مهدی کوشکی نویسنده و بازیگر نمایش ˝آوازه‌خوان طاس˝ می‌گوید در این نمایش با یک هجونامه روبرو می‌شویم که یک هجویه تاریخی را روایت می‌کند.

پایگاه خبری تئاتر:  نمایش "آوازه‌خوان طاس" به کارگردانی صحرا فتحی و ایفای نقش مهدی کوشکی از 13 مرداد در تماشاخانه "آو" در حال اجراست. نمایشنامه‌ی این کار توسط مهدی کوشکی نوشته شده و اولین اجرا از مجموعه‌ "از اجرا مانده‌ها" است. "آوازه‌خوان طاس" در واقع کل تاریخ را شوخ‌طبعانه به بازی می‌گیرد و در نهایت رنگی از اجتماع معاصر را به آن می‌زند.

مهدی کوشکی نویسنده و بازیگر این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره شکل‌‎گیری ایده این نمایش گفت: ایده اصلی آن از دیدن یک شجره‌نامه شکل گرفت. مدتی درباره کتاب‌های کهن تحقیقی داشتم، در این حین، نگاهم به کتاب‌های کهن مذهبی خورد. برایم جالب بود که این کتاب‌ها جنبه‌های نمایشی و ریتمیک بسیاری دارند. بسیار به دنبال این بودم که از دل شرایطی که فکر می‌کنیم دراماتیک نیست، فضایی دراماتیک ایجاد کرد. بسیاری از ما وقتی نگاهی به شجره‌نامه‌خانوادگی‌مان می‌اندازیم، می‌بینیم هر کدام ما با چند نسل خیلی نمی‌دانیم چه هستیم. هر چه جلوتر رفتم دیدم به شکل حلزونی بر می‌گردیم به حال حاضرخود؛ تعریف الان از تاریخ نیز شاخه شاخه می‌شود و بعد متوجه می‌شویم که تاریخ دقیق و درستی نیست و بسیار تحریف شده است.

او ادامه داد: در این نمایش در واقع با یک هجونامه روبرو می‌شویم و یک هجویه تاریخی را روایت می‌کنیم. بیشتر شبیه یک تهوع ادبیاتی است که از هجو بازیگر نیز آغاز می‌شود. کاراکتری را داریم که آلزایمر دارد و اگر بخواهیم شبیه‌سازی کنیم مانند شبکه‌های اجتماعی است که فرد با اخبار خوب و بد روبرو می‌شود و این اخبار حالت‌های روحی متفاوتی را برای او به وجود می‌آورد، اما ساختارمند و دارای روالی مشخص است.

کارگردان نمایش "دکلره" عنوان کرد: خیلی نقطه‌گذاری خاصی در این کار نداریم تا یک درام شکل بگیرد. کار از یک فضای نمایشی شروع می‌شود و در واقع یک نفر برای ما قصه‌ای را تعریف می‌کند و آرام آرام با او همراه می‌شویم و در پایان با کاراکتر نمایش، آشنا می‌شویم و تعریف‌هایی به ما می‌دهد و در نهایت ایده اصلی خیلی پنهان رو می‌شود.

بازیگر"آوازه خوان طاس" درباره نام این نمایش نیز بیان کرد: این نمایش از ایده‌های فرامتنی شکل گرفته و نشان‌های آشنایی برای تماشاگر دارد. سعی کردیم از عنوانی آشنا استفاده کنیم و اگر یک هجو تاریخی داریم نامش را این بگذاریم که هجو نمایشی هم داشته باشد.

کوشکی با اشاره به استفاده از نشانه‌ها و واژه‌ها،مهمترین ویژگی این نمایش را اینطور عنوان کرد: برای خود من به عنوان کسی که این نمایش را نوشتم و بازی می‌کنم، نشانه‌ها مهم بود و این که بتوانم اتفاقات را از دل واژه‌ها، بیرون کشیده و یک فضای دراماتیک انتزاعی ایجاد کنم. نمی‌دانم چقدر در این زمینه موفق شدم اما برایم بسیار تجربه شیرینی بود که از یکسری اسم و ارجاعات تاریخی و دروغ‌هایی که بین راست‌ها قایم شده است، کاراکتری هویت می‌گیرد. آوازه خوان طاس برای خود من جالب و تجربه ایده‌آلی است.

او درباره سبک اجرایی این نمایش نیز گفت: سبک خیلی ساده‌ای را پیش گرفتیم و نگاه صحرا فتحی به عنوان کارگردان هم این بود. پیچیده شدن بی‌دلیل یک نمایش آزارم می‌دهد و دلم می‌خواست اتفاقی که می‌افتد از هر چند زاویه‌ای که به آن نگاه می‌شود ساده و روان باشد. ضمن این که نگاه من و خانم فتحی نزدیک است و همکاری خیلی خوبی بود. دلم می‌خواهد ساده به اشیا نگاه کنم و بی‌خود از چیزی استفاده نکنم. در واقع آنچه روی صحنه است، شاخ و برگ اضافی ندارد.

این نویسنده جوان با اشاره به این ننمایش‌های از "اجرا مانده" خود عنوان کرد: از اجرا مانده‌ها ‌شامل مجموعه‌ای از متن‌ها و اجراهای آماده‌ای است که از سال 88 به بعد تولید شدند اما به دلیل ممیزی، هیچ‌گاه فرصت اجرای عموم پیدا نکردند. کارهایی که حتی تمرین هم کردیم اما اجرا نداشتند و به محض این که شرایط خوبی داشته باشد اجرا می‌رویم.

کارگردان نمایش "باد شیشه را می‌لرزاند" درباره اجرا در سالن‌های کوچک تئاتری اظهار کرد: احساس می‌کنم سیستم درستی نداریم و هیچ کارشناس خبره‌ای نیست که تشخیص دهد این کار می‌تواند در یک سالن رسمی حضور داشته باشد یا نه؛ این خلا هنوز احساس نشده و متولیان نیز دغدغه فرهنگی ندارند. خوشبختانه ما در این سالن مخاطب خود را داریم و استقبال نیز تاکنون خوب بوده است. برای من تماشاگر مهم است، هر چند سالن تجهیز نشده است.

گفتنی است، این نمایش به کارگردانی مهدی کوشکی و ایفای نقش رضا بهبودی در سال 89 به عنوان کاری از گروه تئاتر "لیو" آماده شده بود که از اجرا بازماند. "آوازه خوان طاس" تا پایان مردادماه در تماشاخانه آو به کارگردانی صحرا فتحی و ایفای نقش مهدی کوشکی روی صحنه است.