مدیرکل هنرهای نمایشی از پرداخت تعهدات مالی سال ۹۹ به هنرمندان تئاتر و پیگیری و رایزنی برای از سرگیری فعالیت‌های تماشاخانه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: قادر آشنا که از روز گذشته با بهبودی از ابتلا به کوید ۱۹ و پشت سر گذاشتن دوران قرنطینه در اداره کل هنرهای نمایشی حاضر شده است، درباره وضعیت حمایتی از هنرمندان تئاتر در این روزها بیان کرد: موضوع حمایت از هنرمندان استانی از دغدغه‌های جدی اداره کل هنرهای نمایشی بوده و در این باره بین معاون هنری و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید تا بر اساس آنچه اعلام شده بود، حمایت ۵۰ درصدی برای اجرای استان‌ها نیز اتفاق افتاد و سرانجام این امر اختصاص داده شده و سهم هر استانی هم تعیین شده است. در این راستا تعدادی از تفاهم نامه‌ها امضا شده و برخی هم در حال انجام است، اما نگاه ما این است که این تفاهم نامه‌ها حتما به امضا خواهند رسید و برهمین اساس تلاش خود را برای پیگیری این تعهدات انجام دادیم.

او افزود: به این ترتیب با هماهنگی انجمن هنرهای نمایشی قرار است از امروز، یکشنبه ۱۱ آبان‌ماه تا آخر هفته، این تعهدات تسویه و به حساب انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها واریز شود تا در اختیار هنرمندان و گروه‌های تئاتری استان‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: بخش دیگر این حمایت‌ها به نکته‌ای برمی گردد که پیش‌تر هم بر آن تاکید داشتم و اینکه تلاش می‌کنیم آثاری را که اجرا می شوند سریع‌تر تسویه حساب کنیم تا مطالبه انباشته برای هنرمندان و اداره‌ کل هنرهای نمایشی باقی نماند که وقتی هم می‌رویم این مجموعه را بدهکار تحویل بدهیم. خوشبختانه این موضوع هم پیگیری شده و تا امروز غروب (۱۱ آبان‌ماه) کل مطالباتی که از ابتدای امسال تاکنون در شورای حمایت تصویب شده و نیز آن حمایت۵۰ درصدی که قبلا تعیین شده بود، در صورت تکمیل بودن پرونده‌ها پرداخت خواهد شد.

آشنا درباره اینکه  رقم کلی این تعهدات چقدر است؟ گفت: در مجموعه حدود دو میلیارد تومان می‌شود که  حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متعلق به استان‌ها و مابقی مربوط به تهران است.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به اینکه آیا راهی هست تا گروه‌ها یا هنرمندانی که اجرایی نداشته‌اند نیز مورد حمایت قرار گیرند؟ گفت: حقیقت این است که اداره کل هنرهای نمایشی توان و ظرفیت محدودی دارد و ما هرچه داریم در اختیار گرفته‌ایم تا تعهدات را عملی و اجرایی کنیم. در این باره شخص وزیر و معاون هنری هم حمایت می‌کنند . البته درباره آنچه می‌گویید ما دو بار کار مطالعاتی انجام دادیم که یک بار ابتدای سال بود و درنهایت قرار شد از طریق سایت «کارا» و «تحفه» تسهیلات ارائه ‌شود که من به دوستان به خصوص گروه‌های نمایشی توصیه می‌کنم در سایت تحفه ثبت نام کنند؛ چون آنچه دراین سایت ارائه می‌شود قرض‌الحسنه است. البته آرزوی خود من این بود که می‌توانستیم وامی بلاعوض بدهیم ولی چون شرایط فراهم نشد حداقل الان می‌توان از تسهیلات این دو سایت استفاده کرد.

او در پاسخ به اینکه آیا حمایت از تماشاخانه‌ها نیز درهمین چهارچوب گنجانده شده است؟ بیان کرد: روز گذشته از آقای دکتر حسینی (معاون هنری) خواهش کردم برای تماشاخانه‌های خصوصی یک پیگیری فوری را در وزارتخانه درنظر بگیرند، چون ما قبلا در مراجعه‌های مختلفی که به مراکز متعدد داشته‌ایم و نامه‌های آن هم موجود است، تماشاخانه‌های خصوصی را دراولویت قرار داده بودیم و بعد گروه‌های نمایشی و هنرمندان. پیشنهادهایی را هم برای حمایت مطرح کرده بودیم و اولین درخواست ما کمک بلاعوض بود و دومی وامی با بهره کم یا دست‌کم منطقی و همچنان پیگیر این موضوع هستیم.

وی افزود: علاوه بر آنچه در سایت کارا و تحفه پیش‌بینی شده، خانم دکتر حیدری (معاون وزارت ارشاد) با آقای منصوری (معاون وزارت کار) جلسه‌ای داشتند و آنجا مقرر شد تا یک مسیر، سریع‌تری را برای تماشاخانه‌های خصوصی باز کنند. من هم از آقای چگینی خواهش کردم این کار را پیگیری کنند و ایشان درخواست تماشاخانه‌ها را گرفته‌اند و به معاون وزارت کار تحویل داده‌اند. این پیگیری‌ها انجام می‌شود چون خالی بودن یک صندلی هم ناراحت‌کننده‌ است چه رسد به یک سالن! وقتی متوجه شدم سالن تئاتر مستقل بسته شده است، بسیار ناراحت شدم وفکر می‌کنم وقتی امروز می‌شود کمک کرد، چرا باید فردا این اتفاق بیفتد؟ چرا روند ارائه این تسهیلات اینقدر طولانی شده است؟

آشنا با ابراز امیدواری از اینکه شاهد تعطیلی مجدد سالن‌های بخش خصوصی که در موضوع کارآفرینی و اشتغال هم موثر بودند نباشیم، گفت: به تازگی طی صحبتی که با آقای دکتر حسینی ( معاون هنری وزارت ارشاد) داشتم، قرار بر این است پیگیری‌هایی انجام شود تا برای فعالیت سالن‌های تئاتر با رعایت پروتکل‌ها با استانداری تهران رایزنی و گفتگو شود که امیدواریم به نتیجه برسیم.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایسنا