازتاب رسانه‌ای همراه بوده است. حتی برخی تلاش کرده‌اند تا به وسیله این اشاره، تمرکز مجری را به هم زده یا وی را عصبانی کنند تا در نهایت از پاسخ به پرسش‌های وی فرار کنند.
سکوت محض فردوسی‌پور

عادل فردوسی‌پور مجری و برنامه‌ساز «۹۰» در این مدت سیاست سکوت را در پیش گرفته و هیچ‌گاه درباره حذف برنامه، جایگزینی آن و احتمال اجرا در پلتفرم‌های آنلاین سخنی به میان نیاورده است. وی تنها یک بار در یک گفت‌وگوی بسیار کوتاه، احتمال مهاجرت خود را به خارج از کشور رد کرد. این اتفاق در پاسخ به شایعاتی بود که پس از مهاجرت مزدک میرزایی، درباره فردوسی‌پور نیز منتشر شده بود.

عادل فردوسی‌پور در این مدت به تهیه‌کنندگی برنامه تلویزیونی «فوتبال ۱۲۰» برای شبکه ورزش سیما پرداخت و همچنین به ترجمه کتاب، دوبله فیلم‌های مستند ورزشی و گویندگی کتاب صوتی دست زد. تولید برنامه «کلاسیکو» برای سرویس‌های وی‌اودی، تنها فعالیت تصویری وی در خارج از رسانه ملی بود. وی اجرای این برنامه را به پژمان جمشیدی سپرد. این برنامه در نوع خودش تعداد مخاطب بالایی داشت.

بیشتر بخوانید:

انتشار فیلم رسمی جام جهانی ۲۰۱۸ با روایت عادل فردوسی‌پور

عادل فردوسی پور با «بارسلونا روز بازی» می آید/ پخش از ۲۹ اسفند

عادل فردوسی پور از تحول چهارساله لیورپول می‌گوید

رونمایی از «فوتبال علیه دشمن» با حضور عادل فردوسی‌پور
سرانجام تعطیلی پرحاشیه

در ماه‌های اخیر با انتشار نظرسنجی‌های مختلف از سوی مرکز تحقیقات رسانه ملی، مشخص شده که برنامه «فوتبال برتر» به اندازه «۹۰» از مخاطب فراوان برخوردار نیست و اگرچه همواره بیش از ۱۰ درصد مخاطب داشته، اما گاهی در فهرست ۱۰ برنامه پربیننده رسانه ملی نیز جا نگرفته است. در مقابل برنامه «۹۰» همواره در میان ۵ برنامه پربیننده تلویزیون قرار داشت.

تعطیلی برنامه «۹۰» اگرچه انتقاد حسام‌الدین آشنا نماینده قوه مجری در شورای نظارت بر صداوسیما را برانگیخت، اما هیچ‌گاه اعضای شورا را مجاب نکرد تا به این مساله ورود کنند. مرتضی میرباقری معاون سیما نیز در اظهارنظری اعلام کرد تصمیم‌گیری در این باره به مدیریت شبکه سه سپرده شده و از درون سازمان صداوسیما کسی در این موضوع دخالت نخواهد کرد.

حال باید منتظر ماند و دید آیا ورود مجلس شورای اسلامی به مساله بازگشت برنامه «۹۰» به آنتن، اتفاق خواهد افتاد و در صورت وقوع، سرنوشت این برنامه قدیمی چه خواهد شد.


منبع: خبرگزاری صبا