شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند "زاگرب" (ZagrebDox) روز گذشته ۴ اکتبر (۱۳ مهر) افتتاح شد و تا ۱۱ اکتبر (۲۰ مهر) ادامه خواهد داشت.

پایگاه خبری تئاتر: در این دوره از جشنواره مستند زاگرب در مجموع ۱۱۲ فیلم مستند از فیلمسازان نقاط مختلف جهان در معرض دید هیات داوران و مخاطبین قرار می گیرد.

دو مستندساز ایرانی «خلاف عقربه های ساعت» ساخته جلال وفایی و «سایه بدون خورشید» به کارگردانی مهرداد اسکویی در بخش رقابت بین المللی این رویداد سینمایی حضور دارند.

«سایه بدون خورشید» امروز ساعت ۱۵ و «خلاف عقربه های ساعت» چهارشنبه ساعت ۱۹ اکران عمومی خواهند شد

«خلاف عقربه های ساعت» پیش تر در جشنواره مستند idfa آمستردام که معتبرین رویداد مستند در سراسر جهان محسوب می شود موفق به دریافت تندیس بهترین مستند نیمه بلند جشنواره شد و مستند «سایه های بی خورشید» از مهرداد اسکویی هم جایزه بهترین کارگردانی بخش رقابتی جشنواره مستند آمستردام را به خانه برد.

ساخت «خلاف عقربه های ساعت» ۸ سال بطول انجامیده و روایتگر زندگی یک خانواده ایرانی است که همواره تحت تاثیر رویداد های سیاسی داخل کشور قرار گرفته اند. پخش بین المللی این مستند را شرکت Art House Cinema با مدیریت مرجان علیزاده بر عهده دارد.

«سایه های بی خورشید» نیز درباره محل نگهداری نوجوانان بزهکار است و روی دختران و زنانی تمرکز می‌کند که به سبب قتل یا معاونت در قتل یکی از مردان خانواده یا خویشاوندان سوءاستفاده‌گر خود به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده‌اند. کمپانی دریم لب فیلمز به مدیریت نسرین میرشب پخش بین المللی این مستند را بر عهده دارد.

شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند زاگرب قرار بود طی روزهای ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۲ فروردین ۹۹ برگزار شود که بدلیل ویروس کرونا به تاخیر افتاده بود.