مستند «سایه‌های بی خورشید» ساخته مهرداد اسکویی، تقدیر ویژه هیات داوران شانزدهمین جشنواره فیلم های مستند زاگرب (زاگرب داکس) را دریافت کرد.

پایگاه خبری تئاتر: «سایه‌های بی خورشید» که یکی از فیلم های بخش رقابتی اصلی این رویداد سینمایی بود، در نهایت تقدیر ویژه هیات داوران جایزه "فیلم هایی که اهمیت دارند" را کسب کرد.

این جایزه ویژه به فیلم هایی اعطاء می‌شود که به بهترین شکل حقوق بشر را ترویج کنند.

مستند "خلاف جهت عقربه های ساعت" ساخته جلال وفایی دیگر نماینده سینمای ایران در بخش اصلی این جشنواره سینمایی بود.

سایه‌های بی‌خورشید» پس از رونمایی در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) و کسب جایزه بهترین کارگردانی از این رویداد معتبر سینمایی، در چندین جشنواره بین‌المللی دیگر از جمله بیگ‌اسکای آمریکا، مونیخ آلمان، کراکو لهستان، داک‌اِج نیوزولند، میلینیوم بلژیک، حقوق بشر ژنو، هلسینکی فنلاند و... نیز حضور یافته و اخیرا به جشنواره های «ژان روش» فرانسه، داکوفست کوزوو، جشنواره مستند اوپن سیتی لندن و شانزدهمین جشنواره فیلم زوریخ نیز دعوت شده است.

این مستند اثری تکان‌دهنده و برانگیزنده درباره محل نگهداری نوجوانان بزهکار است و روی دختران و زنانی تمرکز می‌کند که به سبب قتل یا معاونت در قتلِ یکی از مردان خانواده یا خویشاوندانِ سوءاستفاده‌گر خود به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده‌اند.

شانزدهمین جشنواره فیلم مستند زاگرب (زاگرب داکس) قرار بود از از ٢٥ اسفند تا ١ فروردین/١٥ تا ٢٠ مارس در کرواسی برگزار شود اما با تعویق به دلیل شیوع ویروس کرونا از ۴ تا ۱۱ اکتبر (۱۳ تا ۲۰ مهر) برگزار شد.