آهنگساز فیلم مستند داستانی «خط باریک قرمز» می گوید در این فیلم بر اساس کاراکتری‌هایی که در حال درمان هستند و از یک آشفتگی و نابه سامانی به یک سامان نزدیک می‌شوند، موسیقی کار ساخته شده است.

پایگاه خبری تئاتر: صبا ندایی درباره همکاری اش در ساخت فیلم مستند داستانی «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست و تهیه‌کنندگی فرزاد خوشدست و نگار اسکندرفر که هم اکنون در سینماهای هنروتجربه روی پرده است گفت: فرزاد خوشدست به من لطف داشت و زمانی که ساخت موسیقی این کار را به من پیشنهاد داد باهم صحبت کردیم. زمانی که فیلم را دیدم، متوجه شدم فیلم بسیار خوب و سرحالی است.

وی ادامه داد: «خط باریک قرمز» بسیار من را تحت تاثیر قرار داد. من زمان کمی برای ساخت موسیقی این فیلم داشتم اما آنقدر فیلم را پسندیدم که مشتاقانه کار را پذیرفتم و به پروژه پیوستم.

آهنگساز «خط باریک قرمز» درباره همکاری با کارگردان این فیلم عنوان کرد: «خط باریک قرمز» اولین همکاری من با فرزاد خوشدست بود. ایشان از جمله کارگردانانی است که موسیقی را خوب می‌شناسد، دغدغه موسیقی دارد، کار با آهنگساز را بلد است و می‌داند چگونه باید کار را انجام بدهد. به همین دلیل توانستیم بسیار سریع و خوب به نتیجه برسیم.

ندایی ادامه داد: زمانی که یک کارگردان بداند چه می‌خواهد به ویژه آنکه موسیقی فیلم زبانی متفاوت با زبان تصویری است، یک کار بسیار متفاوت نسبت به دیگر رشته‌های سینمایی است و باید فیلمساز آن چیزی را که می‌خواهد، بتواند درست به آهنگساز منتقل کند.

وی با اشاره به اینکه این فیلم یکی از متفاوت‌ترین کارهای بود که تاکنون انجام داده است، تاکید کرد: اگرچه موسیقی این فیلم دارای پیچیدگی‌های زیاد به لحاظ آهنگسازی بود اما کار در «خط باریک قرمز» بسیار برای من لذتبخش بود. اینکه کارگردان می‌داند چه می‌خواهد و آداب کار کردن با آهنگساز را بلد باشد، بسیار به آهنگساز فیلم کمک می‌کند و باعث می‌شود کار خوب پیش برود.

این آهنگساز افزود: پیش از موسیقی کار باید یک فیلم خوب وجود داشته باشد تا موسیقی به اصطلاح روی آن سوار شود. «خط باریک قرمز» قبل از هر چیزی یک فیلم بسیار خوب است به همین دلیل در موسیقی هم تا آنجاکه در توان من بودم کار را پیش بردم و از نتیجه آن راضی هستم.

ندایی درباره ویژگی‌های موسیقی «خط باریک قرمز» اظهار کرد: در برخی مواقع موسیقی می‌تواند ترجمه دیگری از فیلم و یا در واقع بعد دیگری از آن باشد. در این فیلم از نگاه کلی ما سعی کردیم بر اساس کاراکتری‌هایی که در حال درمان هستند و از یک آشفتگی و نابه سامانی به یک سامان نزدیک می‌شوند، موسیقی کار را پیش ببریم.

وی ادامه داد: ابتدای فیلم که بچه‌ها به اصطلاح در حال کوک شدن هستند ما هم سازهای خود را کوک کردیم و در ادامه به موسیقی شکل موزیکال‌تر دادیم و به جلو حرکت کردیم. در حقیقت روند شکل‌گیری و سامان گرفتن شخصیت‌ها در موسیقی آن چیزی بود که من فکر کردم در موسیقی «خط باریک قرمز» باید پیش برود و به جلو حرکت کند.

این آهنگساز درباره سازهای استفاده شده در موسیقی این کار گفت: سازهای زهی، کوبه‌ای، سه تار، کلارینت و......از سازهایی بود که برای این کار انتخاب و استفاده شد.

ندایی درباره تاثیرات هنر روی کاهش جرم و جرایم کیفری بیان کرد: سلیقه خود من مستندی است که در ابتدا بتواند روی کاراکترهای خود تاثیر مثبت بگذارد. «خط باریک قرمز» جزو فیلم‌های مستندی است که روی کاراکترهای خود تاثیر مثبت گذاشته است. این موضوع در هر بعدی از اجتماع اتفاق بیفتد، بسیار ارزشمند است. حتما طرح یک ایده درست برای برخورد با جرم و تغییر فضایی که در گروه‌های سنی نوجوانان و جوانان است، می‌تواند بسیار موثر باشد.

این آهنگساز در پایان خاطرنشان کرد: هنر حال افراد را خوب، آن‌ها را مهربان‌تر و روحشان را تلطیف می‌کند. من فکر می‌کنم هرچه هنرمند پرورش بدهیم و افراد را با هنر آشنا کنیم، جامعه‌ای مهربان‌تر، پویاتر خواهیم داشت.


منبع: خبرگزاری ایسنا