دبیر جشنواره سی و سوم از اختصاص حق نمایش (اسکرین‌فی) دو یا سه باره آثار اکران آنلاین متناسب با زمان فیلم، به هر اثر در این دوره از جشنواره خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: علیرضا تابش، دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور در برنامه «نقد سینما» گفت: سینمای کودک باید برای ذائقه کودک امروز باشد و جشنواره امسال، ترکیبی از هر دو گروه فیلم‌های برای کودک و فیلم‌هایی درباره کودک است.

او در این برنامه گفت: از اردیبهشت امسال به طور جدی و بعد از مصوبه شورای سیاستگذاری جشنواره، ما گفت‌وگوهای فشرده‌ای در حوزه وی‌اودی‌ها، بخش خصوصی و صاحبان آثار داشتیم و از این نظر، جشنواره امسال تنها جشنواره‌ای است که پیش از شروع، جلسات فشرده‌ای با دستگاه‌های مختلف داشته است.

دبیر جشنواره۳۳ اظهار داشت: امسال تمامی بخش‌های جشنواره مجازی است. مراسم افتتاحیه و اختتامیه هم به‌صورت مجازی پخش می‌شود. خانه جشنواره در تهران و اصفهان، فیلم‌های سینمایی را برای صاحبان آثار پخش می‌کنند و جلسات گفت‌وشنود هم با اهالی رسانه برگزار می‌شود. ضمن آن که در اصفهان هنرمندان به صورت خاص و با دعوت حاضر می‌شوند و مخاطبان به شکل محدود شاهد آثار جشنواره خواهند بود.

او ادامه داد: امسال شاهد رشد ۲۰ درصدی در فیلم‌های ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، بودیم. سال گذشته هفت فیلم بلند داستانی داشتیم، اما امسال ۱۲ فیلم داریم.

تابش درخصوص مهیا کردن بستری برای اکران مناسب فیلم‌ها پس از جشنواره، عنوان کرد: پلتفرم‌ها این قول را داده‌اند که بعد از جشنواره، فیلم‌های برگزیده جشنواره را اکران آنلاین کنند. سال گذشته در طول جشنواره یک ارزیابی اقتصادی با حضور تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار داشتیم و پروفایل اقتصادی برای فیلم‌ها تهیه شد. ۸۰ درصد از تخمینی که ما سال گذشته در مورد اکران فیلم‌ها داشتیم، محقق شد و از هفت فیلم جشنواره سی و دوم، شش فیلم اکران شدند و در مجموع سال ۹۸، ۹ فیلم سینمایی کودک و نوجوان روی پرده رفتند.

او در پاسخ به این سوال که آیا واهمه‌ای از امکان قاچاق فیلم‌ها در شرایط برگزاری آنلاین جشنواره وجود دارد یا خیر، توضیح داد: امسال ۱۲ فیلم بلند داستانی روی پلتفرم‌ها نمی‌آیند، اما ترس از قاچاق فیلم‌ها در اکران آنلاین در تمام دنیا وجود دارد در ایران هم همین‌طور است. ما هیچ اجباری برای اکران آنلاین فیلم‌هایی که ثبت‌نام کردند، نداشتیم و صاحبان آثار، شرایط را پذیرفتند. ما هم درآمد اکران آنلاین را به صاحبان آثار اختصاص می‌دهیم. همچنین حق نمایش (اسکرین فی) دو یا سه باره برای آثاری که می‌خواهند اکران آنلاین شوند، متناسب با زمان فیلم به هر اثر اختصاص می‌دهیم.

تابش درباره بخش بین‌الملل جشنواره سی‌وسوم اظهار داشت: بخش بین‌الملل هم به صورت آنلاین برگزار می‌شود و پنل‌های مشترک به صورت مجازی برگزار می‌شود. همچنین لینک فیلم‌ها را برای داوران بین‌المللی ارسال می‌کنیم تا آثار مورد داوری‌ قرار گیرند. در مجموع ۲۰ فیلم رئال و انیمیشن قضاوت می‌شوند. ۲۰ فیلم جدید و روز دنیا هم که برای مخاطب ایرانی تازگی دارد در پلتفرم‌ها، برای نمایش برنامه‌ریزی شده است.

برای مشاهده آخرین اخبار جشنواره فیلم های کودک و نوجوان اینجا را کلیک کنید