گروه اجرایی نمایش «ننه دلاور و فرزندان او» در یک اجرای ویژه از تلاش های 40 ساله فاطمه نقوی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون تجلیل کرد.

پایگاه خبری تئاتر: زهرا صبری کارگردان این اثر نمایشی بعد از پایان اجرای نمایش که با حضور تعدادی از هنرمندان صاحب‌نام تئاتر و سینما در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت خطاب به تماشاگران گفت: مدتی پیش که با فاطمه نقوی صحبت می کردم از او درباره سالهای فعالیتش در صحنه تئاتر سوال کردم و دیدم که این هنرمند از سال 53 تا به امروز نزدیک به 40 سال به صورت مداوم روی صحنه تئاتر حضور داشته و این باعث افتخار من است که در این نمایش افتخار همکاری با این بازیگر شایسته تئاتر ایران را داشتم.

ساعتی که با ورود و خروج او کوک می شود

وی ادامه داد: به اعتقاد من فاطمه نقوی یکی از منظم ترین بازیگرانی است که در تئاتر ایران سراغ دارم به طوری که من ساعت ورود و خروج خودم از تالار چهار سو را در این روزها با حضور منظم او کوک می کنم. من در کنار فاطمه نقوی آموختم که حرفه ای بودن در تئاتر یعنی چه و از او بسیار ممنونم که در این مدت مطالب بسیاری را به من آموخت. همچنین از فاطمه معتمدآریا هم صمیمانه قدردانی می کنم که به همت او توانستیم در روزی که مجموعه تئاتر شهر تعطیل است این اجرای ویژه را در کنار شما داشته باشیم.

کارگردان نمایش «ننه دلاور و فرزندان او» گفت: من به خوبی می دانم که مجموعه تئاتر شهر بنا به دلایل موجهی که دارد نمی تواند روزهای شنبه را به اجرای ویژه آثار نمایشی اختصاص دهد اما فاطمه معتمد آریا با رایزنی هایی که با مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیریت مجموعه تئاتر شهر انجام داد باعث شد که امشب ضمن پاسداشت 40 سال فعالیت هنری بانو نقوی بتوانیم در خدمت شما هنرمندان عزیز تئاتر و سینما باشیم. این اجرا یک اجرای دلی است که همه به کمک هم آمدند تا امشب بتوانیم اجرای ویژه ای از نمایش «ننه دلاور و فرزندان او» داشته باشیم.

فاطمه نقوی اصلا بازیگر نیست

فرهاد مهندس پور مدرس و کارگردان تئاتر هم در تجلیل از مقام هنری فاطمه نقوی گفت: افتخار داشتم در نمایشی بازی می کردم که با خانم نقوی همبازی بودم. با اینکه ما در هیچ صحنه ای بازی مشترکی نداشتیم اما خوب یادم می آید که در پشت صحنه شبی نبود که از این بازیگر شایسته تئاتر ایران انرژی دریافت نکنم. من معتقدم در کشور ما که از بازیگری معنی دیگری داریم فاطمه نقوی اصلا بازیگر نیست. فاطمه نقوی همانی است که باید باشد. او بازیگری است که همواره از بدن، بیان خود به عنوان یک هنرمند مراقبت کرده و می کند. او همانی است که همواره نظم و برنامه ریزی اش برای من نمونه بود و هست.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: او همیشه حتی در صحنه در حال زندگی کردن است. او فقط یک کار را انجام می دهد و همواره حضوری موثر دارد. او هیچوقت باری به هر جهت در صحنه حضور نداشته و ندارد. او بسیار متعهد و حرفه ای است و در جایی که زندگی می کند حرفه ای کار می کند. فاطمه نقوی در تمام لحظات زندگی همیشه خودش بوده است. در سفرهایی که با این هنرمند داشتم او را آدمی جدی و در خلال تمرین ها جدی تر می دیدم.

وی افزود: برای فاطمه نقوی هیچ چیزی جز وجود صادق و بی ریای خودش اهمیت نداشته و ندارد. برای فاطمه نقوی همه چیز در زندگی طبیعی است. او قدرتی دارد که خیلی از چیزهای غیر طبیعی را مجذوب خود می کرد. آتیلا پسیانی نمایشی به نام «گنگ خواب دیده» دارد که من این نمایش را بسیار دوست دارم و اعتقاد دارم ما این نمایش را کم دیدیم. کارهایی که فاطمه نقوی در این نمایش انجام داد کارهایی دیدنی است و به معنا و مفهوم واقعی کلمه اصل بازیگری است. فاطمه برای همه ما باعث افتخار است و من امشب دربرابر او تعظیم می کنم.

ستون خیمه گروه تئاتر بازی کیست؟

آتیلا پسیانی بازیگر و کارگردان و همسر فاطمه نقوی هم در این مراسم با تقدیر از گروه اجرایی نمایش در برگزاری این مراسم پاسداشت گفت: فاطمه کارش را  با ما در سال 58 با عضویت در کارگاه نمایش آغاز کرد و به نوعی آخرین هنرمندی بود که در کارگاه استخدام شد البته فعالیت کارگاه مدتی بعد تعطیل شد اما از سال 68 گروه بازی با حضور او، حسین عاطفی و من کار خود را آغاز کرد و من قاطعانه می گویم فاطمه نقوی ستون خیمه گروه تئاتر بازی بود و هست.

فاطمه نقوی هم در بخش پایانی این مراسم خطاب به تماشاگران گفت: همه شما آن قدر برای من عزیز هستید که حس می کنم با فرزندان خودم روبه رو هستم. من از همه شما به خاطر این حضور گرم و صمیمی ممنونم.

در پایان این مراسم هدایایی به رسم یادبود از طرف گروه اجرایی، حسین طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی و پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر به فاطمه نقوی اهدا شد. ضمن اینکه تابلوی عکسی از فاطمه نقوی که توسط هنرمندان حاضر در این مراسم امضا شده بود به این هنرمند تقدیم شد.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، حسین طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی، حسن جودکی معاون اداری مالی تئاتر شهر، سید محمد جعفریان مدیر روابط عمومی تئاتر شهر، مسعود فروتن، همایون اسعدیان، کمال تبریزی، آزاده پورمختار، مرضیه برومند، هرمز هدایت،فهیمه رحیم نیا، سیف الله صمدیان، مهشاد خبری، حمیدرضا صدر،شبنم مقدمی، علیرضا محمدی، نیکی مظفری، خسرو پسیانی، امیر پوریا، فرزین محدث، لیلی گلستان، دنیا فنی زاده از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم همچنین دسته گلی به مناسبت تولد بهناز جعفری به وی اهدا شد.