کرونا دنیا را به تعطیلی محکوم کرده و ما چاره‌ای نداریم جز این که دنیا را به مسیر زندگی رهنمون کنیم. این ویروس ذره‌بینی در آلمان هم بی‌رحمانه می‌تازد ولی هنرمندان تئاتر این کشور با کمک دولت و با تمام وجود مقاومت می‌کنند تا صحنه تئاتر و زندگی خالی نماند.

پایگاه خبری تئاتر: این جملات را علیرضا کوشک جلالی می‌گوید؛ هنرمند ایرانی مقیم آلمان که از زمان شروع کرونا حدود دوازده سیزده کلاس آنلاین در زمینه نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و بازیگری در سراسر دنیا برگزار کرده است. او در پاییز کرونایی امسال نمایش «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت»  را روی صحنه می‌برد.

کوشک جلالی می‌گوید: برای نخستین بار به صورت آنلاین در 4 شهر ایران و آلمان مشغول تمرین نمایش هستیم که اولین اجرای نمایش با تمرینات آنلاینی، روز چهارم نوامبر (14 آبان ماه) در شهر کلن به زبان آلمانی به صحنه می‌رود.

مترجم و کارگردان نمایش«بانوی آوازخوان» درباره فعالیت هنرمندان تئاتر آلمان در دوران کرونایی توضیح می‌دهد: کرونا بی‌رحمانه می‌تازد، اما هنرمندان آلمان با تمام وجود مقاومت می‌کنند تا صحنه تئاتر و زندگی خالی نماند. البته باید یادآور شوم که بدون کمک مالی و معنوی ارگان‌های دولتی به سالن‌های نمایش، گروههای تئاتری و... هیچ نمایشی نمی‌توانست به صحنه برود. با تمام این کمک‌ها، باز هم شاهد فشار شدیدی هستیم که بر دوش هنرمندان سنگینی می‌کند.
به گفته او، قرار است نمایش «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت» چند اجرا در ماه نوامبر و یک اجرا در ماه دسامبر داشته باشد.

او درباره اجرای این نمایش با حضور تماشاگران می‌گوید: طی آخرین خبر ستاد مبارزه با کرونای شهر کلن، هر شب پذیرای تنها 20 تماشاگر هستیم، که این ضرر اقتصادی بزرگی برای گروه اجرایی است.  

بازیگر این نمایش میشاییل مورگن اشترن است وطراحی صحنه آن را سینا فیض و یاسمن علمیان انجام می‌دهند.

مریم مظهری به عنوان دستیار کارگردان، رایکا جلالی در بخش عکس و گرافیک و آسترید فرویدن برگر به عنوان مشاورهنری در اجرای این نمایش همکاری دارند.
اولین اجرای این نمایش روز چهارم نوامبر 2020 (14 آبان ماه) ساعت 20 در تئاتر هوریسونت کلن و به زبان آلمانی است و اجراهای دیگر آن روزهای 13، 18، 19 نوامبر(23، 28 و 29 آبان ماه) و 8 دسامبر (18 آذر ماه) ساعت 20 در همین مکان خواهد بود.
نمایش‌نامه «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت» بر اساس جنایت هولناکی نوشته شده که چند جوان نئوفاشیست آلمانی در سال 1993 در شهر زولینگن آلمان مرتکب شدند. آن‌ها ساختمانی را که یک خانواده ترک در آن زندگی می‌کرد به آتش کشیدند و چند تن از اعضای خانواده خاکستر شدند.
اما کوشک جلالی، به جای استفاده از کلیشه‌های مترادف، برای بازسازی این جنایت، طنز گزنده‌ای انتخاب کرد که نه تنها جایگاهی ویژه در تئاتر معاصر آلمان یافت، بلکه بر افکار عمومی تاثیری پایدار داشت.

علیرضا کوشک جلالی

کوشک‌جلالی در سال 2016  به دلیل مجموعه فعالیت‌های تئاتری‌اش جایزه افتخاری تئاتر شهر کلن را دریافت کرد. علاوه بر آن، این نمایشنامه در سال 1999 برنده جایزه نمایشنامه‌نویسی مردمی آلمان شد.

این نمایشنامه تاکنون بیش از هزار اجرا توسط گروه‌های مختلف در کشورهای آلمان، سوئیس، اتریش، اکراین، روسیه، ترکیه، آمریکا، ایران، بورکینا فاسو و ... داشته و در فستیوال‌های بین‌المللی گوناگونی روی صحنه رفته است. با این همه بسیاری از تماشاگران اجرایی را که پیش از این با کارگردانی کوشک جلالی روی صحنه رفته است، بهترین اجرای این اثر می‌دانند.

در آستانه اجرای این نمایش در آلمان، متن آن در ایران از سوی نشر «مهر نوروز» روانه بازار نشر شده است.
نمایش‌نامه «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت» پانزدهمین کتاب از مجموعه نمایشنامه‌ها، آثار ادبی و ترجمه علیرضا کوشک جلالی است که از سوی این نشر منتشر می‌شود.

این کتاب با قطع رقعی با 138 صفحه و با قیمت 28هزار تومان از طریق کتابفروشی‌های معتبر سراسر کشور عرضه می‌شود.

 

نمایشنامه پابرهنه، لخت، قلبی در مشت

 ///.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایسنا