مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، مجموعه تئاتر شهر و مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت برای درگذشت عباس جوانمرد هنرمند پیشکشوت تئاتر ایران پیام های تسلیتی منتشر کردند.

پایگاه خبری تئاتر: مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی درگذشت عباس جوانمرد پیشکسوت هنر تئاتر را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت قادر آشنا برای درگذشت عباس جوانمرد چنین است:

«آن که صحنه «مأوای همیشگی‌اش» بود و آن‌چه کرد برای آیندگان تئاتر سودمند بود و رهگشا، در نبود جسم خاکی‌اش در میان‌مان، تا جهان، جهان است همچون ستاره‌ای در آسمان هنر ایران خواهد درخشید.

عباس جوانمرد صحنه را جایی می‌خواند که «زندگی را دوباره به او آموخت». هنرمندی سختکوش و متواضع، موسس و سرپرست گروه «هنر ملی» و بنیانگذار سازمان تئاترهای تلویزیونی که صحنه کنونی تئاتر ایران بالندگی و رشد خود را وامدار اوست.

او یکی از کسانی بود که در شکل‌گیری تماشاخانه اصیل سنگلج نقشی مهم داشت و آثاری را روی صحنه برد که همه، فرصتی بود برای آموختنِ یک جمع که خود بالندگی گروه را عرصه تجربه و رشد تئاتر می‌دید.

فقدان این هنرمند، پژوهشگر و مدرس کهنه‌کار را به خانواده محترم ایشان، شاگردان، دوستداران و علاقه‌مندانش تسلیت می‌گویم.»

عباس جوانمرد نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر ایران صبح روز دوشنبه هفتم مهرماه ۹۹ در تورنتوی کانادا درگذشت.

پیام تسلیت دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر برای درگذشت عباس جوانمرد

حسین مسافرآستانه دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در پیامی درگذشت عباس جوانمرد نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر پیشکسوت هنر تئاتر را تسلیت گفت.

پیام مسافرآستانه چنین است:

«بالندگی امروز هنر تئاتر خصوصاً در میان جوانان، ریشه در گذشته‌ای پربار و عمیق دارد و مدیون هنرمندانی است که از گذشته دور، صحنه را عرصه تجربه و آموختن دیدند. هنرمندانی که در دهه ۴۰ و در بدو آغاز به کار تماشاخانه سنگلج عمر به آموختن گذاشتند تا امروز هنر تئاتر یک تکیه‌گاه اصیل تاریخی داشته باشد. امروز که این بزرگان هنر یک به یک می‌روند افسوس و دریغ ما از بهره‌مندی بیشتر از ایشان هم عمیق‌تر می‌شود.

افسوس از فقدان استاد «عباس جوانمرد» که یگانه، خالص و صاحب اندیشه بود. حضور نوبت به نوبت ایشان در ایران فرصت و غنیمت بود که آقای جوانمرد به عشق با جوانان همراه می‌شد و حتی در آخرین حضورش در ایران و با وجود دشواری رفت‌وآمد باز به تماشای آثار آنان می‌نشست و صمیمانه با نسلی دیگر به گفت‌وگو می‌پرداخت. نسلی که آن‌ها نیز خود را وامدار انسان‌های اصیل می‌دانستند و فزون‌تر احترام می‌کردند.

در پایان سخنی نمی‌ماند جز دریغ و تسلیت. تسلیت به بانوی هنرمند سرکارخانم «نصرت پرتوی»، تسلیت به فرزندان عزیز ایشان و تسلیت به همه دوستداران و هنرمندان ایران‌زمین. مآمنی امن در نزد پروردگار رحمان و رئوف برای این هنرمند عزیز و سفرکرده خواهانم.»

تسلیت مجموعه تئاتر شهر به مناسبت درگذشت عباس جوانمرد

مدیریت و کارکنان مجموعه تئاترشهر با انتشار متنی با ضایعه درگذشت زنده یاد عباس جوانمرد پژوهشگر، کارگردان و بازیگر پیشگام تئاتر کشورمان ابراز همدردی کردند.

در این متن آمده است:

«درگذشت استاد عباس جوانمرد زخمی دوباره بر تن تئاتر این مرز و بوم فرو نشاند. مجموعه تئاتر شهر فقدان این استاد مسلم تئاتر را به عموم هنر دوستان و هنرمندان تئاتر تسلیت می گوید.

 رنج ها و کوشش های او در طول بیش از هفت دهه، برای همیشه بر جریده فرهنگ و هنر این مرز و بوم باقی خواهد ماند.»

تسلیت مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت برای درگذشت استاد عباس جوانمرد

سید محمد طباطبائی حسینی در پیامی درگذشت عباس جوانمرد، هنرمند تئاتر و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت را تسلیت گفت.

متن پیام مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت به این شرح است:

«خبر درگذشت استاد عباس جوانمرد غمی مضاعف بر غم‌های این روزها بود؛ خبری نابهنگام و ناگهانی. استاد جوانمرد همواره در عرصه تئاتر درخشید از آغاز تا پایان. او در ۳۰ سالگی با تاسیس گروه تئاتر ملی جریانی تاثیرگذار و ماندگار را در تئاتر ایران بنا نهاد و هنوز و همیشه نام و یاد او با این یادگار ماندگار گره خورده است.

استاد عباس جوانمرد در تمام سال‌هایی که حتی خارج از کشور سکونت داشت با تئاتر ایران و هنرمندان تئاتر در ارتباط بود. نسل‌های جدید تئاتر اگرچه از اجراهای صحنه‌ای او بی‌بهره ماندند اما او هیچ‌گاه ارتباطش را با جوان‌های عرصه تئاتر قطع و دانش خود را از آنها دریغ نکرد. استاد عباس جوانمرد یا همان «پهلوان اکبر» تئاتر هرگز نمی‌میرد چرا که او زنده و جاودان به آثار و خاطراتش است. لبخندش برای اهالی تئاتر ماندگار است تا همیشه. اینجانب ضمن تسلیت و ابراز همدردی با اهالی هنر و هنرمندان تئاتر و خانواده ایشان و عرض تسلیت به هنرمندان پیشکسوت و پیشگام تئاتر برای زنده یاد استاد عباس جوانمرد مغفرت الهی خواستارم.»