مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: در صورت تخصیص اعتبارات جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بخشی از آن را صرف تجهیز و تعمیر سالن‌ها و مجتمع‌های فرهنگی، هنری استان می‌کنیم‌.

پایگاه خبری تئاتر: احمدرضا احسانی شنبه ۲۴ آبان ماه در جمع خبرنگاران، مطرح کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا است و امسال به شکل قبل برگزار نمی‌شود و جایگزینی برای آن درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در هفته ملی کتاب ۱۳ برنامه شاخص در همدان برگزار می‌شود، اظهار کرد: برگزاری بزرگداشت صنعت چاپ استان، آیین جایزه قلم هگمتانه، مسابقه کتابخوانی، معرفی، بررسی و ‌نقد کتاب، اهدای کتاب به مراکز آموزشی و فرهنگی، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان، نشست کتابخوان، نشست تخصصی آسیب شناسی کتاب در شهرستان بهار و مراسم اختتامیه کتابخوانی رضوی از جمله این برنامه‌ها است.

احسانی درباره فعالیت‌های این اداره کل در سال جاری گفت: برگزاری برنامه‌های هفته ملی کتاب، تقدیر از چهره‌های فرهنگی ماندگار با محوریت حاج رضا فاضلیان در آذرماه، برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی در دی ماه در شهرستان رزن، برگزاری کارگاه آموزشی سبک زندگی قرآنی، برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی و خوشنویسی با موضوع نماز در شهرستان کبودراهنک، برگزاری جشنواره موسیقی سنتی آواها و نغمه‌های عاشورایی با عنوان «نغمه عشق» در بهمن‌ماه، برگزاری جایزه ادبی استان در بهمن ماه با میزبانی شهرستان بهار، برگزاری پویش فضای مجازی در سراسر شهرستان‌ها با مرکزیت همدان، جشنواره فیلم و عکس و آیین تقدیر از فعالان سینما در اسفندماه در شهرستان نهاوند و جشنواره منطقه‌ای مد و لباس از برنامه‌های درنظر گرفته شده اداره فرهنگ و ارشاد همدان است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: چند روز گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صندوق کارآفرینی امید منعقد شد و طبق آن تسهیلاتی برای حمایت از نویسندگان، ناشران، کتابفروشی‌های استان درنظر گرفته‌ایم.

احسانی با تأکید بر اینکه‌ هیچ‌ یک از ادارات شهرستان‌ها نمی‌توانند به بهانه کرونا برنامه‌های خود را تعطیل کنند، اظهار کرد: به مدیران ادارات شهرستان‌ها ابلاغ شده طرح‌هایی که مورد تأیید ستاد کرونا باشد یا قابیلت برگزاری به صورت مجازی را داشته باشند، قابل انجام هستند.

وی با بیان اینکه پیشنهاد برگشت جشنواره فیلم کودک از سوی استاندار همدان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شده است، گفت: در دوران شیوع کرونا همدان با قابلیت‌های فراوان خود ظرفیت‌ برگزاری جشنواره‌های آنلاین را دارد.

مدیرکل ارشاد استان همدان در بخش دیگری با بیان اینکه پیگیر راه‌اندازی بانک اطلاعاتی اصحاب فرهنگ و هنر در استان هستیم، گفت: تعداد نشر کتاب توسط ناشران همدانی در سال گذشته ۲۴۵ عنوان کتاب بود که با توجه به محدودیت‌های مالی این حوزه آمار قابل قبولی است همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه ۱۸۸ عنوان کتاب به چاپ رسیده که امیدواریم در ماه‌های باقیمانده ارتقاء پیدا کند.

وی درباره بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی توضیح داد: این قضیه یکی از مطالبات استان و شهرستان اسدآباد است و با توجه به شخصیت ملی و جهانی سیدجمال و استفاده از ظرفیت این چهره برجسته برای معرفی استان، راه‌اندازی این بنیاد می‌تواند در جذب گردشگر و استفاده‌های فرهنگی هنری مفید باشد و امیدواریم تا قبل از پایان سال این پروژه را به عنوان بنیاد یا مؤسسه فرهنگی هنری افتتاح کنیم.

احسانی در رابطه با مجتمع فرهنگی، هنری شهید مظاهری مریانج هم مطرح کرد: سال گذشته بخش کتابخانه این مجتمع افتتاح شد و با بودجه دو میلیاردی که به آن اختصاص یافت امیدواریم تا پایان سال کل مجموعه افتتاح شود.

وی درباره حمایت از آسیب دیدگان کرونا شرح داد: در حوزه رسانه به ۳۵۰ نفر از فعالان رسانه استان کمک بلاعوض شد، در مورد سایر اصحاب فرهنگ و هنر نیز بخش حمایتی در سامانه کارا داشتیم که پرداخت شد همچنین ۱۶۰ بسته حمایتی در اختیار هنرمندان که نیاز حاد داشتند قرار گرفت و از آنجا که حوزه فرهنگ و هنر بیش از سایر حوزه‌ها از کرونا آسیب دیده‌ امیدواریم با حمایت دولت و نهادهای قانونی ضرر و زیان این حوزه جبران شود.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایسنا