مدیر کل هنرهای نمایشی عنوان کرد: از 9 میلیارد و 600 میلیون تومان بودجه حمایتی تئاتر، 4 میلیارد و 600 میلیون برای استان ها تخصیص یافته که براساس جمعیت ، میزان هنرمندان و برنامه پیشنهادی استان های مختلف به آنها اعطا خواهد شد.

پایگاه خبری تئاتر: «قادر آشنا» مدیر کل هنرهای نمایشی درباره وعده های حمایت از تئاتر استان ها و وضعیت بودجه استان ها گفت: خوشبختانه اولین تفاهم نامه هفته گذشته مقارن با هفته دفاع مقدس با استان سیستان و بلوچستان بسته شد.

وی در این باره توضیح داد: همانطور که می دانید بودجه های استانی تحت اختیار استان قرار می گیرد، بودجه فرهنگ و هنر در ذیل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای فرهنگی مصوب و ابلاغ می شود و این سازمان ها هم آن را اجرا می کنند سازمان هایی مثل میراث فرهنگی، سازمان ملی جوانان، وزارت ورزش و حوزه های دیگر. بنابراین آنچه در اختیار وزارت خانه است معمولا ملی و برای رویدادهای ملی در اختیار دیگران قرار می دهد، وزارتخانه مدت زیادی است که از این بودجه های ملی به استان ها هم کمک می کند.

آشنا با اشاره به تفاهم نامه هایی که با استان ها و گاهی معاونت های تخصصی به صورت جداگانه و ادارات کل با استان ها صورت می گیرد، توضیح داد: بهرحال استان ها به لحاظ مالی دچار مشکل هستند بنابراین هر چه که بتوانیم به آنها کمک کنیم به ثواب نزدیک تر است.

وی همچنین گفت: به طور تکمیلی هم بگویم که شهر تهران به دلیل اینکه هم چون وزارتخانه در آن مستقر است و هم معاونت های اداره کل و خود اداره کل گاهی مشکلاتی هم برایش پیش می آید، بنابراین در بودجه اداره کل تلاشمان بر این است که شهر تهران را که پوشش می دهیم، استان تهران هم چون دیگر استان ها در نظر گرفته شود چرا که تهران کلان شهر با مختصات خاص خود است.

مدیر کل هنرهای نمایشی اظهار داشت: معاونت هنری وزارت ارشاد خوشبختانه با جلسات کارشناسی به جمع بندی رسید که بتوانیم با استان ها تفاهم نامه منعقد کنیم، بهرحال من در استان ها هم مدتها کار کردم و در بدو ورودم هم تأکید کردم که تلاش می کنم به استان ها توجه داشته باشم خوشبختانه با این جلسات کارشناسی به نتایج خوبی رسیدیم.در بحث حمایت ما 9 میلیارد و 600 میلیون تومان بودجه حمایتی داریم که این روی کاغذ آمده و در بودجه هم دیده شده است البته گاه تا به اجرا برسد کمتر یا حتی بیشتر هم می شود اما بهرحال این مبلغ مشخص شده است.

وی در این باره افزود: از این مبلغ 5 میلیارد تومان به شهر تهران اختصاص یافته که ازاین مبلغ 4 میلیارد و 700 میلیون برای تئاترهای صحنه ای یا درون سالنی در نظر گرفته شده و 300 میلیون هم برای تئاترهای خیابانی و تعزیه ها و مابقی هم 4 میلیارد و 600 میلیون به استان ها اختصاص یافته است که بدون تردید این رقم خیلی قابل توجه است و در طول سالیان سال بودجه هنرهای نمایشی بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 50 درصد این بودجه به استان ها اختصاص یافته است، گفت: این را در قالب تفاهمنامه استانی آوردیم و برای هر استان هم مشخص شده که این پول به چه فعالیتی براساس پیشنهادات استان ها وموارد موردتوافق ، نمایش ها ، جشنواره ها و میزان هنرمندان، جمعیت استان و میزان محرومیتشان اختصاص پیدا می کند اینها را در کارگروه تخصصی اداره کل و معاونت هنری مورد بحث و گفت وگو قرار داده و در تفاهم نامه اعمال می کنیم.

اشنا اظهار داشت: نظر ما این است که استان های کم برخوردار بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند به همین دلیل هم از سیستان و بلوچستان شروع کردیم. بنابراین ما در مجموعه معاونت هنری از دکتر حسینی گرفته تا معاونت ایشان و مشاور وزیرعهد بستیم که این مبالغ را به موقع تأمین کرده تا سال بعد را هم پشت سر بگذاریم و به تعهداتمان عمل کنیم.

آشنا با بیان اینکه پس از تفاهم نامه و مشخص کردن حمایت دیگر خود استان ها هستند که می بایست از هنرمندان تئاتر حمایت کرده و فرصت ها را برایشان فراهم کنند،افزود: خصوصا در شرایط کنونی به شدت هنرمندان نیاز به حمایت دارند اینکه سالن در اختیار داشته باشند و امکانات بگیرند نباید استان ها از آنها دریغ کنند تا بتوانیم این سال استثنایی را خیلی استثنایی هم عبور کنیم.

وی با ابراز مسرت از این حمایت استانی گفت: همه این کارها در راستا وعده هایی بود که دادیم و سیاست های وزارت خانه و شخص دکتر صالحیکه دلسوزانه کارها را عملیاتی کردند. از این پس همه ما ملزم به تأمین اعتبار و هماهنگی های لازم هستیم و انتهای سال هم طبق شفاف سازی که قرارش را گذاشتیم ، وضعیت همه استان ها را اعلام خواهیم کرد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی تعطیلی سالن ها چه برنامه ای دارند، گفت: فعلا که ما تابع شرایط عمومی کشور و ملزم به اجرای دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم ولی به محض اینکه به ما اعلام بازگشایی کنند ما هم رایزنی و کارشناسی می کنیم.مدیران وزارتخانه هم فعالانه در جلسات ستاد کرونا شرکت می کنند بنابراین امیدواریم که شرایط به زودی بهتر شود و تئاتر مجدد فعالیتش را از سر بگیرد.

آشنا اظهار داشت: همه ما تلاشمان این است که دستورالعمل های وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت بهداشت را رعایت کنیم تا الان هم این اتفاق افتاده است و خوشبختانه هیچ هنرمندی نبوده که گزارش شده باشد دچار عارضه است همه بچه های ما هم اهتمام دارند که علی القاعده در سالن هاحضور داشته باشند من خودم در این مدت چند کار نمایشی تماشا کردم انصافا هم دیدم که هنرمندان و هم مخاطبان مسائل بهداشتی از ضدعفونی تا ماسک و نیمه پر شدن سالن را رعایت می کنند و خوشحالم که جامعه هنری شاید الان خیلی جلوتر از سایر صنوف باشند به امید اینکه همین نگاه هنرمندان را برای بازگشایی زودهنگام سالن ها شاهد باشیم تا همه بتوانند کارهایشان را جلو ببرند.


منبع: خبرگزاری فارس