مهرداد اسکویی عکس‌های خود از پنج چهره‌ ادبی شامل هوشنگ ابتهاج، محمدرضا شفیعی کدکنی، احمد شاملو، سیمین بهبهانی و سیمین دانشور را به مردم ایران هدیه کرد. او پیشتر به دنبال درگذشت زنده‌یاد محمدرضا شجریان، استفاده از عکسی که سال‌ها پیش از این هنرمند فقید ثبت کرده بود را آزاد اعلام و آن را به مردم ایران اهداء کرده بود.

پایگاه خبری تئاتر: این هنرمند عکاس و مستندساز که از سال ۱۳۷۵ مشغول پروژه ثبت تصویر مفاخر فرهنگی، هنری و ادبی در اقصی نقاط کشور است و حاصل کارش را نیز تاکنون در قالب کتاب‌های مختلفی چاپ کرده است، روز دوشنبه (۲۸ مهرماه) در پیامی صوتی در برنامه «شب ادبیات» شبکه چهار تلویزیون این خبر را اعلام و اظهار کرد: پس از درگذشت آقای محمدرضا شجریان یکی از عکس‌های پرتره من از ایشان خیلی مورد استفاده مردم و رسانه‌های مختلف قرار گرفت. با توجه به تماس‌های گسترده‌ای که بعضا عذرخواهی می‌کردند به خاطر استفاده بدون اجازه یا حتی پیشنهاد می‌دادند که وجهی را پرداخت کنند، تصمیم گرفتم این تصویر را که مردم با آن خاطره دارند، اهداء کنم و به‌نوعی آن را ملی اعلام کرده باشم.

مهرداد اسکویی ادامه داد: بعد از تجربه عکس آقای شجریان و استقبال از آن و حال خوبی که مردم به من منتقل کردند، تصمیم گرفتم تعداد دیگری از عکس‌ها را که آنها نیز مورد تمایل مردم هستند، به مردم خوب و فرهنگ‌دوست ایران و تمام مردم فارسی‌زبان در جهان تقدیم کنم تا بدون دغدغه و هرگونه مشکلی، آن طور که مایلند در بُعدهای ملی و بین‌المللی استفاده کنند و به عنوان دارایی ملی مورد استفاده قرار دهند. امیدوارم مردم این عکس‌ها را دوست داشته باشند.

محمدرضا شجریان

عکس مهرداد اسکویی از محمدرضا شجریان

هوشنگ ابتهاجهوشنگ ابتهاج

سیمین بهبهانی

سیمین بهبهانی

محمدرضا شفیعی‌ کدکنی

محمدرضا شفیعی‌کدکنی
 

سیمین دانشورسیمین دانشور

احمد شاملواحمد شاملو

///.