دوشنبه هفتم مهر تلخ می‌ماند به یادگار در یاد و خاطره تئاتر ایران! این روز تئاتر ایران یکی از پیشگامان تئاتر ملی، تئاتری برآمده از نشانه‌ها و مولفه‌های بومی، تئاتری اجتماعی و انتقادی که با روح دوران خود آمیخته بود و حرفی می‌زد از جنس دوران و زمانه‌ی خودش را از دست داد!

پایگاه خبری تئاتر: شکرخدا گودرزی (نویسنده و کارگردان تئاتر) در یادداشتی به درگذشت عباس جوانمرد واکنش نشان داد و آن را ضایعه‌ای اسف‌بار برای جامعه تئاتری ایران عنوان کرد.

متن یادداشت این کارگردان تئاتر به شرح زیر است:‌

«دوشنبه هفتم مهر تلخ می‌ماند به یادگار در یاد و خاطره تئاتر ایران! این روز تئاتر ایران یکی از پیشگامان تئاتر ملی، تئاتری برآمده از نشانه‌ها و مولفه‌های بومی، تئاتری اجتماعی و انتقادی که با روح دوران خود آمیخته بود و حرفی می‌زد از جنس دوران و زمانه‌ی خودش را از دست داد!

تئاتر ایران تا قبل از گروه هنر ملی بزرگانی چون عبدالحسین خان نوشین، گرمسیری، سرکیسیان را دیده بود اما هیچکدام به اندازه عباس جوانمرد روحیه و دغدغه تئاتر ملی نداشتند. البته این مساله به تنهایی به خود جوانمرد محدود نمی‌شود، جوانمرد برآمده و مسئول دورانی‌ست که دغدغه ملی و دفاع از منافع ملی به عنوان مهمترین هدف و آرزوی اکثر قریب با اتفاق اقشاری‌ست که در آن دوران به سر می‌بردند. مساله‌ی منافع ملی با سیاست و اقتصاد و هنر گره خورده بود، باید تئاتری پا می‌گرفت که آشنا باشد با مصائب و مشکلات جامعه، پرسوناژهایش از جنس مردم کوچه بازار باشد و جایگاهش برآمده از فرهنگ و هنر ایرانی، بر این پایه بود که گروه هنر ملی شکل گرفت و افرادی دور هم گرد آمدند که دوران طلایی تئاتر را رقم زدند. دورانی که در همه زمینه‌ها از نمایشنامه‌نویسی تا کارگردانی و بازیگری و طراحی صحنه تحولی برای تئاتر ایران ایجاد شد و اولین حضور بین‌المللی تئاتر ایران با گروه هنر ملی و نمایش بلبل سرگشته آغاز شد. عباس جوانمرد نه تنها پیشگام و سرپرست گروه تئاتر هنر ملی بود بلکه بنیانگذار تئاتر تلویزیونی نیز بود. تئاتری که ۶ گروه تئاتری را به سرپرستی بزرگان تئاتر آن روزگار، عزت الله انتطامی، خلیل دیلمقانی، علی نصیریان، جعفر والی، حمید سمندریان، رکن‌الدین خسروی و خود آقای جوانمرد تشکیل داد و در نوروز ۱۳۳۹ اولین تئاتر تلویزیونی از شبکه ۳ پخش شد و تا پایان سال ۱۳۳۹ سی و پنج نمایشنامه ۴۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای از تلویزیون پخش شد و مخاطبان تئاتر به صورت چشمگیری افزایش یافت. اولین کار گروه تئاتر هنر ملی سه تک‌پرده‌ای، "درد دل آمیز یدالله"، "مرده‌خورها" و "افعی طلایی " در اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۶ در تالار فارابی هنرهای زیبا روی صحنه رفت.

میراث گرانبهای عباس جوانمرد برای تئاتر ایران ماندگار است.»