پایگاه خبری تئاتر: در ابتدای جلسه حسین انتظامی ضمن تشکر از زحمات محمود اربابی که موسس جایزه پژوهش سال سینمایی بوده است، گفت: این رویداد در دوره های گذشته مسیر رو به جلویی داشته است و امسال هم با تدابیری که اندیشیده شده، شاهد جهش جدیتری خواهیم بود .
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: خروجیهای این رویداد باید به شکلی باشد که سینما از آن استقبال کند و احساس کند کاربردی است. صرفا در این صورت، رویداد موفقی است و گرنه مثل بسیاری از پژوهشهای دانشگاهی، انتزاعی است. اینکه اصرار داشتهایم در شورای سیاستگذاری این جایزه، چهار سینماگر نیز حضور داشته باشند از این جهت است که مکمل دیدگاههای آکادمیک باشند و نیازهای واقعی سینما را به پژوهشگران انتقال دهند.
وی خاطرنشان کرد: ما در نظامات پژوهشی معمولا از طرف صنعت متهم میشویم که در کارهای دانشگاهی، انتزاعی پژوهش میکنیم لذا خوب است تاریخی قبل از مدت زمانی که برای ارسال آثار و مقالات در نظر گرفته شده، برای بررسی و انتخاب موضوعات پژوهشهای ارسالی در نظر گرفته شود تا اگر اهداف این رویداد را برآورده نمیکند، به اطلاع پژوهشگران محترم برسد و مراحل تکمیلی آن انجام نشود.
رئیس سازمان سینمایی همچنین افزود: باید حرفی در جهان برای گفتن داشته باشیم؛ خصوصا آنکه با بحثهای دیپلماسی عمومی که مطرح است حتما سینما میتواند بیشترین تاثیر را داشته باشد زیرا متکی بر تصویر است و میتواند به ارزشهای جهانیِ بیشتری، بنا بگذارد.
در ادامه محمد رحمتی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی ضمن تشکر از زحمات محمود اربابی در دورههای گذشته، افزود: امسال قصد داریم این رویداد را تقویت کنیم به همین دلیل ضمن حفظ دستاوردهای قبلی، گوشه چشمی هم به حوزه بین الملل خواهیم داشت. در سه سال گذشته آثار پژوهشی داخلی شناسایی و آثار برتر تقدیر شدند و یکی از وجوه ممیزه این دوره این است که در حوزه بین الملل نیز به قدر بضاعت، فعالتر خواهیم بود.
وی با اشاره به دیگر وجوه ممیز جایزه امسال با دورههای گذشته گفت: تلاش ما این است که رویکردِ «گردآوری» آثار پژوهشی در رویدادهای قبلی، به سمت «تالیف» آثار در این دوره سوق پیدا کند؛ البته با توجه به شرایط کرونایی، برخلاف میل ما، تقویم رویداد به گونهای رقم خورد که زمان برای تالیف آثار، اندک است اما در هر حال برای نزدیک شدن به اهداف کلیِ چنین رویدادی، حرکت در این مسیر ضروری است.
بهروز بختیاری دبیر چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی نیز گفت: هدف اصلی، شناسایی و همکاری با پژوهشگران متخصص، حرفهای و روزآمد در عرصه ملی و بین المللی است تا از رهگذر این جایزه، به جامعه ایران معرفی شوند. باید با این دسته از پژوهشگران که فعالیتهای جدی انجام داده اند ارتباط داشته باشیم و از دیدگاهها و نظرات آنها در راستای حل مسائل سینمای ایران استفاده کنیم. سینمای ایران در جهان مورد توجه است و به بسیاری از فیلمهای ایران نگاه جدی شده است.
وی ادامه داد: تقویت فضای پژوهشی مرتبط با سینمای ایران در سطوح ملی و بین المللی، شناسایی و گردآوری آثار پژوهشی داخلی و بین المللی درباره سینمای ایران، جهتدهی پژوهشها و مطالعات به سوی موضوعات کلیدی و زیربنایی برای کمک به ارتقای کیفی سینمای ایران، تقدیر از تلاشهای پژوهشی اساتید، دانشجویان، اندیشمندان و خبرنگاران دانشگاهی که سهمی از مطالعات علمی و پروژه خود را به سینمای ایران اختصاص دادهاند، افزایش تعاملات اندیشمندان و پژوهشگران رشتههای مختلف دانشگاهی و مراکز علمی- پژوهشی داخلی و خارجی با سینماگران و دست اندرکاران سینمای ایران را می توان از جمله اهداف این دوره جایزه پژوهش سال سینمایی معرفی کرد.
