فیلم‌های «خورشید»، «جنابت بی‌دقت» و «دشت خاموش» به‌عنوان نمایندگان سنیمای ایران در چندین نوبت در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز به روی پرده خواهند رفت.

پایگاه خبری تئاتر: جشنواره فیلم ونیز برنامه نمایش بخش های مختلف هفتاد و هفتمین دوره این رویداد سینمایی را اعلام کرد و بر این اساس فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی که به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی یکی از نامزدهای شیر طلاست در مجموع ۱۴ نمایش در جشنواره ونیز خواهد داشت. 

این فیلم روز ۵ سپتامبر (۱۵ شهریور) در ساعت های ۱۹ / ۱۹:۳۰ / ۱۹:۴۵ / ۲۱:۳۰ / ۲۲ / ۲۲:۱۵ اولین نمایش های خود را در جشنواره برای اهالی سینما و رسانه تجربه خواهد کرد و روز ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور) نیز در ساعت ۱۶:۴۵ یک نمایش و در ساعت ۲۲:۳۰ نیز دو نمایش همزمان برای عموم مردم و با بلیت فروشی خواهد داشت. 

ساخته مجیدی روز ۷ سپتامبر (۱۷ شهریور) نیز چهار نمایش در سانس های ۸:۴۵ / ۱۱:۱۵ / ۱۹:۴۵ / ۲۰  و ۲۲:۳۰ برای اهالی سینما و رسانه خواهد داشت. 

در فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و نویسندگی مشترک مجیدی و نیما جاویدی که اولین نمایش خود را در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تجربه کرد و سیمرغ بهترین فیلم و فیلم نامه را گرفت؛ جواد عزتی,  علی نصیریان,  طناز طباطبایی,  روح الله زمانی,  ابوالفضل شیرزاد,  شمیلا شیرزاد,  علی غابشی,  مانی غفوری,  محمدمهدی موسوی و صفر محمدی بازی کرده اند و در خلاصه داستان این ‌فیلم آمده است: علی کودک دوازده ساله ای است که همراه دوستانش با دزدی قطعات و کار در یک انبار لاستیک ، زندگیشان را می گذرانند تا اینکه با پیشنهاد جدیدی از سوی خلافکاران محل مواجه می شوند.

فیلم «جنایت بی دقت» به کارگردانی شهرام مکری که در بخش افق های جشنواره ونیز به نمایندگی از سینمای ایران حضور دارد هم اولین نمایش جهانی خود را روز ۷ سپتامبر (۱۷ شهریور) در دو سانس ۱۹:۱۵ و ۲۱:۴۵ در ونیز و برای اهالی سینما و رسانه تجربه خواهد کرد و روز بعد آن (۸ سپتامبر، ۱۸ شهریور) نیز در ساعت ۱۴:۱۵ همزمان دو نمایش در سالن جداگانه برای عموم مردم خواهد اشت و روز ۹ سپتامبر (۱۹ سپتامبر) نیز در چهار نوبت در سانس های ۹ / ۱۱ / ۱۴:۱۵ و ۱۶:۳۰ بار دیگر میزبان اهالی رسانه و سینماست. 

بابک کریمی، راضیه منصوری، ابوالفضل خانی، محمد ساربان، عادل یراقی، محمد بهرازنیا و بهزاد دورانی بازیگران فیلم جدید و ۱۳۹ دقیقه‌ای شهرام مُکری با عنوان «جنایت بی‌دقت» هستند. در خلاصه داستان این فیلم که پخش بین المللی آن را نسرین میرشب برعهده دارد،آمده است: « فیلم مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی درباره ان حرف می زنند و با شروع ماجراها بر پرده سینما، داستان‌ آنها و قصه فیلم با هم یکی میشود.»

فیلم «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، دیگر نماینده سینمای ایران در بخش افق های ونیز، در روز اول جشنواره دوم سپتامبر (۱۲ شهریور) در دو سانس ۱۹:۴۵ و ۲۲ برای اهالی سینما و رسانه رونمایی می شود و روز سوم سپتامبر (۱۳ شهریور) هم دو نمایش عمومی در ساعت های ۱۴ و ۱۴:۱۵ خواهد داشت و در نهایت روز چهارم سپتامبر (۱۴ شهریور) نیز در سانس های ۹:۱۵ / ۱۱:۱۵ / ۱۴:۳۰ و ۱۷ بار دیگر میزبان اهالی سینما و رسانه خواهد بود. 

«دشت خاموش» دومین فیلم احمد بهرامی با بازی علی باقری، فرخ نعمتی، مهدیه نساج، مجید فرهنگ و تورج الوند است. فیلم داستان لطف‌الله مردی تنهاست که به عنوان پیشکار در یک کوره آجرپزی کار میکند و رابط میان صاحب کوره و کارگران است. صاحب کوره روزی همه کارگران را جمع کرده و خبری را به آنها می دهد که زندگی همه کارگران را دچار دگرگونی میکند.

هفتاد و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به عنوان اولین رویداد مهم سینمایی که پس از بحران جهانی کرونا به صورت فیزیکی  برگزار می‌شود، از تاریخ دوم سپتامیر (۱۲ شهریور) با نمایش فیلم ایتالیایی «روابط» ساخته «دنیله لوکه‌تی» آغاز به کار خواهد کرد و تا ۱۲ سپتامبر ( ۲۲ شهریور ۱۳۹۹) ادامه خواهد داشت.