کارگردان فیلم سینمایی «یلدا» معتقد است دلیل اصلی موفقیت این فیلم در جشنواره‌ها خارجی و اکران‌های سراسری خود فیلم، موضوع انسانی، جهان‌شمول بودن بخشش و همکاری مثبت عوامل و بازیگران آن است

پایگاه خبری تئاتر: فیلم سینمایی «یلدا» سومین ساخته بلند مسعود بخشی، به تهیه‌کنندگی علی مصفا که هم اکنون در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده است، در ماه‌های اخیر با اکران در کشورهای اروپایی و حضور در جشنواره‌های مختلف خارجی توانسته است با واکنش مثبت منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شود.

به همین بهانه گفتگویی کوتاه با مسعود بخشی، کارگردان این فیلم سینمایی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سفر جهانی یلدا از ابتدای سال ٢٠٢٠ میلادی و با دریافت جایزه بزرگ داوران جشنواره ساندنس آغاز شد. در طی ۱۰ ماه گذشته فیلم شما علاوه بر حضورهای موفق جشنواره‌ای، جوایز معتبر، اکران‌های سراسری در چندین کشور اروپایی داشته است، دلیل این موضوعات را چه می‌دانید؟ 

دلیل اصلی خود فیلم، موضوع انسانی، جهان‌شمول بودن بخشش و همکاری درخشان عوامل و بازیگران آن است. البته سفر جهانی «یلدا» از مرحله فیلمنامه و سال‌ها پیش از فیلمبرداری شروع شده بود. هنگامی که به عنوان پروژه تولید مشترک، توانست در کارگاه‌های مهمی چون گروپ ووست فرانسه، رم و تورینو ایتالیا و ساندنس آمریکا شرکت کند و جوایز مهمی از قبیل جایزه تولید مشترک و جایزه بزرگ بهترین فیلمنامه از تورینو و جایزه فیلمسازی جهانی ساندنس را پیش از فیلمبرداری از آن خود کند. این کارگاه‌ها و جوایز، یک پروژه سینمایی را به تهیه‌کنندگان و پخش‌کننده‌ها معرفی می‌کنند تا زمینه بهتری برای ساخت و عرضه فیلم فراهم شود.

آیا اکران‌های موفق فیلم را نتیجه تولید مشترک فیلم با ٥ کشور فرانسه، آلمان، سوئیس، لوکزامبورگ و لبنان می‌دانید؟ 

البته اکران سینمایی توسط یک پخش کننده صورت می‌گیرد و تولید کننده نقشی مستقیم در اکران ندارد. در عین حال پخش وابسته به تبلیغات است و هزینه‌ای جداگانه دارد و پخش‌کننده برای اثری هزینه می‌کند که بازگشت سرمایه‌اش را تضمین کند.

البته تولید مشترک قطعا در شناساندن پروژه (از مرحله فیلمنامه) به پخش‌کنندگان نقش کلیدی دارد به ویژه از سوی شرکایی که حقوق پخش را از همان ابتدا به حوزه‌های پخش واگذار و امکان بیشتر و وسیع‌تری برای دیده شدن فیلم فراهم می‌کنند.

مانند شرکت لبنانی شورت کاتز که علاوه بر سرمایه‌گذاری روی فیلمنامه «یلدا»، همه حقوق پخش فیلم برای خاورمیانه را هم گرفته است یا پخش‌کننده‌ای که همه حقوق فیلم را برای کشورهای اسکاندیناوی خریداری کرده است و علاوه بر اکران در سینماها، اکران جشنواره‌ای، تلویزیونی و عرضه اینترنتی را هم پوشش می‌دهد.

برنامه اکران های جهانی «یلدا» ادامه دارد؟ 

بله. فیلم با ٤٥ هزار تماشاگر در طی سه هفته نمایش در فرانسه باوجود تمام موانعی که ویروس کرونا ایجاد کرده، به رکوردی قابل توجه دست یافته است. در اروپا اکران‌های آلمان، اتریش، لوکزامبورگ، سوئیس و بلژیک ادامه دارد و در ایتالیا، ترکیه، یونان، اسپانیا، برزیل ... «یلدا» توسط پخش‌کننده‌های مستقل به تدریج اکران خواهد شد. در آمریکا، کمپانی فیلم موومنت پخش‌کننده فیلم است که نیویورکی است و پخش آثار هنری برتر جهان را در آمریکا انجام می‌دهد. فیلم موومنت با شرکت دادن «یلدا» در جشنواره‌های متعدد امسال در این کشور، اکران آن را در پایان سال تا پیش از مراسم اسکار برنامه‌ریزی کرده است. البته «یلدا» مشارکت تلویزیون‌هایی چون شبکه آرته فرانسه، زد. دی. اف آلمان، بلژیک، سوئیس و لوکزامبورگ را دارد و پس از پخش سینمایی در این شبکه‌ها نیز آغاز خواهد شد.

«یلدا»، منتخب هفتادمین جشنواره جهانی برلین، برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره ساندنس آمریکا در سال ۲۰۲۰، برنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره صوفیه، برنده «جایزه بزرگ سینما» از مجله «اِل»، برنده جایزه بهترین کارگردانی اسکار ترکیه و جایزه تقدیر ویژه جشنواره واشنگتن Special  commendation award  است.

داستان این فیلم در مورد مریم کمیجانی، زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم شده است. او در شب یلدا به استودیوی یک برنامه زنده تلویزیونی آورده شده است تا از طرف تنها فرزند مقتول یعنی مونا ضیا بخشیده شود اما مجموعه اتفاقات در صحنه و پشت صحنه این برنامه هر دو زن جوان را در چالشی جدی برای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد.

بهناز جعفری، صدف عسگری، بابک کریمی، آرمان درویش، فرشته حسینی، فقیهه سلطانی، فروغ قجابگلو، زکیه بهبهانی، رامونا شاه، ساغر صباحی، حسن جودکی، محمد ساربان، کمال هاشمی، ولی الله ریگی، فرهاد فداکار، لیلا شفاعی مهر، محمود ذوالفقاری، نسا افرنگه، مریم خداوردی، بنفشه غفاری، بهنام داوری، سارا والیانی، بهرام افشار و با حضور فرشته صدرعرفایی بازیگران فیلم «یلدا» هستند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید


منبع: خبرآنلاین