یک هنرمند نقال گفت: متاسفانه امروز نقالان با هزینه‌های بسیار کمی کار می‌کنند، به طوری که پول بنزین کرایه راهشان هم نمی‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: محمد کراچیان نقال اصفهانی، با اشاره به نقش اداره ارشاد در حمایت از نقالان ادامه داد: یکی از کارهایی که اداره ارشاد می‌تواند انجام دهد، این است که برای هنر نقالی قیمت‌گذاری کند و هر نقال بر اساس قدرت کاری و توانایی در اجرای هنر خود رتبه‌بندی شود و بر اساس کیفیت کار دستمزد بگیرند.

وی با بیان این که تعداد نقالان در اصفهان نسبت به گذشته بسیار پایین آمده است، اظهار کرد: کسی که در اصفهان به صورت بسیار جدی نقالی را دنبال و احیا کرد، آقای "خوشحال‌پور" بود. بعد از انقلاب با این که نقالی پایگاهش در اصفهان بود ولی بی توجهی به آن موجب فراموشی این هنر شد، گرچه در همان زمان نیز مرشد علی زنگنه که هم اکنون هم مرشد زورخانه است و هم نقال به طور رسمی نقالی را ادامه می‌داد.

وی با اشاره به تلاش‌های "خوشحال‌پور" برای احیای نقالی در اصفهان افزود: ایشان از بازیگران تئاتر و تلویزیون بودند و برای راه اندازی دوباره نقالی همت کرد و تمامی سختی‌ها و مرارت‌ها را به جان خرید. البته افراد دیگری از جمله بنده و قاسم هاشمی که مرشد زورخانه بود به گروه آقای خوشحال‌پور اضافه شدند.

این نقال و کارگردان تئاتر ادامه داد: خوشحال‌پور از جیب خود هزینه می‌کرد و به ما پول می‌داد تا در محل‌های مختلف نقالی اجرا کنیم. تا دو سه سال پیش هیچ جایی حاضر نبود پولی بابت هنر نقالی بپردازد. حتی مکان‌هایی مثل سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و چایخانه‌ها با وجود این که موجب می‌شد مشتریانشان زیاد شود حاضر نبودند از نقالان حمایت مالی انجام دهند. بنابراین در بسیاری از مکان‌ها خوشحال‌پور به ما پول می‌داد و در مواقع دیگری نیز سعی می‌کردیم تا برای زنده ماندن این هنر، نقالی را بدون هزینه اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت خود را از هنر نقالی معمولا با مجوز دادن به اجرا در مکان‌های گوناگون به خوبی انجام می‌دهد. اما اداره ارشاد مسؤول حمایت مالی از برنامه‌ها نیست و اگر هم باشد آنقدر بودجه ندارد که بتواند این کار را انجام دهد.

این نقال اظهار کرد: برای رشد و گسترش هنر نقالی در اصفهان نیاز است تا حمایتی همه جانبه از این هنر صورت گیرد. ابتدا انجمن نمایش‌های آیینی سنتی در اداره ارشاد اصفهان شکل گیرد و برنامه ریزی برای این کار انجام شود در قدم بعدی نیز ارگان‌هایی همچون شهرداری و نیروی انتظامی و همچنین مجامع صنفی که نقالی با آنها مرتبط است دور هم جمع شوند و از این هنر حمایت کنند.

کراچیان به نقش اداره ارشاد در حمایت از نقالان اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که اداره ارشاد می‌تواند انجام دهد این است که برای هنر نقالی قیمت گذاری کند و هر نقال بر اساس قدرت کاری و توانایی در اجرای هنر خود رتبه بندی شود و بر اساس کیفیت کار دستمزد بگیرند. اما متاسفانه امروز نقالان با هزینه‌های بسیار کمی کار می‌کنند به طوری که پول بنزین کرایه راهشان نیز نمی‌شود.

وی با تاکید بر جایگاه هنر نقالی افزود: هنر نقالی یک هنر جهانی و بین المللی است و در ایران و اصفهان سابقه‌ای بسیار طولانی دارد. علی رغم این که در اصفهان هنوز نیز افرادی همچون مرشد علی زنگنه و مرشد حبیب الله یزدخواستی و آقای خوشحال‌پور که برای جاهایی همچون کره و آلمان برنامه اجرا کرده‌اند را داریم. اما هنرمندان تئاتر و دست اندرکاران ارشاد به آن به عنوان یک هنر دست پایینی نگاه می‌کنند و این هنری است که اجرا کردن آن از بسیاری هنرها سخت‌تر است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: کارگاه‌هایی در تهران برگزار می‌شود که نقال تربیت می‌کند. به عنوان نمونه دکتر فتحعلی بیگی در این زمینه کارگاه برگزار می‌کند و سی دی های نقال‌ها به نمایش در می‌آید و افراد بسیاری آموزش داده می‌شوند. همچنین از نقالان برجسته دعوت می‌شود از جمله مرحوم مرشد ولی الله ترابی از اساتید بزرگ نقالی که در آن کارگاه‌ها به هنرجویان آموزش می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: امسال اردیبهشت در تهران نزدیک به 150 نفر در این کارگاه‌ها شرکت کردند که بخش عمده ای از آنها خانم بودند. اما در اصفهان هیچ کارگاهی برگزار نمی‌شود و حتی در میان نقالانی که در تهران تقدیر شدند از نقالان استان اصفهان خبری نبود و این ضعف ارتباط اداره ارشاد استان اصفهان با سایر ادارات را می رساند.

کراچیان با تاکید بر حمایت از هنر نقالی اضافه کرد: نقالی یک هنر صرف نیست بلکه یک رسانه است. یک رسانه برای گسترش فرهنگ که در ادوار مختلف تاریخ فرهنگ‌های گوناگونی از جمله فرهنگ شیعه را ترویج داده است. همچنین با ورود رسانه‌های گوناگون همچون ماهواره و اینترنت مخاطبان این هنر کم نشده‌اند و من هرجا نقالی کرده‌ام همه از آن استقبال کرده‌اند. من در رستوران، هتل، چایخانه و هیات‌های مذهبی نقالی کرده‌ام و توانسته‌ام با اقشار گوناگون جامعه و با گروه‌های سنی مختلف ارتباط برقرار کنم.