بازبینی ۲۲ نمایش متقاضی حضور در بخش نهایی سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران عصر امروز در ساری و با حضور پنج داور مرحله انتخاب این جشنواره آغاز ‌شد و تا دوشنبه ۱۹ آبان ادامه خواهد داشت.

پایگاه خبری تئاتر: هیأت انتخاب سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران از امروز مرحله بازبینی آثار مهم‌ترین رویداد تئاتری سالانه مازندران را در مجتمع فرهنگی سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آغاز کردند تا نمایش‌های شایسته رقابت در بخش نهایی این جشنواره انتخاب و معرفی شوند.

صفرعلی اوجانی، کامبیز میرزایی، محبوبه ارمیانی، محسن اردشیر و یوسف فخرایی چهره‌های شناخته شده تئاتر شمال کشور قرار است بازبینی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را به دلیل محدودیت‌های کرونایی برای نخستین بار با تماشای فیلم نمایش‌ها انجام دهند و بر همین اساس، امسال مرحله بازبینی به طور متمرکز و فقط در مرکز استان بدون اجرای نمایش‌ها برگزار می‌شود.

به گفته دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران، امسال برای نخستین بار از ۱۱ شهرستان آثاری به دبیرخانه این رویداد فرستاده شد که بیشترین میزان مشارکت شهرستان‌ها در جشنواره استانی تئاتر مازندران محسوب می‌شود.

یاسر محمودی برنتی به خبرنگار ایرنا گفت: هنرمندان تئاتر مازندران با وجود این که محدودیت‌های کرونایی شرایط را برای تولید آثار نمایشی دشوار کرده بود و از نظر مالی نیز به دلیل ممنوعیت اجراها و تعلیق فعالیت‌های آموزشی شرایط دشواری را پشت سر می‌گذارند، اما مشارکت بالایی برای حضور در جشنواره تئاتر استان ثبت کردند. نکته مهم این مشارکت نیز پراکندگی جغرافیایی شرکت‌کنندگان است.

وی افزود: هنرمندان تئاتر مرکز استان با ارسال ۸ اثر به دبیرخانه جشنواره، بیشترین میزان مشارکت در سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران نسبت به سایر شهرستان‌ها را داشتند. ضمن این که در دوره‌های گذشته نیز سابقه نداشت که از شهرستان ساری این تعداد نمایش متقاضی حضور در جشنواره تئاتر استانی باشد. حتی در برخی دوره‌ها هیچ گروهی از ساری در جشنواره‌ حضور نمی‌یافت.

دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران خاطرنشان کرد: علاوه بر ۸ نمایش از ساری، دو نمایش از تنکابن، دو نمایش از نکا، دو نمایش از بهشهر، دو نمایش از قائمشهر و از شهرستان‌های آمل، نور، فریدونکنار، بابل، چالوس و محمودآباد نیز یک نمایش متقاضی حضور در مرحله نهایی جشنواره تئاتر استان هستند.

محمودی برنتی درباره بازبینی آثار گفت: بازبینی آثار عصر امروز آغاز شد و در روز نخست فیلم چهار نمایش بازبینی می‌شود. یکشنه و دوشنبه نیز بازبینی فیلم‌ها از ساعت ۸:۳۰ آغاز می‌شود و تا شب ادامه خواهد داشت که در هر روز ۹ اثر بازبینی می‌شود. با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مرحله بازبینی فقط کارگردان آثار اجازه حضور در سالن نمایش را دارند.

 

آثار متقاضی حضور در جشنواره

بنا به اعلام دبیرخانه سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران، نمایش‌های «منازعه فیمابین شیخ ابوالقاسم فردوسی و مستر ویلیام شکسپیر» به نویسندگی و کارگردانی نعیم صالحی و «میم.ر.دال.ه» به نویسندگی و کارگردانی نیلوفر ضرغامیان از تنکابن، دو نمایش «آنتی‌پایتخت» به نویسندگی و کارگردانی «بهزاد شمیرانی مطلق» و «آدم‌ها» نوشته پژمان شاهوردی اثر مبین ذبیحی‌نژاد از نکا، نمایش‌های «گرگ دختر» نوشته عباس عبدالله‌زاده به کارگردانی وحید کبیری و «زنان بیشه‌گل» به نویسندگی و کارگردانی مهیار هزارجریبی از بهشهر و همچنین نمایش‌های «تانگو تخم‌مرغ داغ» نوشته اکبر رادی با کارگردانی مهسا دادبود و «تروما» به نویسندگی و کارگردانی پویا بهاری از قائمشهر هشت نمایش از ۲۲ نمایش متقاضی حضور در این جشنواره هستند.

از ساری نیز هشت نمایش «قطار جنوب» نوشته علیرضا حنیفی به کارگردانی مهدی تقی‌پور، «ونوشه» به نویسندگی سینا دلشادی و کارگردانی تورج زایدلی، «یادگار روزهای رنج» نوشته مریم فتحی با کارگردانی پرهام اخلاقی، «کسوف» به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی میلاد مسعودی، «بن‌بست» به نویسندگی و کارگردانی منیژه معصومی، «جنگ واژه سه حرفی» نوشته عظیم‌پور با کارگردانی مازیار شیدایی‌فر، «گفت‌وگو با معشوقه قدیمی» نوشته مهدی باقری و اثر پوریان درزی و نمایش «و....دود» به نویسندگی امین‌ آبان و کارگردانی امین پورمند در مرحله بازبینی جشنواره حضور دارند.

«گفت‌وگو در تاریکی» به نویسندگی و کارگردانی مسلم خردمند از چالوس، «گفت‌وگوی بی‌پایان ستاره با مادرش در وقت مردن» نوشته محمد چرمشیر به کارگردانی مهوانه آقاجانی از بابل، «صدای پای آب» به نویسندگی و کارگردانی حامد مربوط صادق از محمودآباد، «عشق من حامد بهداد» نوشته افشین هاشمی با کارگردان عرفان‌الله قلی از آمل، «چلچلای سفری» نوشته یوسف ابراهیمی به کارگردانی مشترک رضا غلامی و یوسف ابراهیمی از نور و «راز» به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد اسماعیلی از فریدونکنار نیز سایر نمایش‌های این مرحله از جشنواره هستند.

سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران هفته نخست آذر ماه امسال به دبیری یاسر محمودی برنتی برگزار می‌شود.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید