درپی درگذشت منوچهر طیاب رییس سازمان سینمایی ، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پیام های تسلیتی مخابره کردند و موزه سینما نیز بخشی از یادگارهای این هنرمند مستندساز را به نمایش مجازی گذاشت.

پایگاه خبری تئاتر: در پیام حسین انتظامی آمده است: « فقدان استاد منوچهر طیاب معلم بزرگ سینمای مستند و مرد اخلاق اندوهی فراموش ناشدنی است. اما آثار در خور این استاد در حافظه سینمای ایران به یادگار خواهد ماند.این مصیبت را به خانواده ایشان، جامعه سینمای ایران و علاقه مندانشان تسلیت

در متن پیام مرکز گسترش هم آمده است: "استاد منوچهر طیاب پیشکسوت سینمای مستند ایران پس از یک عمر فعالیت در حوزه فرهنگی سینما، شب گذشته در بیمارستان شهر وین جان به جان آفرین تسلیم کرد.

استاد منوچهر طیاب از هنرمندان فرهیخته و معزّز سینمای مستند ایران بود که در طول 5 دهه فعالیت در این حوزه فرهنگی، بیش از 100 اثر ارزشمند میراث فرهنگی و تاریخی را خلق کرد و دستاوردهای بسیاری برای فرهنگ و هنر ایران به ارمغان آورد.

آخرین حضور منوچهر طیاب در محافل فرهنگی، مراسم بزرگداشت وی در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت (آذر 98) بود که با حضور زنده‌یاد خسرو سینایی، محمدرضا اصلانی، احمد ضابطی جهرمی، محمد حمیدی‌مقدم (دبیر جشنواره) و جمعی دیگر از بزرگان سینمای مستند، از مقام شامخ وی تجلیل به عمل آمد.

مدیرعامل، معاونین، مدیران و کارکنان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درگذشت این هنرمند را تسلیت می گویند.»

اما موزه سینما نیز بخشی از یادگارهای منوچهر طیاب که بامداد امروز 4 شهریور ماه در وین درگذشت را به نمایش گذاشت.

منوچهر طیاب علاوه بر دیپلم های افتخاری که از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرده است،فیلم " همراه باد در دل تنهایی کویر" اش یکی از هفت فیلم مستند انتخابی منتقدان فیلم اروپا در جشنواره مستند شهر "ترنتو" ایتالیا شد و همچنین برای همین فیلم لوح سیمین بهترین فیلم نامه را از این جشنواره گرفت.

فیلم "ریتم" منوچهر طیاب فیلم انتخابی یونسکو، جهت تدریس تدوین فیلم در مدارس سینمایی آن سازمان شد.

آنچه موزه سینما از یادگارهای منوچهر طیاب منتشر کرد در ذیل قابل مشاهده است.

 

منوچهر طیاب

 

منوچهر طیاب

 

منوچهر طیاب

 

منوچهر طیاب