در روزهایی که بعضی هنرمندان گله‌مند هستند از اینکه در محدودیت‌های کرونایی دیواری کوتاه‌تر از سینما و تئاتر برای تعطیلی نیست، خبر ‌رسیده که توافق‌های انجام شده برای هموار شدن مسیر فعالیت تئاتری‌ها در فضای اینترنت به نقطه صفر برگشته است.

پایگاه خبری تئاتر: در همان ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا و وقتی اکران آنلاین فیلم‌ها شروع شد و پخش فیلم‌های سینمایی و نیز فیلم‌ - تئاترهای خارجی در پلتفرم‌های مختلف رونق گرفت، بسیاری از تئاتری‌ها تصمیم گرفتند فیلم - تئاترهای خود را در این فضا عرضه کنند، بخصوص آنکه بعضی از این فیلم - تئاترها پیش‌تر منتشر نشده بودند و می‌توانستند مثل اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی به فروش برسند.

اما مشکل از جایی آغاز شد که تئاتری‌های متوجه شدند برای انتشار نسخه تصویری نمایش‌های خود باید از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مجوز بگیرند و این دوباره‌کاری در یک وزارتخانه صدای اعتراض خیلی‌ از آن‌ها را بلند کرد.

در همین راستا قادر آشنا - مدیرکل هنرهای نمایشی - قول پیگیری داد و 31 اردیبهشت هم اعلام کرد که با سازمان سینمایی برای تسریع در روند صدور مجوز فیلم تئاترها بدون بازبینی مجدد توافق شده است.

او با اشاره به صحبت‌های خود با رییس سازمان سینمایی گفته بود: من قبلاً هم با آقای دکتر انتظامی درباره فیلم - تئاترها صحبت کرده بودم ولی وقتی اتفاقی جدید می‌افتد، برای اینکه به روال عادی اجرا شود طبیعی است که با مشکل یا صرف زمان روبرو شود. درباره این موضوع بر اساس صحبت‌هایی که داشتیم به دنبال این بودم یک کار مشترک انجام شود و ایشان هم قبول کرده بودند که ما آثار را ارسال کنیم و آن‌ها در شورا به سرعت کار را به جلو ببرند، اما بعد توافق دیگری کردیم مبنی بر اینکه هر تئاتری که به فیلم تبدیل شده و متقاضی نمایش دادن آن (در وی‌اودی‌ها) است، ما در اداره کل هنرهای نمایشی به لحاظ محتوایی آن‌ها را تایید کنیم تا به سازمان سینمایی ارسال شود. سازمان هم دیگر منتظر بررسی در شورا نماند که زمان بیشتری صرف شود و همان تاییدیه ما را اعمال می‌کنند و مجوز برای فیلم - تئاتر صادر خواهد شد.

این تصمیم و توافق گویا تا مدتی انجام می‌شده ولی تئاتری‌هایی که اخیرا فیلم - تئاترهای خود را برای دریافت مجوز فرستاده‌اند، می‌گویند آثارشان در سازمان سینمایی هم بازبینی شده و گویا برخی از آن‌ها اصلاحیه هم خورده است.

در این باره مصطفا کوشکی می‌گوید: در ماه‌های مرداد و شهریور در دو سری جمعا 12 فیلم - تئاتر را برای دریافت مجوز به شورای نظارت اداره کل هنرهای نمایشی ارائه کردم و قرار بود طبق آنچه اعلام شده، این آثار در شورای این اداره بررسی و بازبینی و پس از تایید به سازمان سینمایی ارسال شوند تا براساس تایید اداره کل هنرهای نمایشی مجوز انتشار آن‌ها صادر شود. درواقع قرار بود بازبینی در اداره کل انجام و مهر نهایی تایید در سازمان سینمایی ثبت شود، اما بعد از گذشت این مدت زمان طولانی هنوز خبری نشده و فقط اطلاع دارم که یکی از فیلم - تئاترهایی که ارائه کرده بودم از سوی خود شورای نظارت اداره کل هنرهای نمایشی رد شده است.

وی ادامه داد: پیگیری‌های دیگرم به اینحا رسیده که متوجه شدم در سازمان سینمایی همانند قبل شورای نظارت مشغول بازبینی فیلم - تئاترهاست. پیش‌تر باید برای این شورای 11 نفری 11 ‌دی‌وی‌دی می‌فرستادیم، اما الان اگرچه به همان تعداد دی‌ودی‌دی از ما نخواستند ولی به نظر می‌رسد در جلسه‌های شورای صدور مجوز نمایش سازمان سینمایی کارهای ما بازبینی می‌شود که با توجه به حجم کارها بعید است تکلیف همین چند فیلم - تئاتر ما هم به زودی مشخص شود.

این اتفاق که بر اساس پیگیری ایسنا از سازمان سینمایی، گویا صحت دارد، در حالی رخ داده که برخی تئاتری‌ها پیش‌تر انتقاد داشتند که آثارشان یک بار برای اجرای صحنه‌ای بازبینی و سانسور می‌شود و یک بار هم برای عرضه فیلم تئاتر، پس چرا باید در مرجعی دیگر از وزارت ارشاد هم این بازبینی و سانسور مجدد اتفاق بیفتد؟