در ادامه اعضاء شورای سیاستگذاری این جایزه به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
فرشاد فرشته حکمت که به صورت آنلاین در این جلسه حضور داشت گفت: سینمای ایران نیاز به رویکری کاربردی در حوزه پژوهش دارد. متاسفانه ارتباط دانشگاه و پژوهشهای دانشگاهی با بدنه سینمای حرفهای، قطع است و پژوهشهای سینمایی شاید این آشتی را بوجود آورند.
وی افزود: باید بررسی کرد که موجودیت سینمای امروز چه چیزی است و برای جهت گیری سینمای ایران در بخش پژوهش به چه چیزهایی نیاز داریم و پژوهشها را به سمتی ببریم که چشم اندازی کاربردی داشته باشند.
احمد الستی پژوهشگر و استاد دانشگاه که در این جلسه حضور داشت نیز گفت: فاصله زیادی بین پژوهشهایی که انجام می شود و استفاده از آنها در سطح دانشگاهها دیده میشود.از جایزه پژوهش در سالهای گذشته مقالههای بسیار خوبی استخراج شده اما در دانشگاهها دیده نشده به همین دلیل نیاز به یک برنامه ریزی متفاوتی داریم. چه بسا نیاز است که مشوقین نوشتن مقالهها و تحقیقات سینمایی، دانشجویان را در نوشتن رسالهها تشویق کنند و بدین شکل موجب علاقه به سینمای ملی در بین دانشجویان کشور شوند. متاسفانه دانشجویان به تحقیق در مورد سینمای ملی، تمایل بسیار کمتری نشان میدهند.
حسن خجسته استاد دانشگاه با بیان اینکه مهمترین کار می تواند فراتحلیل پژوهشهای گذشته باشد، بیان داشت: در دوره های قبلی، موضوعاتی پیشنهاد شده که میتوانیم از بین همانها، بهترین ها را انتخاب کنیم و از آنها برای سفارش مقاله استفاده شود. در تولید محصولات هنری هفت عنصر است که نقش قدرتمندی دارند که یکی از آنها ذائقه هنرمند و دیگری ساختار صنعت سینما است که مقوله بسیار مهمی در سینما محسوب می شود. اگر عناصری که در تولید محصولات هنری مهم است کشف شود دانشگاه و دانشجویان حتی میتوانند درباره آن عناصر، کتاب بنویسند.
محمدرضا اصلانی فیلمساز و پژوهشگر سینما نیز گفت: چیزی که در سینمای خودمان و جامعه فرهنگی از آن رنج می بریم نبودن اندیشه است. ابتدا باید دید جای نوآوری و اندیشه در سینما کجاست؟
وی با بیان اینکه در مقالات و تولیدات سینمایی نیز مشکل اندیشه داریم، افزود: پژوهشها باید در باب اندیشمند بودن باشد تا بین دانشگاه، پژوهشها و سینما فاصله نباشد. «تاریخ سینما» یعنی هر اثری بتواند تحولی در سینمای جهان ایجاد کند و سینمای ایران نیز باید به همین سمت برود.
فاطمه حسینی شکیب از دیگر اعضای شورای سیاستگذاری این جایزه گفت: سینمای ایران سینمای اندیشه است اما مطالعات سینمایی وجود ندارد.
حسینی شکیب با بیان اینکه برای پژوهش ابتدا باید برنامه های آن تدریس شود، خاطرنشان کرد: از دهه ۷۰ در غرب مطالعات سینمایی به عنوان یک رشته مجزا شکل گرفته ولی لزوما از دل همه سینماها مطالعات سینمایی بیرون نیامده است.
وی با بیان اینکه مطالعات سینمایی باید آموزش داده شود، افزود: باید دانست اینکه تنها «تاریخ سینما» درس بدهیم، مطالعات سینمایی نیست. این سیستم، افرادی مثل آقای الستی را پرورش نداده است.
حسینی شکیب افزود: باید مطالعهای صورت گیرد و مشخص شود که رابطه جایزه پژوهش با گفتمانهای مطالعات سینمایی در داخل و خارج از ایران چیست.
در انتهای این جلسه، پس از بررسی محورهای اصلیِ فراخوان چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران، احکام اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد توسط رئیس سازمان سینمایی به آنها اعطا شد.
غلامحسین رحیمی شعرباف، احمد ضابطی جهرمی، حسن خجسته، احمد الستی، محمود اربابی ، روح الله حسینی، محمدباقر قهرمانی، محمد سلگی، فرشاد فرشته حکمت، فاطمه حسینی شکیب،محمد رحمتی، فریدون جیرانی، محمدرضا اصلانی و محمد علی نجفی از اعضای شورای سیاستگذاری چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی هستند.
برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید