مجموعه «سرزمین مادری» (سرزمین کهن) پس از گذشت ۷ سال از زمان توقف پخش، همچنان وضعیتی بلاتکلیف دارد.

پایگاه خبری تئاتر: مجموعه تلویزیونی «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی با وجود انجام اصلاحیه‌ها، همچنان مجوز پخش از آنتن رسانه ملی را به دست نیاورده است. این در حالی است که در مسیر انجام اصلاحات، نام خانوادگی شخصیت‌های منفی مجموعه از «بختیاری» به «بهادری» تغییر یافته و حتی بخش‌هایی از آن مجدد تصویربرداری شده است.

مجموعه «سرزمین کهن» با گذشت ۱۲ سال از آغاز تولید، در حالی همچنان وضعیت نامشخصی دارد که درباره هزینه‌های فراوان مادی و معنوی تولید و توقیف این مجموعه اطلاع‌رسانی رسمی نشده است. این مجموعه با درجه کیفی «الف ویژه» -بالاترین درجه کیفی سریال‌های صداوسیما- ساخته شده و به همین دلیل برآورد مالی ویژه‌ای داشته است. این در حالی است که در انتهای دهه هشتاد و ابتدای دهه نود، سازمان صداوسیما امکان تولید و پخش سریال‌های فراوانی را با درجه کیفی الف ویژه داشت، اما هم‌اکنون این امکان تنها برای تولید همزمان ۲ سریال فراهم است به همین دلیل وجود سریالی پخش‌نشده با این درجه کیفی، از اهمیت بسیاری برای آنتن خلوت این روزهای تلویزیون برخوردار است.

با گذشت چندین سال از تشکیل یک شورای کارشناسی برای بررسی مشکل این سریال، هیچ خبر رسمی درباره نظر این شورا نسبت به امکان پخش این مجموعه منتشر نشده است.

شفاف‌سازی درباره عملکرد این شورا و تعیین تکلیف این مجموعه تلویزیونی از این جهت حائز اهمیت فراوان است که هزینه فراوانی از بودجه سازمان صداوسیما برای تولید این مجموعه مصرف شده و به اعتقاد برخی منتقدان، هم‌اکنون شائبه تضییع این هزینه‌های مادی و معنوی مطرح شده و احتمال آن می‌رود که این سریال برای همیشه به دست بایگانی سپرده شود.

نام این مجموعه که چند سال پیش به «سرزمین مادری» تغییر یافت، در هفته‌های اخیر با انتشار یادداشتی از سوی علی شادمان بازیگر یکی از نقش‌های اصلی سریال، مطرح شده است.

«سرزمین مادری» (سرزمین کهن) محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما است که به تهیه‌کنندگی محمد مسعود طی سال‌های ۸۷ تا ۹۲ در ۳ فاز تولید شد. ۴ قسمت از این مجموعه در سال ۹۲ روی آنتن شبکه سه رفت، اما با انجام برخی اعتراضات در مناطق جنوبی و غربی کشور، متوقف شد. شهاب حسینی، هنگامه قاضیانی، امیر آقایی، نیکی کریمی، محمدرضا فروتن و… از بازیگران اصلی این سریال در فازهای مختلف آن هستند.


منبع: خبرگزاری صبا