معاون بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر با تأکید براینکه مراسم شب گذشته مختص فیلم‌های داستانی بوده است گفت حجم بالای افتخارات بین‌المللی، امکان تقدیر از همه افتخارآفرینان در یک شب را نمی‌داد.

پایگاه خبری تئاتر: امیر اسفندیاری معاون بین‌الملل سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که اجرای مراسم شب گذشته ۲۱ شهریورماه برای تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌الملل را هم برعهده داشت درباره اینکه چرا در این مراسم از سینماگران موفق حوزه فیلم کوتاه و مستند در عرصه‌های جهانی تجلیل نشد گفت: برنامه‌ای که شب گذشته اجرا شد فقط مختص فیلم‌های بلند سینمایی بود. به نظر من متولیان فیلم‌های مستند و کوتاه مثل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران هم باید چنین برنامه‌ای را برگزار کنند، چون اصلاً یک برنامه در یک شب گنجایش این را ندارد که از همه بخش‌ها تجلیل کند.

اسفندیاری تأکید کرد: با توجه به اینکه خوشبختانه حجم اتفاقات و افتخارات سینمای ایران بسیار زیاد است نمی‌توانستیم همه تجلیل‌ها را در یک شب تجمیع کنیم. فیلم مستند و کوتاه متولیان خود را دارد و بهتر است آن‌ها هم چنین برنامه‌ای را برگزار کنند و می‌دانم که این اتفاق رخ می‌دهد.

وی افزود: سینماگران فیلم کوتاه و مستند بسیار در عرصه‌های جهانی درخشیده‌اند و سهم و آورده زیادی در افتخارات سینمای ایران دارند بنابراین ناراحتی و خواسته آن‌ها کاملاً درست و منطقی است ولی با توجه به اینکه هر جایی متولی خودش را دارد ما این مراسم را برای فیلم‌های بلند سینمایی برگزار کردیم.

این مدیر سینمایی تأکید کرد: آنقدر دستاوردها و جوایز سینمای ایران زیاد است که اصلاً امکانش نیست در یک شب و یک مراسم به آنها پرداخت. چنین برنامه‌ای اصلاً انتها نخواهد داشت. بنابراین اگر هر کدام به شب‌ها و مراسم‌های مختلفی تقسیم شوند، تاثیر بیشتری خواهد داشت و زحمت آنها بیشتر دیده می‌شود.

اسفندیاری بیان کرد: این برنامه درباره فیلم‌های بلند سینمایی پیگیری شد ولی شورای ما درباره فیلم‌های کوتاه و مستند هم برنامه‌های خود را دارند، اما به هر حال چهارچوب ما مربوط به فیلم‌های بلند می‌شد. من در حوزه بین‌الملل مقداری تجربه دارم و به نظرم قطعاً باید فیلم‌های کوتاه و مستند ما هم در نظر گرفته شوند چون ما فیلم‌های کوتاه و مستندهای بسیار درجه یک داریم بنابراین به هیچ وجه برگزاری مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌الملل به این معنی نیست که آنها نادیده گرفته شده‌اند، ای کاش شب گذشته بر اهمیت فیلم‌های کوتاه و مستند و اینکه این مراسم برای فیلم‌های بلند سینمایی است، تاکید می‌کردم تا شبهه‌ها رفع شود.

معاون بین‌الملل سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان اظهار کرد: افتخارات بخش‌های فیلم کوتاه و سینمای مستند بسیار زیاد است و اصلاً نمی‌شود نادیده گرفت. قطعاً متولیان هر بخش پیگیری می‌کنند که چنین مراسمی برای فیلم‌های کوتاه و مستند هم رخ بدهد. یعنی مرکز گسترش برای افتخارات فیلم‌های مستند و انجمن سینمای جوانان ایران برای افتخارات فیلم کوتاه چنین مراسمی را برگزار می‌کنند.


منبع: خبرگزاری مهر