کارگردان نمایش «کل عنایت» گفت: هنوز با ما قراردادی بسته نشده و اصلا مشخص نیست قرار است چه حمایتی از ما صورت گیرد، اما از سوم شهریور در سنگلج اجرای ما آغاز می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: جواد انصافی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاترگفت: نمایش «کل عنایت» را از سوم شهریور ماه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌برم، این نمایش اجراهای خوبی را همراه با استقبال بی نظیر مردم در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی داشته و حالا پس از یک سال انتظار به اجرای عموم رسیده است.

وی تصریح کرد: «کل عنایت» در فضای نمایش‌های شادی‌آور و سیاه بازی است. نمایش در دوران شاه عباس است و در اصل کل بازی یا همان کچلک بازی از این دوران شروع شده و تا زمان اوج در دوره قاجار ادامه داشته است. این شیوه در آن نقطه، با «داش آکل» تمام می‌شود. کچلک بازی در واقع روشی جوانمردانه و نوعی از منش پهلوانی بوده است. در نمایش‌های شادی آور، ما این نکته را داریم که سیاه، آدمی جوانمرد، راستگو، صادق، چشم پاک بوده و دروغ نمی‌گفته، حتی اگر به ضررش تمام می‌شد. اگر به تاریخ گذشته و پیش از اسلام برگردیم، می‌بینیم که اغلب افراد پیرو خط سیاه‌وش بوده‌اند، یعنی «وَش» یا همان صورتشان را سیاه می‌کردند. به داستان سیاه‌وش یا سیاوش در ادبیات کهن و شاهنامه نیز اشاره شده که مانند حضرت یوسف (ع)، چشم پاک بوده است.

انصافی با گلایه از طولانی شدن مدت انتظار برای اجرای عموم اظهار داشت: هنوز با ما قراردادی بسته نشده و اصلا مشخص نیست قرار است چه حمایتی از ما صورت گیرد، به هر حال ما نمایش برگزیده جشنواره هستیم. متاسفانه وضعیت تئاتردر کشور خیلی جالب نیست، فکر می‌کنم بخشی از آن به مشکلات اقتصادی مربوط باشد که بر روی مسائل مالی تاثیر گذاشته است، از سوی دیگر مسئولان و مطبوعات هیچ اهمیتی به تئاتر نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: در تمام دنیا ارزش خاصی برای تئاتر آیینی و سنتی کشورشان قائل هستند، اما در ایران کار برعکس شده مجموعه تئاتر شهر که اصلا به ما نوبت اجرا نداد و تماشاخانه ایرانشهر هم گفت اصلا در اولویت ما نیستید، من نمی‌دانم اگر نمایش ایرانی نوبت اجرا در تئاتر شهر نگیرد و در اولویت نباشد، پس چه آثاری قرار است اجرا شود. وضعیت جشنواره نیز خودش گویا است که ابتدا دوسالانه شد، بعد شرط اجرای عموم را برداشتند، بعد گفتند نمایش‌های برگزیده تنها اجرای عموم می‌گیرند و... حالا ما که جزء برگزیده‌ها بوده‌ایم باید نزدیک یک سال صبر کنیم تا به اجرا برسیم. پس اولویت نمایش ایرانی کجاست؟

 نمایش «کل عنایت» از سوم شهریور با بازی احمد آهسته، محمدرضا قربانی، حمید رئوف، رضا معراجی، امیرحسین انصافی، امیرمحمد انصافی، محمدرضا لوانی، ابوالفضل عشرب، حسن مصطفی پور و رامین عبداللهی در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می رود.