در روزهای تعطیلی سالن‌های تئاتر، گروه نمایشی «اینکا» اجرایی آلترناتیو را در مکانی متفاوت به مخاطبان خود نشان می‌دهند؛ اجرایی که آن را ثبت لحظه‌هایی گزیده از زیستن در معبدِ رازآلودِ «پلاک ۲۲» می‌دانند.

پایگاه خبری تئاتر: «خانه پلاک ۲۲» یک تئاتر ۱۲ قسمتی است که هر هفته جمعه ساعت ۲۱ (و امشب استثنائا ساعت ۱۹) از صفحه اینستاگرامی تئاتر مستقل تهران پخش می‌شود.

لوکیشن این نمایش‌ها یک مکان ثابت است؛ یک حمام در همان خانه پلاک ۲۲ که ساناز قاسمیان به عنوان اجراگر، آن را با همراهی حمید شهرانلو و مهدی شفیعی زرگر و با همراهی تئاتر مستقل تهران عرضه می‌کنند.

قاسمیان که علاوه بر بازی، کارگردان این سری نمایش نیز هست، درباره ویژگی‌های این نوع اجرا که به نظر می‌رسد بخاطر تعطیلی سالن‌های تئاتر ایده آن شکل گرفته است می‌گوید: اول تاکید می‌کنم که این کار تحت تاثیر شرایط کرونا اجرا نشده و قرار نبوده آن را در یک سالن تئاتری اجرا کنیم و حالا که تئاترها تعطیل هستند، به خانه روی آورده باشیم. در واقع یکسری مجموعه عوامل شخصی و اجتماعی که بعدها کرونا هم به آن اضافه شد، سبب به وجود آمدن چنین اتفاقی بود. ما برای کار یک ایده مرکزی داریم که در گروه درباره آن با هم صحبت می کنیم، سپس یک کلیتی به دست می‌آید و بر اساس آن وارد کار اجرایی می‌شویم. جزئیات دیگری هم که شکل می‌گیرد همه وابسته به آن لحظه‌ای است که در اجرا اتفاق می‌افتد.

او با اشاره به اینکه هر بار در صحبت‌های گروهی با حمید شهرانلو و مهدی شفیعی زرگر ایده‌ها گسترده‌تر و نگاه‌های تازه متلبور می‌شوند، درباره اینکه اجرا آنلاین هست یا خیر، توضیح می‌دهد: ما هر قسمت را ضبط شده پخش می‌کنیم، اما اینطور نیست که از قبل تمرین داشته باشیم یا در هنگام ضبط کات دهیم تا دوباره ضبط کنیم. مثل خود تئاتر کار می‌کنیم یعنی اجرایی داریم که پیش از شروع درباره دغدغه‌های مشترکی از موضوع آن صحبت کرده‌ و ایده را بدست آورده‌ایم. حال اینکه چطور و با چه فرمی آن را اجرا کنیم خیلی اهمیتی ندارد. تلاش می‌کنیم آنچه به ذهن می‌رسد را منتقل کنیم و یک نکته مثبت این است که سانسوری در این مورد اتفاق نمی‌افتد.

وی اضافه می‌کند: برای ما پیدا کردن مخاطب برای این جنس از کار اهمیت دارد، حال ممکن است یک نفر باشد یا بیشتر ولی برای مخاطبی که این تجربه را مشاهده می‌کند و شاید خودش آن را از سر گذرانده باشد، در ذهنش ایجاد پرسش می‌کنیم و جالب است که تا به حال بازخوردهای خوب و متفاوتی هم گرفته‌ایم. گرچه تعدادشان شاید خیلی زیاد نباشد ولی مشخص است که اجرا آن‌ها را درگیر کرده و دچار پرسش هستند.

تا کنون دو قسمت از این نمایش‌ها پخش شده که هنوز هم در صفحه تئاتر مستقل تهران قابل تماشا هستند.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایسنا