سینمای آنلاین ایده‌ای برای نجات سینمای کرونایی است، اما عمده فیلم‌های عرضه‌شده در این طرح با دانلودهای قاچاق مواجه شده‌اند؛ این در حالی است که گویا هیچ مرجعی در این زمینه دغدغه برخورد و برنامه قاطعی ندارد.

پایگاه خبری تئاتر: سالن‌هایی سینما همچون بسیاری از مراکز هنری و فرهنگی در هشت ماه اخیر به طور مداوم با تعطیلی‌های طولانی‌مدت مواجه بوده و به نظر وضعیت اسفناکی را هم سالن‌ها و عمده هنرمندان این عرصه درحال تجربه دارند.

همین تعطیلی‌ها خصوصا در اوایل شیوع کرونا باعث شد که برخی مراکز سراغ ایده‌های جالب بروند که سینمای آنلاین، درایوین سینما و یا اجبار فیلم‌ها برای ورود به شبکه نمایش خانگی از این جمله بود.

طرحی مثل «درایوین سینما» یا همان سینما ماشین پس از تجربه نسبتاً موفق یکی دو فیلم مثل «خروج» از اساس به حاشیه رفت و به دست فراموشی سپرده شد. در این بین اما «سینما آنلاین» یا اکران اینترنتی فیلم‌ها در پلتفرم‌ها، به‌واسطه شیوع کرونا و عدم دسترسی و شاید بی‌رغبتی مردم به سمت سالن‌ها، به ممرّی برای درآمدزایی تبدیل شد.

قاچاق فیلم‌

دانلود غیرقانونی؛ قاتل اکران آنلاین!

این طرح نه‌تنها نقطه امیدی برای بازگشت سرمایه صاحبان فیلم بود، بلکه خروجی آن می‌توانست خوراک علاقه‌مندان به سینما برای تماشای فیلم‌های جدید را تأمین کند. این روند در این چندماه اخیر نیز در قیاس با دوران ماقبل کرونا، به مراتب توانست خودی نشان دهد و محلی برای رونمایی از آثار تازه سینما و کسب درآمد فیلمسازان باشد.

با این حال ضعف جدی این سامانه‌ها  به دانلود غیرقانونی آنان برمی‌گردد. وضعیت نامطلوبی که به‌خاطر عدم فرهنگ‌سازی،  باعث شده تا آثار ارائه شده همچنان مورد دستبرد قاچاقچیان آنلاین سینما قرار بگیرد. شاید به دلیل عدم نظارت‌، عدم پیگیری و بی‌خیالی نهادهای سینمایی و البته عدم امکانات پشتیبان برای سر و سامان دادن به این وضعیت، عمده صاحبان فیلم، خطر اکران آثار خود به‌ویژه محصولات پرمخاطب تجاری را به جان نمی‌خرند!

قاچاق فیلم‌ها چه در مورد اولین پروژه داوطلب این طرح یعنی «خروج» باشد و چه آخرین نمونه آن یعنی فیلم  «سازهای ناکوک» ساخته علی حضرتی رخ داده است. قاچاق «سازهای ناکوک»  در دو روز اخیر و بلافاصله بعد از رونمایی در سینمای آنلاین رخ داد، اتفاق افتاده است. بنابراین این اضطراب در بین فیلمسازان همچنان وجود دارد که تا چند روز پس از عرضه آنلاین از دستبرد در امان هستند؟

قاچاق فیلم‌

قاچاق فیلم‌ها و بی‌برنامگی مدیران سینمایی و نظارتی

این طرح در شرایط تعطیلی کامل سالن‌های سینمایی در بازه زمانی فعلی، تنها راهکار برای ادامه حیات سینماست؛ با این حال به نظر می‌رسد با این قاچاق‌ها و دانلودهای غیرقانونی، قرار نیست ره به سامان ببرد. شکست این طرح در دوران شیوع کرونا در وضعیتی رخ می‌دهد که گویا مسئولان سینمایی و حتی پشتیبان‌های نظارتی آن رغبتی برای تعیین وضعیت آن ندارند.

سر و سامان دادن به «سینمای آنلاین» می‌توانست یکی از موفقیت‌های میز مدیریتی سینما در دولت کنونی باشد اما این فرصت نیز مثل بی‌برنامگی بسیاری از ایده‌ها،  با خطر از دست رفتن روبه رو شده است.

با این تفسیر، هرچند از سینمای آنلاین به عنوان ایده‌ای برای نجات سینمای کرونایی یاد می‌شد اما امروز عمده فیلم‌های عرضه شده در این طرح با دانلودهای فوری و قاچاقی مواجه شده‌اند؛ این درحالی است که انگار هیچ مرجعی در این زمینه دغدغه برخورد و برنامه قاطع ندارد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید 

  • نویسنده :
  • منبع : خبرگزاری آنا