کارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره‌های سینمایی بهتر از برگزار نکردن آنهاست،‌ گفت: جشنواره سینما حقیقت به نوعی اولین جشنواره جدی است که به شکل آنلاین برگزار می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: سام کلانتری درباره این دوره از جشنواره سینما حقیقت گفت: اول باید ببینیم که ما چگونه سعی می‌کنیم خودمان را با شرایطی که به ما تحمیل شده وفق دهیم. به نظرم بد نیست ببینیم آیا الگوی موفق خارجی در برگزاری آنلاین جشنواره وجود داشته؟ در اینصورت نتایج آنها چه بوده است؟ به هر حال الان مقداری برای نتیجه‌گیری از خوب یا بد بودن این مدل از برگزاری جشنواره زود است. امیدوارم ما بتوانیم همان اتفاق همیشگی را به دور از شرایط استرس‌زا برای کسانی که برگزارکننده جشنواره هستند، رقم بزنیم.

کلانتری در ادامه بیان کرد: ذات جشنواره با شور، هیجان، دیدار و ورکشاپ‌هایی گره خورده که در آن برگزار می‌شود. در حقیقت این جشنواره واقعی است. اما در شرایط کنونی نکته دیگری نیز مطرح است. گاهی اوقات باید ببینیم در شرایط موجود چه باید کنیم؟ آیا برگزار نکنیم؟ اگر برگزار نکنیم چه کنیم؟ این حداقل مواردی است که به هر حال وظیفه داریم آنها را امتحان کنیم و ببینیم نتیجه آن به کجا می‌رسد. دیکته ننوشته غلط ندارد.

کارگردان «مانکن های قلعه حسن خان» گفت: با دید مثبت به ماجرا نگاه می‌کنم. بنابراین بهتر است این تجربه را انجام دهیم و ببینیم که خروجی آن چه خواهد بود؟ شاید سال‌های سال بعد این جشنواره در ذهن و خاطره همه بماند. در نهایت باید بگویم به نظر من برگزاری جشنواره بهتر از برگزار نکردن آن است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پرداختن به موضوع کرونا به عنوان یکی از بخش‌های اصلی جشنواره امسال گفت: فکر می‌کنم اصولا در هر شرایطی مخصوصا شرایط‌ بحرانی به خصوص در عالم هنر، مستندسازان از طیف‌های پیشتاز به شمار می‌آیند. اما نکته مهم این است که خیلی اوقات این اتفاقات ثبت و مستندنگاری می‌شود اما خروجی قابل توجهی نخواهد داشت.

کارگردان «جایی برای فرشته ها نیست» افزود: به این موضوع می‌توان به دو شکل نگاه کرد. یک اینکه آیا مستندنگاری از یک اتفاق و داشتن آرشیو و سپردنش به آیندگان خوب است؟ در جواب باید گفت: بله. اما اینکه از دل این اتفاق فیلم مستند جذابی به وجود بیاید که تاثیرگذار باشد و تا مدت‌ها بشود به آن رجوع کرد، نمی‌دانم.

این مستندساز در پایان گفت: در واقع باید ایستاد و منتظر خروجی فیلم‌ها بود. الان واقعا نمی‌توان گفت که این کار اقدام مثبتی است یا خیر؟ مستندنگاری اتفاق ویژه و خوبی است. ثبت سند نیز اتفاق مهمی به شمار می‌آید اما این یک قسمت ماجراست. قسمت دیگر که شاید از این هم مهمتر یا هم عرض آن باشد این است که مستند خوب تنها از ثبت سند به وجود نمی‌آید. این موارد موضوعاتی است که بعد از جشنواره می‌شود درباره آنها حرف زد.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» به دبیری «محمد حمیدی‌مقدم» از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایسنا