رئیس سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از برگزاری جلسه کارشناسی و رفع نواقص موجود در مرحله قبل، ارتش آمادگی لازم برای مشارکت و همکاری در اجرای مجدد نمایش را داراست.

پایگاه خبری تئاتر: امیر سرتیپ دوم ابراهیم گلفام، رئیس سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ارتش  درباره همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجرای نمایش ترکیبی «شبی در کهکشان‌ها» گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طی درخواستی کتبی از ما درخواست کردند تا نمایشی ترکیبی را با همکاری ارتش اجرا کنند.

وی تصریح کرد: در کنار ماموریت اصلی ارتش، که حفظ و حراست از مرزهای میهن اسلامی مان است، ارتش جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف فرهنگی، زمینه‌های همکاری را فراهم کرده است که نمایش میدانی «شبی در کهکشانها»، نمونه ای از این مشارکت و همکاری است که کار بسیار عظیمی بوده و تعداد زیادی از نیروی انسانی و نیز تجهیزات نظامی ارتش را درگیر خود کرد.

سربازان ارتش کم‌تر از 10 روز خود را آماده اجرا کردند

گلفام با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی توسط مقام معظم رهبری و اینکه ارتش جمهوری اسلامی با رویکردی جهادی وارد این کار فرهنگی هنری شد، اظهار داشت: به سرعت، نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات لازم برای صحنه های مربوط به دفاع مقدس را از پادگانهای مختلف ارتش، به محل نمایش انتقال داده و نمایشی که شاید نیاز بود ماه‌ها زمان تمرین ببرد، نیروهای ما توانستند در کم‌تر از 10روز  فراگیرند و این به دلیل پیگیری ستادی و نظارت دقیق افسران حاضر در محل نمایش بود. خب کار در ماه رمضان بود و فرماندهی کل ارتش هم تاکید داشتند که به روزه سربازان آسیبی نرسد، به همین دلیل طوری برنامه‌ریزی کردیم که سربازان از یک ساعت پیش از اذان کلاس تئوری را ببینند و پس از نماز، افطار و شام هر گروه با هدایت دوستان، تمرین‌های عملی و اجرایی را انجام دهند.

رئیس سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ارتش افزود: به هر حال کار فیزیکی سنگینی بود و ما به گونه‌ای برنامه ریزی کردیم که علاوه بر حفظ روحیه اطاعت‌پذیری و انضباط کاری ارتش، خود سربازان کاری که انجام می‌دهند را با عمق وجودشان بپذیرند. با آن‌ها صحبت کردیم که به هر حال پیشکسوتانشان در هشت سال دفاع مقدس از این مرز و بوم دفاع کردند و قرار است نمایشی را اجرا کنند که یادآور آن دوران است.

سربازان به شدت تحت تاثیری کاری که انجام می‌دادند شده بودند

وی با بیان اینکه در این کار هنری، سربازان هر شب، یک رزم شبانه را نیز تمرین می کردند، گفت: با این کار اطلاعات عمومی خود سربازان نیز بالا رفت، چرا که تاریخ را از حضرت آدم تا ظهور حضرت مهدی (عج) هر شب با اجرای نمایش، مرور می کردند. این عزیزان بسیار کارشان را با احساس انجام می دادند و به واقع تحت تاثیر نقشی که ایفا می کردند، قرار می گرفتند و ناخودآگاه اشک هم می‌ریختند. علیرغم سختی فراوانی که این کار داشت، هیچکدام از آنها راضی به ترک این کار و حتی اعزام به مرخصی نمی شدند چراکه وجودشان مالامال از عشق و احساس به انبیا، ائمه اطهار، امام راحل و شهدای دفاع مقدس شده بود. حتی در صحنه تشییع نمادین تابوت حضرت زهرا (س) بین خود سربازان نوبت بندی شده بود. این‌ها همه نشان از این است که سربازان به یک فهم و شعوری رسیده‌اند که این کار را با علاقه اجرا می‌کنند، نه با وعده  های مادی یا دستور نظامی.

گلفام افزود: «شبی در کهکشان‌ها» در جامعه هم انعکاس دهنده اهتمام ارتش به امور فرهنگی و هنری بود. در زمانی که هجمه فرهنگی دشمن مرزهای مختلف را پشت سر گذاشته و در تلاش برای نفوذ به عمق فکر و ذهن افراد است، تنها راه مقابله که میتوان برای آن متصور شد، دفاع و تقابل نرم است که میتواند در برابر این طوفان، جامعه و خصوصا نسل جوان ما را مقاوم و استوار نگه دارد.وجود برنامه‌هایی مانند «شبی در کهکشان‌ها» از جنس چنین دفاع و تقابلی است. برای اجرای این برنامه، علاوه بر آنکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متحمل هزینه های نقدی شد ، ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات، مهمات و ... را پای کار آورد که هزینه های قابل توجهی را برای ارتش به همراه داشت.

در این نمایش هرکدام از سربازان ، چندین نقش را بازی می کرد. خوشبختانه چون سربازان از مناطق مختلف کشور بودند تجربیات مختلفی مانند سوارکاری، رزم‌های سنتی و... را داشته و در مدت کوتاهی به خوبی آموزه های هنری را فراگرفتند. موید این موضوع، تعریف و تمجیدی بود که کارگردان خلاق نمایش،آقای بهزادپور، بارها و بارها، زبان به آن گشود و فراگیری آموزه‌های هنری، در این زمان اندک و آن هم در ماه مبارک رمضان را بی نظیر دانسته و از ارتش و شیوه هدایت، نظارت و کنترل فرماندهان، تشکر کرد.

رئیس سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره برگزاری نمایشگاهی در وسعت 3 هزار متر مربع در محل اجرای نمایش گفت: باید بپذیریم که نظام ما مدیون خون شهداست و اگر نبود بیش از 48 هزار شهید از ارتش جمهوری اسلامی ایران و بیش از 200 هزار شهید در کل کشور، نظام اسلامی در این جایگاه قرار نمی‌گرفت. بسیاری از مردم پس از تماشای «شبی در کهکشان‌ها» تازه متوجه بسیاری از سختی ها و ایثارگری ها در دوران دفاع مقدس می‌شدند چراکه خود را در وسط میدان نبرد حاضر دیده و از نزدیک، انفجارها و خطراتش را لمس می‌کردند؛ البته باید  این را هم عرض کنم که اجرای این صحنه ها، بدون کوچکترین خدشه یا صدمه ای به مخاطبین یا نقش آفرینان، به انجام رسید که جا دارد بابت این امر از هماهنگی و همکاری کلیه عوامل و نیز دقت نظر عناصر جلوه های ویژه میدانی نیز تشکر کنم.

گلفام در پایان اظهار داشت: استقبال چشمگیر اقشار مختلف مردم اعم از هنرمندان، نخبگان و مسئولان نظام و  نیز اذعان ایشان به کلیدی بودن نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجرای این نمایش، منجر به درخواست تمدید اجرای نمایش از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گردید، اما چون تعهد ارتش برای مشارکت و همکاری در اجرای این نمایش، یک ماه بود، لذا با پایان یافتن زمان اجرای نمایش،برنامه هایی از پیش تعریف شده برای نیروها مشخص گردیده بود، با این حال، پس از بررسی های مختلف و برنامه ریزی های مجدد، سامانه فرماندهی ارتش ، به این نتیجه رسید که با وجود تعدد برنامه های از پیش مشخص شده، بار دیگر در این برنامه مشارکت کند،‌ که البته این موضوع را بصورت شفاهی و سپس کتبی نیز به دوستان سازمان فرهنگی هنری شهرداری اعلام کردیم و بیان داشتیم که پس از برگزاری جلسه کارشناسی و رفع نواقص موجود در مرحله قبل، ارتش جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم برای مشارکت و همکاری در اجرای مجدد نمایش را داراست