امسال با همه کشورهای صاحب تئاتر جهان برای حضور در جشنواره بزرگ تئاتر خیابانی ایران مکاتبه شده است.

پایگاه خبری تئاتر: دبیر اجرایی نهمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر خیابانی مریوان از برگزاری این جشنواره به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی استان خبر داد و گفت: نهمین جشنواره بین المللی تئا‌تر خیابانی مریوان از ۲۵ مهر آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد.

فاتح بادپروا گفت: مریوان شهر کوچک مرزی ایران زمین در حالی تدارک جشنواره‌ای متفاوت را برای امسال می‌بیند که پیش از این، حضور کشورهای صاحب تئا‌تر دنیا از جمله آلمان، فرانسه، کشورهای انگلیسی زبان و... رونق و محبوبیتی به این شهر توریستی بخشیده بود.

وی با ابراز خرسندی از حضور همه جانبه گروه‌های تئا‌تر خیابانی ایرانی که قبلاً در جشنواره نبودند، خبر داد و تصریح کرد: امسال با همه کشورهای صاحب تئا‌تر جهان برای حضور در جشنواره بزرگ تئا‌تر خیابانی ایران مکاتبه شده است.

بادپروا افزود: فراخوان نهمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر خیابانی مریوان چند روزی است انتشار یافته و مقدمات جشنواره نهم هر چند دیر شروع شد اما با توان و قدرت زیاد مسئولان استان و هنرمندان در حال انجام است، لذا امیدواریم امسال بهترین جشنواره را برگزار کنیم.

وی مهم‌ترین هدف برگزاری این جشنواره را صلح و دوستی جهانی با حضور گروه‌های مطرح جهانی دانست و بر تبادل نظر گروه‌های هنری و کشف استعدادهای جوان در حوزه تئا‌تر خیابانی تأکید کرد.

دبیر اجرایی نهمین جشنواره بین المللی تئا‌تر خیابانی مریوان درخصوص تعداد کشورهای شرکت‌کننده در جشنواره گفت: هنوز در مرحله دعوت و فراخوان هستیم اما سعی شده است از طریق مدیریت تئا‌تر بین‌الملل تمام گروه‌ها را دعوت کنیم.
بادپروا ادامه داد: نظر بر این است که از مدیرهای دو یا سه جشنواره معتبر جهانی دعوت کنیم که از هم اکنون گروه‌های عراقی حضورشان را در جشنواره امسال اعلام کرده‌اند.

بادپروا در ادامه سخنانش اظهار داشت: مکاتبات ما بر این قضیه استوار است تا گروه‌های داخلی‌ای که در گذشته بنا به دلایلی نبودند، دوباره حضور یابند و جشنواره به طور کیفی برگزار شود تا به نحوی با حضور این گروه‌ها و مدیران جشنواره‌ها در مریوان با انتخاب کارهای ایرانی برای جشنواره‌های معتبر جهانی به پویایی برسیم.

وی یادآور شد: «امسال طبق روال سال‌های گذشته در روستا‌ها اجرا خواهیم داشت چراکه استقبال مردم از تئا‌تر بسیار زیاد بوده تا جایی که برخی گروه‌ها خودشان تقاضا دارند که به روستا‌ها بروند. آن هم به دلیل صمیمیتی که بین بازیگران و مردم به وجود می‌آید.

دبیر اجرایی جشنواره تئا‌تر مریوان، درباره ایجاد فضاهای جدید در جشنواره امسال افزود: خوشبختانه امسال پارک شانو به (پارک تئا‌تر) و پارک اردیبهشت برای اجرای تئا‌تر خیابانی به فضایمان اضافه شده است و امیدوارم پارک شانو تا قبل از زمان برگزاری جشنواره افتتاح شود.

بادپروا خاطرنشان کرد: جدای از دریاچه زریبار و پارک‌ها و میادین شهر، روستا‌ها و مدارس، کارهای بزرگ در دبیرستان‌ها و تئا‌تر کودک در دبستان‌ها اجرا شود.

وی با بیان اینکه امسال بر خلاف سال گذشته در پادگان‌ها و نیز در زندان هم ۲ تا ۳ اجرا خواهیم داشت، گفت: از دیگر تغییرات فضای این جشنواره نیز حذف مجسمه است آن هم به دلیل مشکلات مالی که امیدوارم در سال آینده مرتفع شود.

بادپروا در پایان سخنانش با بیان اینکه در این جشنواره ۳۷ اجرا در روز خواهیم داشت، افزود: پس از دو دوره وقفه امسال نیز جایزه مردمی خواهیم داشت که دربخش خارجی و سراسری مردم کار‌ها را انتخاب می‌کنند و با انتخاب مردم جایزه خواهیم داد.