سید مهدی احمد پناه کارگردان نمایش «هرکس با تنهایی اش» با اشاره به تقابل و تضاد سه نسل در این اثر نمایشی، عنوان کرد شیوه طراحی‌صحنه نمایش به شکلی متفاوت و موقعیت نشستن تماشاگران نیز منحصر به فرد است.

پایگاه خبری تئاتر: سید مهدی احمدپناه کارگردان «هر کس با تنهایی اش» درباره دلایل انتخاب این متن برای اجرا گفت: همیشه تلاشم این است که در انتخاب متن برای اجرای یک اثر نمایشی دقت زیادی کنم چون معتقدم اولین قدم در ارائه کاری جذاب و تاثیرگذار نمایشنامه است. بنابراین به دنبال متنی بودن که در عین ارزشمند بودن، در ایران کمتر معرفی شده باشد تا به این ترتیب بتوان اثری جدید را ترجمه و به جامعه تئاتری معرفی کرد.

وی افزود: زمانی که به دنبال متنی ارزشمند می گشتیم با دوریس لسینگ آشنا شدیم. نکته قابل توجه در این نویسنده معتبر که برنده جایزه نوبل ادبیات نیز شده است این بود که وی در ایران و شهر کرمانشاه به دنیا آمده و تا 5 سالگی نیز در کشور ما زندگی کرده است. زمانی هم که همراه با سارا ابراهیمی تصمیم گرفتیم متن «هرکس با تنهایی اش» را ترجمه و بازنویسی کنیم متوجه شدیم که مضمون این اثر شباهتهای بسیار زیادی به مضامین ایرانی دارد.

احمدپناه درباره انتخاب بازیگران نمایش توضیح داد: این نمایش احتیاج به تمرکز بالای بازیگران و توانایی خاصی برای ایفای نقش دارد چون این نمایش شیوه اجرایی متفاوتی دارد و با بازی بازیگران است که ویژگی های کار به درستی منتقل می شود. در متن نمایشنامه شاهد حضور سه نسل از افراد مختلف هستیم. در حقیقت جدا از اینکه خود اثر می خواهد تقابل و تضاد سه نسل مختلف را به تصویر بکشد در بازیگری هم شاهد حضور هنرمندان پیشکسوت و جوان در کنار یکدیگر هستیم.

وی متذکر شد: در این نمایش ما هوشنگ قوانلو و گلچهره سجادیه را از نسل قدیمی تر، پانته‌آ تاجبخش و جواد یحیوی را از نسل میانی و مهدی فریضه و مژده دایی را از نسل جوانتر در کنار هم داریم که باعث جذابیت زیادی در کار شده است.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه متفاوت طراحی صحنه نمایش عنوان کرد: در این نمایش پشت صحنه به شیوه معمول وجود ندارد و همه اتفاق ها جلو چشم تماشاگر رخ می دهد. بازیگران نیز در میان تماشاگران نشسته و از میان آنها وارد صحنه می شوند به این مفهوم که تماشاگران و بازیگران همراه با هم اتفاقات درون صحنه را پیگیری می کنند.

وی افزود: مخاطبان نمایش در جایگاه دو دیوار خانه به شکل عمود به هم نشسته اند و در طول اجرا نیز دو دیوار دیگر تنگ تر و تنگ تر شده و در انتها آنقدر به هم نزدیک می شوند که دیگر منافذی در صحنه وجود نداشته باشد. به این ترتیب طراحی فضای این نمایش به شیوه دوسویه است اما نه دوسویه ای معمول که در دیگر نمایشها شاهدش بوده ایم.

احمدپناه در پایان درباره شیوه اجرایی نمایش عنوان کرد: در این نمایش ما تمام آکسسوارها را حذف کرده و تنها یک مبل و میز و صندلی در صحنه داریم. تلاشمان در این اجرا این بود که همه چیز در ذهن مخاطب شکل بگیرد به ابن معنی که ما به جای خانه، نقشه یک خانه را به تماشاگر ارائه می دهیم. فضای نمایشنامه کاملا رئالیستی بود اما به خاطر برخی محدودیتها تصمیم گرفتیم برخی فضاها و رخدادها را در ذهن مخاطب مجسم کنیم.

اجرای نمایش «هرکس با تنهایی اش» از روز سه شنبه 7 مرداد آغاز شده است. این متن که  نوشته دوریس لسینگ، نویسنده متولد کرمانشاه و برنده جایزه نوبل است، با ترجمه و بازنویسی سارا ابراهیمی و سیدمهدی احمدپناه در تالار حافظ روی صحنه می‌‏رود.

در این نمایش گلچهره سجادیه، هوشنگ قوانلو، سید جواد یحیویی، مهدی فریضه،  پانته آ تاج بخش، مژده دایی و امیرحسین متین‏فر نقش‌‏آفرینی می کنند و الهه حاجی‌‏زاده و علیرضا سردشتی به عنوان گروه کارگردانی نمایش، سید مهدی احمدپناه را همراهی می کنند.